خبرگزاری کار ایران

غلامرضا ذکیانی در گفت‌وگو با ایلنا:

برای چهار سال آینده باید روی گزینه‌های اعتدال‌گرا و غیرتندرو کار کنیم

asdasd
کد خبر : ۴۹۱۷۸۲

رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی، کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه گفت: معتقدم آقای روحانی بعد از انتخابات باید حتما در کابینه خود تجدیدنظر جدی کند. یادمان باشد جریان اصولگرا خیلی دقیق‌تر و شدیدتر از گذشته و البته با شیب ملایم‌تر و چراغ خاموش‌تر برای چهار سال آینده کار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامرضا ذکیانی با اشاره به اینکه «حداکثر مشارکت در این دوره 75 درصد بود با این وجود آقای روحانی رای‌اش را از 18 میلیون دوره یازدهم به حدود 24 میلیون رساند» گفت: این افزایش رای آقای روحانی معنا دارد. یعنی اینکه دیگر گفتمان اصولگرایی تندرو جواب نمی‌دهد. به این معنا که آنها یک رای ثابت دارند که هرچه تلاش کنند آن را افزایش دهند، اما آرای آنها تکان نخواهد خورد. این یعنی گفتمان اصولگرایی با رویکرد افراطی دیگر جواب نمی‌دهد و دیگر به عنوان یک تاکتیک انتخاباتی و تکنیک رسانه‌ای از تاثیرگذاری وسیعی برخوردار نیست. گفتنی است که همین اشکال به اصلاح‌طلبان تندرو نیز وارد است یعنی رویکرد افراطی مورد پذیرش مردم نیست فرقی نمی‌کند از ناحیه اصول‌گرایان باشد یا اصلاح‌طلبان. باید این حقیقت را بپذیریم که اولا همه این تغییرها در بستر جمهوریت نظام ممکن می‌شود و درثانی همین جمهوریت و گردنه‌هایی چون 88 مردم را به این حد از پختگی رسانده که فریب شعارهای پوپولیستی، یارانه‌ای و افراطی را نخورند و به اعتدال رای دهند.

این استاد دانشگاه گفت: من با تعدادی از چهره‌های جریان اصول‌گرای تندرو از نزدیک مواجه بوده‌ام و می‌دانم در اعماق وجودشان عامل اصلی این شکست‌ها را جمهوریت نظام می‌دانند، در حالی که رهبر فرزانه انقلاب همچون امام خمینی (که بر جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد تاکید داشت) بر این باورند که اگر مردم‌سالاری نبود الآن خبری از جمهوری اسلامی نبود. با انتخابات اخیر هم دیدیم مردم مسلمان ایران؛ هرگز این تندروی و گفتمان اصولگرایی را قبول ندارند.

رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این مطلب که «گمان من این است که صحبت از تخلف و نادرستی در برگزاری انتخابات یک تاکتیک بود و برخی می‌خواستند به جامعه شوک وارد کنند» اضافه کرد: واقعیت این است که این تاکتیک دیگر جواب نمی‌دهد. با این‌حال معتقدم جریان اصولگرا خیلی دقیق‌تر و شدیدتر از گذشته و البته با شیب ملایم‌تر و چراغ خاموش‌تر برای چهار سال آینده کار خواهد کرد؛ آنها احتمالا به صورت کوتاه‌مدت ماجرای صد روز عملکرد روحانی را مطرح کرده و مناظره‌ها را پیش خواهند کشید تا بگویند این حرف‌ها را زده‌اید.

وی گفت: از این طرف هم به نظرم ملت قهرمان که در انتخابات پای کار آمد و نشان داد فریب یارانه و امثال آن را نمی‌خورد؛ باید همچنان پای کار بماند. از سوی دیگر باید توجه داشت و باور کرد که تیم رسانه‌ای رئیس‌جمهور در دولت یازدهم عملکرد ضعیفی داشت و تیم اقتصادی و فرهنگی هم ناهماهنگ عمل کرد. گرچه دولت از تیم سیاسی قوی‌ای برخوردار بود؛ لذا ناکارآمدی‌ها و ناهماهنگی‌های موجود در ادامه راه باید اصلاح شود.

ذکیانی با تاکید بر اینکه «دولت دوازدهم مانند همین دوره انتخابات که از نظر رسانه‌ای بسیار واکنش‌های سریع و هوشمندانه رسانه‌های همسو با خود را درکنار داشت و بسیاری حملات را بلافاصله خنثی کرد؛ باید در آینده کاری خود به تیم رسانه‌ای قوی تکیه کند» گفت: معتقدم آقای روحانی بعد از انتخابات باید حتما در کابینه خود تجدیدنظر جدی کند. اگر این دولت خوب و با اعتدال و عقلانیت جمعی که با رای بیست و چهار میلیونی تقویت شده؛ پیش برود و نخبگان و انتقاد مداوم و رابطه تعاملی را حفظ کند؛ تصور من این است که گفتمان اصولگرایی تندرو کارآمدی خود را از دست داده و برای چهار سال بعد از آن، بی‌واهمه می‌توانیم روی گزینه‌های اعتدال‌گرا و غیرتندرو کار کنیم و نتیجه هم بگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز