خبرگزاری کار ایران

نخستین کمیته ایمنی، بهداشت و محیط زیست دانشگاه‌های کشور آغاز به کار کرد

asdasd
کد خبر : ۴۹۲۳۳

تهدیدهایی همواره در کمین دانشجویان و آزمایشگران بوده و تجربه های تاسف باری در این زمینه در دانشگاههای مختلف وجود داشته است./در دانشگاههای کشور چنین کمیته ای به طور رسمی فعالیت ندارد هرچند برخی فعالیتهای خودجوش انجام می پذیرد اما انسجام نداشته و این حرکت در دانشگاه تبریز اولین حرکت نظام مند در این زمینه بوده است.

ایلنا- تبریز: اولین کمیته ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) در دانشگاه های کشور به منظور ارتقای سطح ایمنی و بهداشت، استاندارد سازی محیط کار و حفاظت از محیط زیست در دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا دبیر کمیته ایمنی، بهداشت و محیط زیست دانشگاه تبریز، هدف از تشکیل این کمیته را ارتقای سطح ایمنی و بهداشت، استاندارد سازی محیط کار و حفاظت از محیط زیست در آزمایشگاهها و فضاهای مرتبط در دانشگاه و رفع نیازهای ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی دانشگاه و جامعه عنوان کرد و گفت: این کمیته فعالیت خود را زیر نظر مدیریت امور فناوری با عضویت نمایندگان دانشکده های مختلف و ادارات مرتبط در دانشگاه شروع نموده است.

سهیل عابر افزود: این کمیته خواهد کوشید تا با سیاست گذاری صحیح و نظارت اصولی، زمینه اجرای استانداردهای ایمنی، بهداشتی و محیط زیستی را در آزمایشگاههای دانشگاه فراهم آورده و از بروز خطرات و حوادث مرتبط و نیز از آسیبهای زیست محیطی ناشی از فعالیتهای غیراستاندارد پیشگیری نماید.

وی با بیان به اینکه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه طبیعتا به ایجاد آلودگی هایی در محیط زیست منجر می شود که در سلامت عمومی جامعه تاثیرگذار است، گفت: در صورتی که این آلاینده ها به درستی دفع نشوند باعث بروز مشکلاتی خواهند شد، این کمیته بحث نظارت بر دفع پسماندهای دانشگاهی و زمینه سازی های لازم در ادارات شهری و استانی را مدنظر خواهد داشت.

عابر تصریح کرد: طبیعت کار در آزمایشگاه به نحوی است که دارای خطراتی می باشد و اگر استانداردها و اصول ایمنی رعایت نشوند مواد شیمیایی موجود، کپسولها وسایر تجهیزات آزمایشگاهی برای افرادی که در آزمایشگاه کار میکنند خطر آفرین خواهند بود.

وی با بیان اینکه این تهدیدها همواره در کمین دانشجویان و آزمایشگران بوده و تجربه های تاسف باری در این زمینه در دانشگاههای مختلف وجود داشته است،یاد آور شد: در این راستا برای پیشگیری از این مشکلات کمیته ایمنی، بهداشت و محیط زیست تشکیل شد که بر کلیه فعالیتهای آزمایشگاهی دانشکده های مختلف نظارت خواهد کرد ونظارت ها به طور دوره ای و منظم از لحاظ کیفیت و رفع نقائص مرتبط با ایمنی انجام خواهند گرفت.

عابر خاطرنشان کرد: در دانشگاههای کشور چنین کمیته ای به طور رسمی فعالیت ندارد هرچند برخی فعالیتهای خودجوش انجام می پذیرد اما انسجام نداشته و این حرکت در دانشگاه تبریز اولین حرکت نظام مند در این زمینه بوده است.

به گفته وی این کمیته در حال حاضر متشکل از 17 نفر عضو عموما از اعضای هیئت علمی بوده و نیز تعدادی از کارمندان مرتبط با مسایل اجرایی مربوطه و همچنین معاون انسانی اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی درآن عضویت دارند.

عابر آموزش مسائل مرتبط با ایمنی، بهداشت و محیط زیست شامل آموزش آتش نشانی، کمک های اولیه و آموزش های تخصصی هر گروه و رشته را جزء برنامه های این کمیته عنوان کرد و گفت: در نظر داریم حرکتی فراگیر ایجاد نماییم که دانشجویان تا زمانی که آموزشهای لازم را ندیده اند وارد آزمایشگاه نشوند.

وی ارتباط فعالیتهای این کمیته با خارج از دانشگاه را از دو طریق دانست و تصریح کرد: برنامه ریزی در داخل دانشگاه برای حذف اثرات آلایندگی فعالیتهای دانشگاهی که مستقیما از طریق کاهش مشکلات، بیماریها و هزینه های مربوطه بر جامعه تاثیر گذار است و همچنین سعی بر این است تا با نهادهای مرتبط خارج از دانشگاه مانند سازمان محیط زیست و شهرداری ارتباطات موثری جهت ایجاد زیرساختهای مناسب و مطلوب برای گسترش استانداردهای ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی در سطح جامعه ایجاد شود.

دبیر کمیته ایمنی، بهداشت و محیط زیست دانشگاه تبریز درپایان ابراز امیدواری کرد تشکیل و فعالیت موثر این کمیته در دانشگاه تبریز، به الگوی حرکتی فراگیر در سطح کشور تبدیل شده و باعث برطرف شدن مشکلات مرتبط در این زمینه گردد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز