خبرگزاری کار ایران

با تصویب لایحه اصلاح قوانین تنظیم خانواده؛

مرخصی زایمان مادران به ۹ ماه افزایش یافت

asdasd
کد خبر : ۴۹۱۴۳

مرخصی زایمان مادران ۹ ماه است و همسر آنان نیز از دو هفته مرخصی اجباری تشویقی برخوردار می‌شوند این قانون به مادرانی که سن فرزند آنان به ۹ ماهگی نرسیده است تسری می‌یابد و مادر می‌تواند تا سن ۹ ماهگی نوزاد از مرخصی زایمان استفاده کند.

ایلنا: با توجه به تصویب اصل و جزئیات لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده مرخصی زایمان مادران به ۹ ماه افزایش می‌یابد و همسر آنان نیز از دو هفته مرخصی اجباری تشویقی برخوردار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در صحن علنی اصل ماده واحده و تبصره‌های لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده را به رای گذاشتند که از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در صحن علنی ۱۵۵ نماینده به این ماده واحده و تبصره‌های آن رای موافق ۵ نماینده رای مخالف ۸ نماینده رای ممتنع دادند.

در ماده واحده لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت وخانواده آمده است؛ از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون کلیه محدودیت‌های مقرر در قانون تنظیم جمعیت و خانواده مصوب ۱۳۷۲ و اصلاحات ان و سایر قوانین که براساس تعداد فرزند برای والدین شاغل یا فرزندان آنان ایجاد شده است لغو می‌شود.

در تبصره یک این ماده واحده آمده است؛ دولت می‌تواند هر ۵ سال یک‌بار با توجه به نتایج سرشماری‌های عمومی نفوس ترکیب جعیتی و شاخص‌های سیاسی امنیتی، اقتصادی واجتماعی در چارچوب سیاسیت‌های کلی نظام و با رعایت شاخص‌های مندرج در قوانین برنامه ۵ ساله با ارائه لایحه مجلس نسبت به برقراری امتیازات یا ایجاد محدودیت‌ها براساس تعداد فرزندان اقدام نماید.

در تبصره ۲ ماده واحده آمده است؛ مرخصی زایمان مادران ۹ ماه است و همسر آنان نیز از دو هفته مرخصی اجباری تشویقی برخوردار می‌شوند این قانون به مادرانی که سن فرزند آنان به ۹ ماهگی نرسیده است تسری می‌یابد و مادر می‌تواند تا سن ۹ ماهگی نوزاد از مرخصی زایمان استفاده کند.

لازم به ذکر است که نمایندگان امروز در صحن علنی در بررسی لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده پیشنهاد حذف تبصره ۳ را مطرح کردند.

لاریجانی در رابطه با تبصره ۳ این ماده واحده گفت: این تبصره تکرار مکررات است، چراکه در اصل و صدر ماده واحده لغو اصل تنظیم خانواده و جمعیت آمده است که از مجموع ۲۲۵ نمایده حاضر در صحن علنی ۱۲۳ نماینده به حذف تبصره ۳ رای موافق ۱۴ نماینده رای مخالف و ۲۴ نماینده رای ممتنع دادند.

احمد سالک نیز در صحن علنی امروز پیشنهاد واژه اجباری تشویقی را در تبصره دو مطرح کرد که با مخالفت نمایندگان مواجه شد.

لازم به ذکر است که معاون دومای روسیه و هیات همراه امروز می‌ه‌مان نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده‌اند و از نزدیک لحظه تصویب قوانین را به نظاره نشسته‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز