خبرگزاری کار ایران

محمدرضا وصفی با اشاره به بحث حذف بخش ارزی نمایشگاه کتاب تهران:

سال سختی پیش رو داریم

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۹۷

زمانی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، نمایشگاه‌های اختصاصی برپا می‌کردند، اما چند سالی‌ست که نمایشگاه‌ها را تعطیل کرده‌اند و تمام بار روی دوش نمایشگاه کتاب تهران قرار گرفته. طبیعی‌ست که آنها نباید فقط در حاشیه بنشینند و نظاره گر فعالیت‌های ارشاد باشند.

ایلنا: محمدرضا وصفی(رئیس بخش بین‌الملل بیست و ششمین دوره نمایشگاه کتاب تهران) معتقد است وظیفه وزارت ارشاد معرفی آثار جدید در نمایشگاه و مدیریت بر آن است و منابع و آورده‌های مالی باید از طریق وزارت‌خانه‌ها و مراکز و نهادهایی که از این آثار استفاده می‌کنند، تأمین شود.
وصفی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با ذکر این نکته که تصمیم‌گیری برای حذف یا برقراری بخش ارزی نمایشگاه برعهده‌ی شورای سیاست‌گذاری این نمایشگاه است، ادامه داد: به هر حال تعیین تکلیف برای این مسئله برعهده‌ی این شورا است. به هر حال اطلاعات و اظهارنظر دقیق‌تر در این موضوع برعهده‌ی معاون فرهنگی وزارت ارشاد و آقای عظیمی است.
او درباره‌ی حذف احتمالی بخش ارزی این نمایشگاه گفت: وظیفه‌ی ذاتی وزارت ارشاد معرفی و به نمایش گذاشتن عناوین جدید و مدیریت مناسب برای این کار است. تأمین منابع مالی برای حمایت از بخش ارزی برعهده‌ی وزارت ارشاد نیست. وزارت‌خانه‌های بهداشت و علوم و همچنین دانشگاه‌ها، مخاطبان اصلی آثار بخش ارزی هستند. معاونت‌های پژوهشی در این وزارت‌خانه‌ها و دانشگاه‌ها باید آورده‌های مالی خود را برای این نمایشگاه در نظر بگیرند و تزریق کنند.
رئیس بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: ۳ سال است که این مطلب به تمام مراجع ذیربط این آثار اعلام شده است، اما تاکنون هیچگونه تزریق منابع مالی برای این قسمت انجام نشده است. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باید از یک دید کلان‌تر نگاه شود و مورد حمایت و همکاری قرار گیرد.
وصفی با اشاره به شرایط خاص اقتصادی که در سال جاری ایجاد شده، گفت: با این شرایط نیاز به این حمایت و همکاری دوچندان شده است.
او در ادامه گفت: زمانی خود وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت، نمایشگاه‌های اختصاصی کتاب‌های حوزه‌ی خود را برپا می‌کردند، اما چند سالی است که این نمایشگاه‌ها را تعطیل کرده‌اند و تمام بار این حوزه‌ها روی دوش نمایشگاه کتاب تهران قرار گرفته است. طبیعی است که وقتی این کار ر کردند، باید حمایت کنند، نه اینکه فقط در حاشیه بنشینند و نظاره گر فعالیت‌های وزارت ارشاد باشند.
رئیس بخش بین‌الملل بیست و ششمین دوره نمایشگاه کتاب تهران به حمایت‌های حوزه علمیه از بخش‌های آثار دینی و مذهبی اشاره کرد و گفت: این حوزه‌های علمیه در نمایشگاه کتاب، مشارکت فعال دارند و علاوه بر معرفی منابع، برای طلاب خود تسهیلات خرید کتاب در نظر می‌گیرند و کمک‌های مالی خود را به این شکل انجام می‌دهند. با اینکه در این حوزه، بخش ارزی حوزه دینی و عربی حذف شده است، اما این روند حمایتی ادامه دارد. توقع این است که سایر بخش‌ها هم وارد این کار حمایتی شوند.
وصفی درباره پرداخت مطالبات مالی معوقه ناشران خارجی از دوره‌های بیست و پنجم و بیست و چهارم گفت: وزارت ارشاد پیگیری‌های خود را انجام داده است و سیستم‌های مالی و بانک ملت هنوز اقدامی انجام نداده‌اند. این مسئله برعهده آن‌هاست. به هر حال پیچیدگی نمایشگاه کتاب تهران در حدی است که فقط نباید از وزارت ارشاد توقع داشت.
او افزود: باید از وزارت ارشاد انتظار برپایی یک نمایشگاه به معنی نمایش دادن و عرضه کتاب را داشت و باقی مسائل از عهده این وزارت خانه خارج است. به این ترتیب تا وقتی کمکی انجام نشود، نباید توقع برگزاری نمایشگاه با کیفیت مطلوب را داشت. ارشاد می‌گوید اگر کمک کنید، من مدیریت خوب انجام می‌دهم.
رئیس بخش بین‌الملل بیست و ششمین دوره‌ی نمایشگاه کتاب تهران در پاسخ به اینکه پیش‌بینی شما از دوره‌ی پیش روی این نمایشگاه چیست تنها به گفتن اینکه «سال سختی پیش رو داریم» اکتفا کرد.
همچنین وصفی از اظهارنظر درباره‌ی استعفای خود از سمت رئیس بخش بین‌الملل بیست و ششمین دوره‌ی نمایشگاه کتاب تهران و صحبت‌های علی اسماعیلی که در این رابطه گفته بود «نمی‌دانم این مسائل را چه کسی مطرح می‌کند و دکتر وصفی مدیر کمیته ناشران بین‌الملل ماست و تا به حال هیچ چیزی که نشانگر استعفای او از سمت خود باشد، به ما نرسیده است و ایشان در سمت خود باقی هستند» خودداری کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز