خبرگزاری کار ایران

توسعه شتابان صنایع پشتیبان درصنعت آب و فاضلاب کشور

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۶۲۳

شرکت های تولیدی لازم است به منظور گسترش بازار مصرف به دنبال نوآوری ها و افزایش سطح کیفی کالا با رویکرد طولانی شدن طول عمر مفید تاسیسات و تجهیزات تولیدی باشند

 به گزارش ایلنا، در ابتدای برنامه اول توسعه، طرح های آب و فاضلاب از نظر فناوری ، دانش فنی، طراحی و مهندسی و همچنین تجهیزات تا حدود زیادیمتکی به خارج از کشوربود. اما با شکل گیری برنامه های گام به گام  جهت ظرفیت سازی و افزایش توان علمی، فنی و اجرایی در صنعت آب و فاضلاب کشور واجرایپروژه های آب و فاضلاب به صورت مناقصه با بهره گیری از مشارکت شرکت های داخلی و خارجی و در مراحل بعد افزایش تدریجی سهم صنایع پشتیبان ملی ، شرکت های مشاور و پیمانکار داخلی و کاهش حضور شرکت های خارجی و برگزاری اعم مناقصه ها مابین شرکت هایداخلی، توان داخلی درطراحی، ساخت و بومی سازی تجهیزات مورد نیاز در کنار شکل گیری شرکت های آب و فاضلاب افزایش یافت. بطوری کهسطح کمی و کیفی مشاورین رسته آب و فاضلاب و پیمانکاران تخصصی سیویل و تجهیزات در طی سال های گذشته ارتقای چشمگیری یافته و بخش صنعت و واحدهای تولیدی نیز از رشد قابل توجهی برخوردارگردیده که البته در این میان حمایت وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از ایجاد ظرفیت های داخلی و همچنین اجرای پروژه های متعدد آب و فاضلاب در مقیاس بزرگ و کوچک در مناطق شهری و روستایی کشورنقش کلیدی داشته است.

 در حال حاضر نیازهای طرح های عمرانی آب و فاضلاب عمدتا از داخل کشور صورت گرفته و فقط در بخش های خاص و بسیار محدود که امکان تامین کالاها از داخل کشور وجود ندارد نسبت به تامین از خارج کشور اقدام می گردد .

شرکت‌های تولیدی تاکنونگام های بلندی را در کسب دانش فنی و تولید عمده اقلام پرمصرف مشتمل برانواع لوله‌ها و اتصالات، پمپ‌ها، شیرها و اتصالات، کیت‌های انشعاب آب و فاضلاب، کنتورهای آب، مواد شیمیایی و انواع پوشش ها، بخشی ازتجهیزات مکانیکال تصفیه‌خانه‌ها،  تجهیزات برقی، اتوماسیون و سامانه‌های ابزار دقیق و کنترل داشته‌اندکه البته ضروری است به صورت مستمر نسبت به ارتقای کیفیت کالاها بر اساس استانداردهای جدید، به روزشدن و افزایش توان علمی و فنی و بهره‌گیری از فناوری‌ها و روش‌های نوین، گام‌های سریع‌تری را بردارند که این امر به جز تقویت 2 بخش تحقیق و توسعه و کنترل کیفی امکان پذیر نخواهد شد .

 برای نمونه می توان اشاره نموددر ابتدای تشکیل شرکت های آب و فاضلاب کمتر از انگشتان یک دست شرکت تولید کننده لوله های پلی اتیلن وجود داشت اما در حال حاضر بیش از 400 تولیدکننده لوله پلیمری وجود دارد و در خصوص تامین مواد شیمیایی به ویژه گاز کلر ، محدودیت بسیاری وجود داشت درحالی که هم اکنون به سطح تولید در حد نیاز کشوری رسیده ایم و تا حدودی صادرات نیز داریم که با اجرای فازهای توسعه ای در کارخانه های تولید کلر ، قادر به صدور هرچه بیشتر آن به سایر کشورها خواهیم بود. پتانسیل صادرات در بخش شیرآلات صنعتی، پمپ و الکتروپمپ، لوله های فولادی ، چدنی، پلیمری ، کامپوزیت و بسیاری اقلام دیگر نیز وجود دارد.

با استفاده از ظرفیت های ایجاد شده صنعت در کشور زمینه بومی سازی دانش فنی محصولاتی که در کشور سابقه تولید نداشتند از جمله لوله ها و اتصالات پلیمری و کامپوزیت در اقطار و فشارهای کاری بالا،پمپ های فشار قوی کنتورهای آب با دقت بالا ، شیر آلات سوزنی و شیرهای قطع شونده در شرایط اضطراری ، انواع تجهیزات پیشرفته مکانیکی و الکتریکی  تصفیه خانه های آب و فاضلاب ،بخشی از انواع تجهیزات ابزار دقیق ، لوله ها و منهول ها و استفاده از مصالح نوین فراهم گردید.

 شرکت های تولیدی لازم است به منظور گسترش بازار مصرف  به دنبال نوآوری ها و افزایش سطح کیفی کالا با رویکرد طولانی شدن طول عمر مفید تاسیسات و تجهیزات تولیدی باشند و در این خصوص شرکت‌های بزرگ تولیدی می توانند از محصولات نوآورانه شرکت‌های دانش‌بنیان در فرآیند تولید کالاهای تخصصی  استفاده نمایند .

 با توجه به ورود فناوری‌های نوین به عرصه آب و فاضلاب در دنیا، بهره‌گیری از دستاوردهای پژوهشی  طرح‌های مخترعان و مبتکران از سوی دیگر به کسب دانش فنی روز و بومی‌سازی آن پرداخت و تا حد امکان گام به گام با تغییرات فناوری پیش رفت.

 شرکت های صنعتی لازم است در زمینه بهره گیری و مهندسی مجدد ماشین آلات تولید بازنگری کرده و از آخرین تجهیزات ساخت به روز برای تولید کالاهای تخصصی استفاده نمایند . از طرف دیگر با توجه به ابعاد مدیریت انرژی و کمینه شدن هزینه ها در طول عمر بهره برداری تاسیسات ، ضروری است تولیدکنندگان از آخرین فناوری های نوین به صورت کنسرسیوم یا مشارکتی استفاده نمایند .

 از مهم ترین برنامه های مستمر مورد پیگیری در صنایع آب و فاضلاب ، تداوم اتکاء به صنعت داخلی و ارتقای سطح کیفی با استقرار نظام کنترل کیفی کالاها با استقرار برنامه جامع بازرسی فنی کالاها ،به روز رسانی استاندارد کالاها ، الزام رعایت استانداردهای معتبر در طراحی و ساخت کالاها از مواداولیه تا فرآیند تولید و در نهایت محصول تولیدی  ، رشد مراکز تحقیق و توسعه در صنعت و تشویق بخش دانشگاهی و پژوهشی و همچنین بخش خصوصی در ایجاد آزمایشگاههای مرجع کنترل کیفی محصولات می باشد .

صنعت آب و فاضلاب به ویژه در حوزه صنایع پشتیبان ، شرکت های مشاوره و پیمانکاری و سرمایه گذاری در انجام طرح های آب و فاضلاب در طی سال های گذشته روند رو به رشدی داشته و سیاست های وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در واگذاری امور به بخش خصوصی در قالب طرح های BOO  ، BOT  ، بیع متقابلنیز موجب افزایش توان بخش خدمات مهندسی و تولیدی گردیده است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز