خبرگزاری کار ایران

معاون دبیر‌کل اکو در زنجان تاکید کرد:

زنجان ظرفیت تبدیل‌شدن به مرکز گردشگری را دارد

asdasd
کد خبر : ۴۸۸۲۶۶

معاون دبیر‌کل اکو، با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری در کشورهای عضو این سازمان و ضمن تشریح برنامه‌های مهم اکو برای توسعه صنعت گردشگری، گفت: گردشگری جزو اولویت‌های مهم سازمان اکو شناخته شده است.

به‌ گزارش خبرنگار، ایلنا از زنجان، احسان علی‌منگی معاون دبیر‌کل اکو، در آیین آغاز بکار سومین جشنواره بین‌المللی غذای اکو ـ جاده ابریشم که با حضور زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در زنجان ، اظهار داشت: موجب خوشحالی است که شریک و همکار در امر برگزاری سومین جشنواره بین‌المللی غذای اکو ـ جاده ابریشم در شهر تاریخی زنجان هستیم.

 منگی، با بیان اینکه درواقع، مشاهده تحقق یکی از مهم‌ترین تصمیمات سازمان اکو برای برگزاری سالانه این جشنواره در شهر زیبا و تاریخی زنجان هستیم، ادامه داد: شهر زنجان، که طبق افسانه‌ها اردشیر اول پادشاه ساسانی آن را بنا نهاده، در چهار راه فرهنگ‌های بزرگ قرار گرفته و اهمیت بسیار بالایی به‌عنوان مرکز صنایع‌دستی فرهنگی و مردمانی سخت‌کوش و کارآفرین دارد و مرکز شادترین مردم ایران است.

وی ادامه داد: به مردم و مسئولان زنجان به‌خاطر تلاش سخت و تعهد‌شان برای تبدیل این جشنواره به واقعه‌ای مهم و موفق که ذائقه‌های غذایی کشورهای مسیر جاده ابریشم را به‌نمایش می‌گذارد تبریک می‌گویم.

زنجان ظرفیت تبدیل‌شدن به مرکز گردشگری را دارد

منطقه اکو یادآور خاطرات جاده ابریشم است

احسان علی‌منگی ادامه داد: منطقه اکو با مساحتی بیش از 8میلیون کیلومترمربع از آسیای مرکزی تا جنوب و جنوب‌شرق آسیا و با جمعیتی بالغ بر 450میلیون نفر، به داشتن زیبایی‌های منحصربه‌فرد طبیعی و تنوع میراث فرهنگی و تاریخی شهره است. به همین دلیل، این منطقه دارای توانمندی بالقوه عظیمی است تا به مقصد گردشگری عمده‌ای در جهان تبدیل شود. اگرچه از این ظرفیت و امکان به‌طور صحیح بهره‌برداری نشده است. این منطقه یکی از غنی‌ترین مناطق جهان از نظر میراث تاریخی و فرهنگی و یادآور خاطرات جاده ابریشم کهن است.

وی، با بیان اینکه همان‌طور که می‌دانید، سازمان همکاری اقتصادی به‌عنوان یک سازوکار میان‌دولتی با تقویت همکاری‌ها و اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی و اجتماعی با استفاده از توانمندی‌های درون‌منطقه‌ای و بین‌المللی همواره می‌کوشد تا توسعه پایدار را در کشور‌های عضو خود میسر کند، خاطر نشان شد: در مسیر تحقق چنین هدفی، سازمان اکو و جمهوری اسلامی ایران این جشنواره را در سال 2015 به‌عنوان پروژه‌ای مشترک بنا نهادند تا به‌صورت عملی از ظرفیت‌های موجود برای توسعه گردشگری در این منطقه تاریخی بهره‌برداری کنند.

منگی ادامه داد: خوشبختانه اولین فستیوال با استقبال بازدیدکنندگان عظیمی مواجه شد و ما را تشویق کرد که آن را به‌صورت سالانه برگزار کنیم و امروز به‌لطف خداوند ما در سومین دور جشنواره حاضریم.

معاون دبیر‌کل اکو یادآور شد: گردشگری به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و روبه‌رشد‌ترین بخش‌های اقتصادی در جهان در موقعیت مناسبی به‌لحاظ کمک به ایجاد شغل و توسعه کشورهای عضو با ملزومات سرمایه‌گذاری کمتر و تأثیرات محیط‌زیستی منفی اندک قرار دارد. بااین‌حال، ما برای توسعه گردشگری در کشورهایمان نیازمند اتخاذ راهبردها، سیاست‌ها، و برنامه‌هایی در سطوح ملی و منطقه‌ای هستیم.
زنجان ظرفیت تبدیل‌شدن به مرکز گردشگری را دارد

جایگاه گردشگری در سند چشم‌انداز 2025 اکو

 منگی در این رابطه روسای جمهور ما در سیزدهمین نشست سران در 11 اسفند سال گذشته در اسلام آباد پاکستان سند چشم‌‎انداز 2025 اکو را تصویب کردند که درآن صنعت گردشگری جایگاه مهمی پیدا کرده و جزو اولویت‌های اصلی سازمان به‌رسمیت شناخته شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سند چشم‌انداز گردشگری اکو این هدف ترسیم شده که منطقه اکو به مقصدی سبز و آرام با محصولات متنوع و خدماتی باکیفیت مبدل شود، ضمن اینکه در امتداد این فرایند و با تعامل با همه عوامل مرتبط، توسعه پایدار و پاسخ‌گویانه گردشگری و ارتقای وضع زندگی ساکنان نیز تضمین خواهد شد تصریح کرد: دبیرخانه اکو ازسوی رهبران سازمان موظف شده تا صنعت گردشگری را با همکاری اعضا از طریق تدوین راهبردها، سیاست‌ها و پروژه‌های مناسب در منطقه گسترش دهد.

معاون دبیر‌کل اکو با اشاره به اینکه  دبیرخانه اکو به‌منظور عملیاتی‌سازی چشم‌انداز 2025 از اعضای خود حمایت کرده و پروژه‌های مختلفی را به‌منظور گسترش گردشگری شروع کرده تا دیدگاه خود را در مورد توسعه منطقه از طرق مختلف به‌نمایش بگذارد، یادآور شدد:  برگزاری سالانه جشنواره بین‌المللی غذای اکو "جاده ابریشم " به‌صورت مشترک در زنجان نشان‌دهنده اراده ما برای همگامی با جوامع محلی برای بهره‌مندی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آن‌ها و کمک به شکوفایی جاذبه‌های گردشگری و معرفی آن‌ها به کشورهای منطقه و جهان است.

او اضافه کرد: «موضوع جشنواره امسال با عنوان ”همه با هم به‌سوی گردشگری پایدار“ درصدد تأکید بر اهمیت و قدردانی از فرهنگ‌ها، غذاها، صنایع‌دستی، محیط‌زیست و مردمان منطقه اکو و راه تاریخی ابریشم و معرفی آن‌ها به جامعه جهانی است.»

ظرفیت زنجان برای تبدیل شدن به مرکز گردشگری

منگی با تقدیر از مسئولان‌برگزاری این مراسم، اظهارکرد: از مردم و مسئولان زنجان به‌خاطر مهمان‌نوازی، شور وشوق و میزبانی عالی‌شان تشکر می‌کنم.

وی در پایان سخنان خود، اضافه کرد: مطمئنم که زنجان، با میزبانی از جشنواره‌های غذایی مهم در جهان، ظرفیت تبدیل شدن به مرکز گردشگری را دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز