خبرگزاری کار ایران

انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی به اظهارات عسگراولادی در مصاحبه با ایلنا؛

آقای عسگراولادی! دولت وحدت ملی، آش شله قلمکار نیست

asdasd
کد خبر : ۴۹۱۷۲

طبیعی است كه آقای عسگراولادی بتوانند در موضوعات مختلف سیاسی اظهارنظر كنند/دولت وحدت ملی به این معنی نیست كه هر كسی وارد این دولت شود/با دولت وحدت ملی کشور در مسیر پیشرفت و توسعه قرار می گیرد، چنان که در گذشته تجربه شده است.

ایلنا: روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز خود، به اظهارات حبیب الله عسگراولادی که چندی پیش در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، به انتقاد از ایده آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص ایجاد دولت وحدت ملی پرداخته و آن را همانند آش شله قلمکار توصیف کرده بود، واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در یادداشت شماره امروز روزنامه جمهوری اسلامی که به قلم "حسن خیاطی" منتشر شده است، ضمن انتقاد از اظهارات حبیب الله عسگراولادی در خصوص ایده دولت وحدت ملی آمده است: با ایجاد دولت وحدت ملی، كشور بار دیگر با روحیه انقلابی خدمت رسانی به مردم و حركت در مسیر پیشرفت و توسعه قرار خواهد داد.

متن کامل این یادداشت که در صفحه 2 شماره امروز روزنامه جمهوری اسلامی منتشره شده است، به شرح ذیل است:

*حاشیه بر اظهارات استاد عسگراولادی درباره دولت وحدت ملی

استاد حبیب‌الله عسگراولادی دبیركل جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت و گویی كه با خبرگزاری ایلنا داشته اند، نظر خود را با دیدی نقادانه نسبت به موضوع "دولت وحدت ملی" بیان كرده و این نظریه را به نقد كشیده‌اند. در اینكه استاد عسگراولادی فردی با سابقه سیاسی و مبارزاتی درخشان است هیچكس تردیدی ندارد. ایشان علاوه بر آن، صاحب سابقه مدیریتی در نظام جمهوری اسلامی هستند و طبیعی است كه بتوانند با این سوابق طولانی و مهم درباره موضوعات مختلف سیاسی و مدیریتی جامعه اظهارنظر كنند و البته نظرات ایشان درباره موضوعات مختلف قابل احترام است.

اما از آنجا كه ایشان را فردی اهل گفت و گو، تعامل و تبادل نظر می‌شناسیم، ضمن احترام به نظرشان درباره نظریه "دولت وحدت ملی"، بر سخنان اخیری كه در این باره بیان كرده‌اند نقد داریم كه در اینجا بیان می‌كنیم.

در مصاحبه مذكور به نقل از استاد عسگراولادی آمده است: "... اینكه یك دولتی بیاوریم كه هم مثل آقای ولایتی درون آن باشد و هم مثل آقای پزشكیان؛ یعنی دولتی دارای سلایق مختلف، این طور كار مردم پیش نمی‌رود، بلكه دولت باید سلیقه فقاهت، ولایت و مرجعیت داشته باشد؛ نمی‌شود برای اداره كشور، آش شله قلمكار درست كنیم كه این امر به نظرم زننده است... این تصور كه ما از همه سلیقه‌ها دولت درست كنیم، دولت مفیدی نخواهد بود، چون مردم ما مسلمان هستند و باید دولت، با آهنگ رهبری و مراجع تقلید، كابینه‌اش را تشكیل دهد نه اینكه ببیند نسل جوان چه سلیقه‌ای می‌پسندد."

از آنجا كه در سخنان ایشان نام دو نفر از سیاسیون مطرح كشور كه هر كدام دارای سلیقه‌ای خاص و متفاوت از یكدیگر هستند آورده شده است و این افراد به عنوان مصطلح امروز جامعه، افرادی با گرایش اصول گرایی و اصلاح طلبی شناخته می‌شوند، در نخستین نگاه از این سخنان جناب عسگراولادی كه می‌گویند: "... این تصور كه ما از همه سلیقه‌ها دولت درست كنیم، دولت مفیدی نخواهد بود، چون مردم ما مسلمان هستند..." ممكن است چنین برداشت شود كه ایشان یك سلیقه و جناح خاص را مسلمان می‌دانند و سلیقه مقابل و گرایش خاص دیگر را مسلمان نمی‌دانند. البته این برداشت قطعاً برداشت غلطی خواهد بود و مطمئناً نظر ایشان در بیان چنین جمله‌ای این معنی نبوده است، بلكه ایشان می‌خواسته‌اند بگویند با افرادی كه دارای تفكر منطبق با همدیگر نیستند، كار كردن مشكل است.

اما در مقابل نظر جناب عسگراولادی، نظر دیگری وجود دارد كه معتقد است در هر سه جناح سیاسی مطرح و موجود كشور كه عبارتند از اصول گرایان، اصلاح طلبان و جناح متعلق به افراد مستقل كه تعلقی به دو جریان سیاسی عمده در كشور ندارند، افرادی وجود دارند كه دارای شایستگی‌های فراوانی هستند و می‌توان با دست چین كردن و گلچین كردن آنان از میان این جناح‌ها، دولتی تشكیل داد كه برای افراد تشكیل دهنده این دولت، منافع و مصالح ملی بر منافع و مصالح جناحی و حزبی ارجحیت داشته باشد.

اینكه گفته می‌شود از افراد دارای تعلق خاطر به جناح‌های مختلف سیاسی و همچنین مستقل در "دولت وحدت ملی" استفاده شود به این معنی نیست كه هر كسی وارد این دولت شود، بلكه به این معنی است كه افراد تشكیل دهنده این دولت دارای سه شرط اساسی باشند. اولین شرط اینست كه این افراد باید عناصری ارزشی و پایبند به ارزش‌های انقلاب، آرمان‌های امام و خط ولایت و رهبری نظام باشند كه نمونه چنین افرادی در هر سه جناح عمده كشور وجود دارند و قابل شناسایی هستند.

شرط دوم آنكه، كابینه دولت وحدت ملی باید از افرادی تشكیل شود كه ضمن دارا بودن شایستگی و كاردانی به معنای واقعی كلمه، از میان افراد با تجربه و آبدیده در كوران مسایل مدیریتی و تخصصی انتخاب شوند. در میان عناصر هر سه جناح كسانی كه این ویژگی را نیز داشته باشند، كم نیستند.

شرط سوم همان تعبیری است كه استاد عسگراولادی در سخنان خود بیان كرده و بر آن تاكید نموده است. یعنی افراد گزینش شده برای كابینه دولت وحدت ملی، آهنگ فقاهتی، ولایت و مرجعیت داشته باشند.

قطعاً در صورت رعایت دقیق این شروط برای دولت وحدت ملی، نه تنها چنین دولتی آش شله قلمكار نخواهد بود، بلكه هم پوشانی سلایق مختلف سیاسی در آمیخته شدن با ارزش مداری و اولویت بخشی بر منافع و مصالح ملی نسبت به مصالح جناحی، كشور را بار دیگر با روحیه انقلابی خدمت رسانی به مردم و حركت در مسیر پیشرفت و توسعه قرار خواهد داد. كما اینكه در گذشته‌ای نه چندان دور كشور از چنین تجربه‌ای بهره برده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز