خبرگزاری کار ایران

در رونمایی از مجموعه ۱۴ جلدی تاریخ کهن و معاصر ایران زمین مطرح شد؛

جامعه‌ای که با پیشینه تمدنی خود آشنا باشد؛ می‌تواند راه توسعه را طی کند

asdasd
کد خبر : ۴۸۸۴۲۳

ملت بی‌تاریخ مجبور به تکرار آن است و برای همین هر جامعه‌ای باید با پیشینه تمدنی خود آشنا باشد تا بتواند راه توسعه پیشرفت را طی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم رونمایی از مجموعه 14 جلدی "تاریخ کهن و معاصر ایران زمین" بعدازظهر امروز با حضور حسین انتظامی (معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، رضا پورحسین (مدیر شبکه 4 سیما) و علی اکبر ولایتی برگزار شد.

حسین انتظامی در این نشست، ولایتی را شخصیت ممتاز در دو حوزه پزشکی و سیاست خارجی و روابط بین‌الملل دانست و گفت: آقای علی اکبر ولایتی در حال حاضر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است و از قدیم در حوزه تمدن اسلامی متخصص بوده است. او در مورد تاریخ پژوهش‌های متعددی انجام داده و مجموعه حاضر یک مجلد 14 جلدی درباره تاریخ و تمدن اسلام و ایران است.

وی افزود: ملت بی‌تاریخ مجبور به تکرار آن است و برای همین هر جامعه‌ای باید با پیشینه تمدنی خود آشنا باشد تا بتواند راه توسعه پیشرفت را طی کند.

رضا پورحسین نیز تاکید کرد: تاریخ تمدن ایران و اسلام روایت پرفراز و نشیبی است و اطلاع از گستره تمدن اسلامی و ایرانی باعث غرور مردم ما می‌شود.

وی افزود: قبل و بعداز انقلاب چندان مستندنگاری درباره تاریخ و تمدن و فرهنگ ایران و اسلام نداشتیم اما دکتر ولایتی با فعالیت‌های خود پرچم حوزه تمدنی اسلام را در امر جمع‌آوری مستند بالا نگه داشته و کتاب‌های زیادی در این بخش تالیف کرد تا نسل جدید با فرهنگ و تمدن ایرانی غریبه نباشد. او از سال 77 تالیفات در حوزه تمدنی ایران اسلامی را به صورت مستمر ادامه داده است.

علی اکبر ولایتی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه نمونه مشابه این مجموعه کتاب‌ها را سراغ ندارد، گفت: این یک مجموعه 14 جلدی است که یک جلد آن مربوط به دوران بیش از اسلام و جلدهای بعدی مربوط به پس از اسلام است. از میان این 13 جلد نیز 9 جلد قبل از انقلاب اسلامی و 4 جلد بعد از انقلاب اسلامی را شامل می‌شود. 4 جلد مربوط به بعد از انقلاب اسلامی نیز متشکل از دو جلد مربوط به دوره رهبری امام خمینی و دو جلد مربوط به مقام معظم رهبری است.

وی تاکید کرد: برای تالیف این اثر از کارشناسان و پژوهشگران متعددی استفاده شده و انجام آن نزدیک به 16 سال زمان برده است. برای هر جلد از 15 کارشناس با تخصص ویژه بهره‌مند شدیم و برای هماهنگی با تمامی کارشناسان این 14 جلد نزدیک به سیصد جلسه برگزار شده است. بنابراین می‌توان گفت که این مجموعه یک مجموعه جامع و مرجع است که تحلیلی است و صرفا به ذکر وقایع نپرداخته بلکه به نوعی تاریخ را از بعد سیاسی و اجتماعی و فرهنگی روایت کرده است.

او در پایان متذکر شد: 12 جلد از این مجلد از زیر چاپ بیرون آمده و باقی مجلدها نیز ظرف یک ماه آینده منتشر می‌شوند.  نکته جالب این است که کتاب مربوط تاریخ قبل از اسلام به چاپ دوم رسیده و این یعنی مردم به تاریخ خود علاقمند هستند. این مجموعه به هفت زبان عربی، انگلیسی، اردو، فرانسه، آلمانی، صربی و ملایو ترجمه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز