خبرگزاری کار ایران

وزارت ارتباطات نقطه قوت دولت تدبیر و امید

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۱۲۱

یکی از افتخارات رئیس دولت یازدهم حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است

جهان اقتصاد نوشت: یکی از افتخارات رئیس دولت یازدهم حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است چرا که در دو سال اخیر اتفاقات مثبتی در حوزه فنآوری اطلاعات رخ داده‌است‌، برداشتن تحریم‌ها و آزادشدن خرید و واردات تکنولوژی و فراهم‌شدن زمینه برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، برداشتن محدودیت سرعت اینترنت برای کاربران، صدور پروانه بهره‌برداری نسل سوم ۳G و نسل چهارم ۴G برای اپراتورهای تلفن‌همراه‌، سرمایه‌گذاری روی شبکه‌‌های فیبرنوری شهری همه‌این موارد باعث‌شده تا سرعت و کیفیت دسترسی به‌اینترنت در سال‌های اخیر و در دولت حاضر رشد چشمگیری داشته‌باشد. بالارفتن سرعت و کیفیت دسترسی به‌اینترنت باعث راحت‌تر و هموارترشدن استفاده از خدمات دیجیتال شده‌است؛ استفاده از خدمات بانکی تا خریدهای آنلاین و اخیرا خدمات حمل و نقل و تاکسی، اینترنت موبایل و دسترسی عموم به شبکه‌های اجتماعی، باعث افزایش سطح اطلاعات عمومی‌و خبررسانی شده‌است. برقراری نسل سوم و چهارم تلفن‌همراه باعث‌شده تا کاربران خانگی گرایش مهاجرت به‌اینترنت موبایل پیداکنند. طبق آمارهای منتشرشده، اکنون بیش از ۴۰‌درصد کاربران موبایل دسترسی اینترنت موبایل را نیز در اختیار دارند. نکته مثبت دیگر آن است که در ایران نرخ هزینه تماس صوتی و نرخ اینترنت موبایل نسبت به سایر کشورهای منطقه بسیار مناسب و منطقی است و در این عرصه با فراهم‌کردن بستر‌ لازم تحول بزرگی ایجاد شده‌است. این در‌حالی است که عزت‌الله ضرغامی‌، عضو شورای عالی فضای مجازی با به چالش کشیدن این حوزه در دولت یازدهم، تلاش کرد تا دستاوردهای دولت روحانی را زیر سوال ببرد.

در‌حالی که بسیار از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که منتقدان دولت روحانی با چنگ زدن به هر وسیله‌ای حتی با فرافکنی و سیاه‌نمایی، سعی در تخریب دولت دارند و تلاش می‌کنند که با این روش به اهداف خود برسند که‌این موضوع باعث ایجاد پارادوکس‌ها و پارادایم‌هایی از طرف این افراد شده‌است. (پارادایم‌، مجمومه‌ای از قواعد است که محدوده‌ای را مشخص‌کرده و به شما نشان می‌دهد که برای موفقعیت در داخل این محدوده چگونه باید رفتار‌کنید‌، پارادایم الگویی برای چگونگی حل مسائل ارائه می‌کند.)

در این ایام دولت تخریب و اتهام‌هایی به آن زده می‌شود که اذهان مردم را دچار تشویش می‌کند به طوری که ‌این قبیل رفتارها‌، استراتژی انتخاباتی آنها را با انواع پارادوکس‌ها آذین‌بندی کرده‌است.

پارادوکس اول: ضرغامی‌عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه وزارت ارتباطات بنگاه اقتصادی شده گفت‌: ‌کم‌فروشی وزارت ارتباطات در فروش پهنای باند به متقاضیان دردآور است‌.‌ در این باره محمود واعظی وزیر ارتباطات دولت یازدهم در پاسخ به‌این اتهام گفت: پهنای باند اینترنت افزایش قابله ملاحظه‌ای داشته و از ۶۲۰ به ۴۰۰۰ گیگا بایت در ثانیه رسیده‌است و به هر شرکتی که خواهان پهنای باند باشد‌، می‌دهیم‌.

پارادوکس دوم: ضرغامی‌گفت:‌ وزارت ارتباطات ده برابر بیشتر از قیمت واقعی از مشترکین پول دریافت می‌کند.‌ در پاسخ به‌این ادعا وزارت ارتباطات یادآورشد که قیمت اینترنت مخابراتی و تلفن‌همراه از طریق اپراتورهایی ارائه می‌شود که در دولت گذشته خصوصی‌شده و سهامداران آنها از این طریق کسب درآمد می‌کنند. اگرچه نظارت دقیق این وزارت بر فعالیت‌های آنان وجود دارد‌. دولت تدبیر و امید برای کاهش قیمت اینترنت در دو مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات‌، قیمت اینترنت ثابت را ۵۰‌درصد کاهش‌داد و مقایسه نقطه‌ای نرخ اینترنت مشخص می‌کند‌، در نقاط شهری قیمت از ۳۴۲۸۷ ریال به ۱۵۴۰۰ ریال و در مناطق روستایی نیز از ۳۵۲۳۶ ریال به ۶۰۹۰ ریال کاهش یافته‌است. همچنین تعرفه ‌اینترنت تلفن‌همراه نیز برای هر کیلو بایت‌داده در سیم کارت‌های دائمی‌از ۵ به ۴ ریال و در سیم کارت‌های اعتباری از ۷۵ به ۶ ریال رسیده‌است.

پارادوکس سوم: ‌دانشجویان‌، اساتید و نخبگان از سرعت پایین اینترنت و کمبود فضای پهنای باند به شدت ناراضی‌اند.‌ در پاسخ به‌این ادعا دولت تدبیر و امید اعلام‌کرد‌: سرعت اینترنت به بیش از ۱۰ مگابیت بر ثانیه توسط اپراتورها ارائه می‌شود‌. این در‌حالی است که بررسی تاریخی اظهارات مسئولان وزارت ارتباطات در دولت نهم و دهم نشانگر نقطه نظرات آنان در این زمینه است ومردم هنوز فراموش نکرده‌اند که در سال۸۷ پهنای باند ۵۶ کیلو بیت برای مصارف کاربران اینترنت خانگی و دانشگاه‌ها حتی برای دانلود کتاب‌های ۵۰۰ صفحه‌ای مناسب می‌دانستتند و پهنای باند ۱۲۸ کیلو بیت را کافی تشخیص می‌دادند.

پارادوکس چهارم: در دولت یازدهم هیچ نوآوری خاصی در فضای مجازی دیده نمی‌شود و دولت مرتبا با سرویس خارجی تلگرام عکس یادگاری می‌گیرد.‌ در اینباره باید گفت که دولت برنامه‌های بسیاری برای حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی داشته و دارد.

پارادوکس پنجم: ‌مدیر جوان تلگرام هیچگونه ارزشی برای ابتدایی‌ترین مطالبات مدیران وزارت ارتباطات قائل نیست‌. دولتمردان کاملا منفعل هستند.‌ در این رابطه وزیر ارتباطات گفت: کارگروه تعیین مصادیق به دلیل برخی محتوای مجرمانه تلگرام خواستار فیلترینگ این سایت بود‌، اما ما از آنها فرصت خواستیم که با تلگرام مکاتبه کنیم تا بخش‌هایی که غیراخلاقی است و باعث زیان می‌شود را مسدودکند. بر این اساس در چند ایمیل به مسئولان تلگرام مکاتبه کرده و آنها نیز صفحات غیر اخلاقی را مسدود کردند.

پارادوکس ششم: دولت در زمینه کم کاری در فضای مجازی مدافع است نه مهاجم در پاسخ به‌این ادعا واعظی گفت: در تلاش هستیم تا هرچه سریع‌تر فاز اول دولت الکترونیک و فاز سوم شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کنیم‌. طرح هایی که راه‌اندازی فازهای اولیه انها در برنامه ۴ و ۵ توسعه در اختیار دولت گذشته شده‌بود. ارائه‌اینترنت نسل سه و چهار و جدیدا ارائه‌اینترنت G 4. 5 در کشور انجام گرفته‌است.

پارادوکس هفتم‌:‌ دولت مرتبا به خاطر برقراری سرویس‌های خارجی مثل تلگرام بر مردم منت می‌گذارد در جوابیه‌این اظهارات آمده است‌:‌ در دوره ریاست جنابعالی بر صدا و سیما یکی از مخالفان اصلی توسعه شبکه‌های اجتماعی‌، IPTV و‌ صدا و سیما بود که متاسفانه در جلسات متعدد و حتی در مجلس شورای اسلامی‌تلاش‌های بسیاری با هدف عدم توسعه فضای مجازی توسط معاونان شما انجام شد اما هم اکنون شاهد هستیم شرکت‌های مختلف ارائه دهنده خدمات اینترنتی در دولت تدبیر و امید به خواسته‌های کاربران احترام گذاشته و اقدام به ارائه سایت‌های ویدئوهای درخواستی (vod) کرده‌اند که در این زمینه می‌توان به فیلیمو‌‌، نماوا‌‌، تیو‌‌،  ای‌سیما‌، ای‌یو‌ اشاره کرد که از طریق شبکه ملی اطلاعات مصرف اینترنت آن نیز صفر است.

با همه‌این تفاسیر بایدگفت که دیگر زمان سیاه‌نمایی و روش‌های تخریب‌های دست چندم گذشته است و بیشتر مردم که خود از نزدیک تفاوت اقدام‌های انجام‌شده از سوی دولت را در زمینه فناوری متوجه شده‌اند این سیاه نمایی‌ها بی اثر است.

محمد قره باقی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز