خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبر داد:

آغاز سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان اول خردادماه

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۱۱۱

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: بخشنامه طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان به مدارس ابلاغ شده و این طرح از اول خردادماه در پایگاه های سنجش اجرا می شود.

به گزارش ایلنا، مجید قدمی اظهارکرد: تمام خانواده هایی که فرزند ۶سال تمام دارند در زمان مراجعه به مدارس برای ثبت نام در کلاس اول ابتدایی برای سنجش سلامت به نزدیکرین پایگاه سنجش معرفی می شوند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه هزینه سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان ۲۰هزار تومان است، گفت: در پایگاه های سنجش سلامت، نوآموزان مورد ارزیابی بینایی، شنوایی، مراقبت سلامت و آمادگی تحصیلی قرار می گیرند.

وی افزود: چنانچه در سنجش سلامت، نوآموزی مشکلی نداشت، روند ثبت نام او انجام خواهد شد و اگر سنجش سلامت نوآموز دارای ابهام بود، او برای ارزیابی مجدد به بخش تخصصی ارجاع داده می شود که انجام این تست ها نیازی به پرداخت هزینه ندارد.

قدمی اظهار کرد: از پایان مردادماه در تمام استان های کشور خانواده هایی که فرزندان پنج سال تمام دارند، نیز می توانند یک سال زودتر سنجش سلامت فرزندان خود را انجام دهند.

وی با اشاره به ابلاغ بخشنامه ای با موضوع جاماندگان از سنجش بدو ورود به دبستان گفت: سال گذشته، تعدادی از نوآموزان بدون مراجعه به پایگاه های سنجش سلامت در مدارس حضور پیدا کرده و به دلیل اینکه این دانش آموزان از مدرسه و سوابق تحصیلی جا نمانند، اجازه دادیم که در مدرسه تحصیل کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: بر طبق سامانه سناد(سامانه ثبت نام الکترونیکی دانش آموزان)، دانش آموزان جامانده از سنجش سلامت در سراسر کشور شناسایی و آمار آنها به استان ها ابلاغ شده که این دانش آموزان از ابتدای اردیبهشت ماه مورد سنجش قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه بدون سنجش سلامت دانش آموزان متاخر کارنامه تحصیلی برای آنان صادر نخواهد شد، اظهارکرد: تاکنون مدارس همکاری خوبی برای اجرای سنجش سلامت دانش آموزان متاخر داشته اند و تعداد قابل توجهی از این دانش آموزان در طرح سنجش سلامت شرکت کردند.

ابلاغ دستورالعمل جهش تحصیلی به مدارس

قدمی با اشاره به شرایط جهش تحصیلی دانش آموزان گفت: جهش تحصیلی براساس دستورالعمل شورای عالی آموزش و پرورش از پایه اول به سوم، دوم به چهارم، سوم به پنجم و چهارم به ششم انجام می شود که این دستورالعمل نیز به مدارس ابلاغ شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته ۹۵۰ دانش آموز درخواست جهش تحصیلی داشتند، افزود: بر اساس سنجش و آزمون های انجام شده حدود ۴۵۰دانش آموز موفق به جهش در پایه های مختلف تحصیلی شدند.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان خواستار یک پایه بیشتر برای جهش تحصیلی نیازمند مجوز شورای عالی آموزش و پرورش هستند، اظهارکرد: در ارتباط با دانش آموزانی که از هوش بالا برخودارند، ۲ نگاه وجود دارد، که این دانش آموزان در همان سالی که تحصیل می کنند، با برنامه های خاص آموزشی و غنی سازی اوقات و آموزش ادامه تحصیل دهند و یا با جهش تحصیلی پایه ها را زودتر طی کنند که عده ای روش دوم را مناسب می دانند.

قدمی با تاکید بر توجه به جنبه های تربیتی و فرهنگی در جهش تحصیلی دانش آموزان گفت: برخی از دانش آموزانی که خواهان جهش تحصیلی هستند، جثه کوچک تری نسبت به دیگر دانش آموزان پایه تحصیلی مورد نظر دارند که با توجه به شرایط و ویژگی های دانش آموز، با جهت گیری های تربیتی و فرهنگی لازم تصمیم گیری و مجوز جهش تحصیلی به آنان داده می شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: دانش آموزان و اولیایی که خواستار جهش تحصیلی فرزندان خود هستند، می توانند در پایان سال تحصیلی به مدیران مدارس خود اعلام کنند و براساس شرایط و دستورالعمل ابلاغ شده به مدارس، اقدامات جهش تحصیلی دانش آموزان در تابستان را فراهم کنند.

وی درباره شرایط و ویژگی های جهش تحصیلی گفت: به اعتقاد برخی هوش امری جزیی است، در صورتی که در حال حاضر هوش ۱۲۰جز دارد و تستی که ما برای سنجش آن به کار می بریم شامل اجزایی همچون توانایی کلامی، تجسم فضایی، اعداد و ارتباطات است، بخشی از این ویژگی ها بستگی به آموزش داشته و بعضی از آنها بستگی به سنجش تشخیص فرد دارد که در مواجهه با مسائل چگونه آنها را حل می کند.

قدمی اظهارکرد: برای هر یک از این اجزا تست ها و آزمون های نرم شده همچون آزمون کسلر که نرم جهانی و کشوری داشته و ضریب خطای ما را در این بخش پایین می آورد، استفاده می شود بنابراین در آزمون جهش تحصیلی پیشرفت تحصیلی و تست هوش ملاک است و پرسش هایی نیز از کتاب پایه بالاتر از دانش آموز پرسیده شده که مجموعه اینها نمره ای برای مجوز جهش تحصیلی دانش آموز محسوب می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز