خبرگزاری کار ایران

مهارت پخت نان سنتی اسكو ثبت ملی شد

asdasd
کد خبر : ۴۹۲۶۹

نان اسکو مرغوب­ترین نان سنتی موجود در کشور است که در شهرستان اسکو تولید و پخت می شود./ بسیاری از مردم، اسکو را با نان اش می شناسند

ایلنا- تبریز: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت «مهارت پخت نان اسکو» در فهرست میراث ناملموس آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا تراب محمدی صبح امروز در گفتگو خبرنگاران افزود: نان اسکو مرغوب­‌ترین نان سنتی موجود در کشور است که در شهرستان اسکو تولید و پخت می‌شود.

وی افزود: پخت این نان از زمان‌های قدیم در شهرستان اسکو رایج بوده و اغلب از آرد گندم و جو مرغوب منطقه تهیه و تولید می‌شود.

محمدی با بیان اینکه بسیاری از مردم، اسکو را با نان‌اش می‌شناسند، اظهار داشت: یکی از سوغات و جاذبه‌های فرهنگی شهرستان اسکو همین نان سنتی است که ثبت ملی آن تاثیر به سزایی در تکمیل شناسنامه فرهنگی این شهرستان خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم تغییرات روز افزون و صنعتی شدن تولید نان، تهیه نان سنتی اسکو همچنان با شیوه سنتی و بومی صورت می‌گیرد که به آن انحصار ویژه‌ای بخشیده است.

محمدی، برخورداری از کیفیت مطلوب را دلیل علاقه مردم سایر مناطق استان وکشور به مصرف نان اسکو دانست و گفت: در حال حاضر این نان زینت بخش سفره بسیاری از مردم این استان شده و در سبد غذایی آن‌ها قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تقاضای بالا موجب رواج تولید و پخت این نان در اکثر شهر‌ها و روستاهای تابعه شهرستان اسکو شده است، افزود: نان اسکو در اغلب شهرهای بزرگ با نام تجاری اسکو عرضه شده و اقتصاد بسیاری از خانواده‌های این شهرستان را بهبود بخشیده است.

محمدی با تاکید بر اینکه بخش زیادی از نیروی انسانی و نیروی کار اسکو در تولید نان سنتی نقش آفرینی
می‌کنند، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین سوغات اسکو همین نان سنتی است که از اقلام صادراتی این شهرستان نیز به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: نان اسکو علاوه بر مصرف روزانه در بین خانواده‌ها، در آئین‌های اجتماعی، جشن، شادی، سوگ و عزا نیز به کار برده می‌شود.

محمدی با اشاره به ارزش‌های شاخص این نان سنتی، یادآور شد: شیوه و مهارت خاص پخت، کارگاهی بودن پخت، کیفیت بالا، اشتهار مطلوب، مقبولیت، ماندگاری، یکدست، یکرنگ و یکنواخت بودن نان سنتی اسکو را محصولی ویژه و مقبول کرده است.

یادآور می‌شود، تنور نان سنتی اسکو از نوع افقی بوده و کف آن به وسیله آجر‌های مربعی شکل مفرش گردیده است. به دلیل نازکی خمیر پخت نان اسکو سریع صورت گرفته و نان‌های پخته شده به کمک دو چوب باریک از تنور بیرون آورده می‌شوند. بافت نان لواش اسکو نسبتا یکنواخت و اندازه آن به طول ۷۰ الی ۸۰ سانتی متر و عرض ۴۰ سانتی متر می‌رسد. نان اسکو حالت خشک دارد و به مدت سه ماه وحتی بیشتر قابل نگهداری است که در موقع مصرف با اضافه کردن مقداری آب می‌توان آن را مرطوب و آماده مصرف کرد.

ضایعات این نوع نان در حد صفر بوده و طعم خوشایندی دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز