خبرگزاری کار ایران

ایلنا پس از گذشت سه ماه از مرگ ۸ کارگر گزارش می‌دهد؛

سرنوشت وعده‌های مسئولین به خانواده‌های قربانیان «یال شمالی»

asdasd
کد خبر : ۴۹۱۹۸

مسئولان وعده داده بودند برای فرزندان پسر این قربانیان در شرکت ملی فولاد ایران به صورت رسمی اشتغال ایجاد می‌کنند/ قرار است سازمان تامین اجتماعی از ماه جاری (اسفند) مقرری ماهانه خانواده‌های کشته شدگان را برقرار کند و همچنین گفته شده معوقات سه ماهه گذشته نیز پرداخت می شود.

پس از گذشت سه ماه از انفجار معدن یال شمالی كه به مرگ ۸ کارگر منجر شد هنوز علت دقیق حادثه و حکم مقصران صادر نشده است.

به گزارش ایلنا، خانواده‌های قربانیان انفجار معدن یال شمالی مدعی‌اند که هنوز با گذشت سه ماه این پرونده کامل نشده و رسیدگی به دلایل انفجار و مجازات مقصران روند کندی را طی می‌کند.

برادر یكی از کارگران کشته شده در معدن یال شمالی كه نخواست نامش فاش شود، در این زمینه به ایلنا گفت: پیش از این بازرسان اداره کل کار استان یزد نیز نظر خود را اعلام کرده و مسئول ایمنی و ناظر فنی و کارفرمای معدن یال شمالی که پیمانکار معدن به حساب می‌آمد را به عنوان مقصران اصلی این حادثه تشخیص داده‌اند.

او افزود: بیش از سه ماه از وقوع حادثه معدن یال شمالی در طبس می‌گذرد ولی هنوز حکمی برای مقصران حادثه مرگبار انفجار معدن ذغال سنگ یال شمالی صادر نشده و گفته می‌شود هر سه آن‌ها اكنون آزاد هستند.

برادر یكی از قربانیان با اشاره به کشته شدن ۸ کارگر در این حادثه عنوان کرد: پس از اعلام شکایت اولیاء دم، پرونده اولیه تشکیل شده است اما هنوز از هیچ یک ازخانواده‌های کشته شدگان برای حضور در دادگاه برای رسیدگی به این پرونده دعوتی به عمل نیامده و ما از روند پی گیری این پرونده بی‌اطلاع هستیم.

مقرری خانواده های قربانیان هنوز برقرار نشده

فرزند یكی از کارگران کشته شده نیز به ایلنا گفت: عدم رعایت مسائل فنی و ایمنی در معدن یال شمالی منجر به قتل ۸ نفر از کارگران شده است و لازم است عاملان این حادثه هر چه سریع‌تر مجازات شوند.

او گفت: بعد از حادثه انفجار و كشته شدن پدرم> قولهایی از سوی مسئولان استانی به خانواده‌های قربانیان داده شد که هنوز هیچ یک از آن وعده‌ها عملی نشده است.

او اضافه کرد: در این زمینه تنها قرار است سازمان تامین اجتماعی از ماه جاری (اسفند) مقرری ماهانه خانواده‌های کشته شدگان را برقرار کند و همچنین گفته شده معوقات سه ماهه گذشته نیز پرداخت می شود.

فرزند این كارگر كشته شده كه خود متاهل و بیکار است در ادامه گفت: مسئولان همچنین وعده داده بودند برای فرزندان پسر این قربانیان در شرکت ملی فولاد ایران به صورت رسمی اشتغال ایجاد می‌کنند اما هنوز از تحقق این وعده هم خبری نیست.

او اضافه کرد: خانواده ۸ کارگر کشته شده در حادثه انفجار معدن یال شمالی به دلیل از دست دادن سرپرست خانواده با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و باید هر چه سریع‌تر مقرری ماهانه خانواده‌های این کارگران برقرار شود.

رعایت نکردن ایمنی عامل انفجار 

در همین زمینه برادر یکی دیگراز درگذشتگان حادثه انفجار یال شمالی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین عوامل حادثه ساز در معادن زغال سنگ رعایت نکردن ایمنی و نبود نظارت و ایمنی کافی به دلیل سوءمدیریت است.

او گفت: در منطقه طبس نظارت بر کار معادن خصوصی بسیار ضعیف است و تجهیزات ایمنی که در این معادن استفاده می‌شود سال‌ها پیش منسوخ شده است.

او ادامه داد: تجهیزاتی همانند سنسورهای گاز و دستگاه‌های تهویه که حکم حیاتی برای کارگران فعال در معادن را دارند در این معادن خصوصی غیر قابل استفاده است و به همین دلیل ما شاهد بروز هر ساله این حوادث در معادن خصوصی هستیم.

او که خود کارگر یک معدن زغال سنگ در بخش دولتی است ادامه داد: نظارت و ایمنی و تجهیز وسایل ایمنی در معادن دولتی خوب و به روز است اما این تجهیزات در معادن خصوصی جوابگوی نیازهای کارگران نیست.

این کارگر افزود: در معادن خصوصی همانند یال شمالی بخاطر افزایش هزینه های انرژی دستگاه‌های تهویه در شب‌ها خاموش می‌شوند.

او ادامه داد: تجمع گاز‌ها بویژه گاز متان در بخشهای داخلی تونل به سبب خاموش بودن دستگاه‌های تهویه و ترکیب آن با آبی که از شکاف‌ها ودرزهای سقف تونل به داخل جاری می‌شود، زمینه ایجاد یک انفجار مهیب را فراهم می‌کند که ما متاسفانه در معدن یال شمالی شاهد نمونه‌ای از این انفجار که با اولین جرقه رخ داده است، بودیم.

او در ‌‌انتهای سخنان خود خواستار تسریع در روند پیگیری پرونده قربانیان پرونده ۸ کارگر کشته شده یال شمالی شد و تاکید کرد: از مسئولان می‌خواهیم همه مقصران این حادثه را به مجازات برسانند تا دیگر شاهد تکرار این وقایع نباشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز