خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده مردم آبادان:

لزوم توسعه ی زیرساخت ها در منطقه آزاد اروند

asdasd
کد خبر : ۴۷۵۵۷۷

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده مردم آبادان، گفت:موضوعی که باید در منطقه آزاد اروند در نظر بگیریم توسعه زیرساخت ها است که مهم تر از بنادر آبادان و خرمشهر می تواند باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از آبادان، جلیل مختار با اشاره به موضوعی که باید در منطقه آزاد اروند در نظر گرفته شود، گفت: توسعه زیرساخت ها در این منطقه، از الویت ها است که مهم تر از بنادر آبادان و خرمشهر می تواند باشد. بنادر – مبانی ورودی و جزو زیرساخت هایی است که می تواند برای توسعه پایدار یک منطقه تعریف شوند. باید یک مقایسه کنیم در چند سال اخیر در بحث بنادر ایران چه اتفاقاتی برای بنادر آبادان افتاده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: بنادر آبادان(بندر چوئبده، بندر اروندکنار و بندر آبادان) این 3 بنادر، بنادری هستند که در زمان پیش از جنگ تحمیلی، حرفی برای گفتند داشتند ولی متاسفانه در حال حاضر کلیه اعتبارات این سه بندر در سال گذشته 20 میلیارد تومان بوده. تمرکز در سیاستگذاری بنادر کشور در 4 بندر دارد صورت می گیرد و این است تمرکز زدایی، یعنی اینکه از بین بردن کلیه بنادر دیگر مانند آبادان مانند اروندکنار، مانند چوئبده.

مختار ادامه داد: ما یک مقایسه ای کردیم، تقریبا رشد 15 درصدی پارسال در موضوع صادرات و واردات در آمار تخلیه و بارگیری کالاهایی که در سراسر کشور داشتیم، 15 درصد رشد داشته. در صورتی که در بندر آبادان 43 درصد کاهش داشته و در بندر اروندکنار و چوئبده 75 درصد کاهش داشتیم. این عظمت فاجعه است. این قضایا موئلفه های توسعه منطقه را رقم می زند. اگر ما این مبادی و این زیرساخت های توسعه یک شهر توجه نکنیم، چه اتفاقاتی می افتد در مقایسه با 4 بندری که فقط سیاستگذاری کل کلان کشور را متمرکز شده است. برای بندر چابهار بودجه 80 میلیارد تومانی و برای بندر شهید رجایی 180 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است. یک دوم کل اعتبارات آبادان، چوئبده و اروندکنار، یک دوم هزینه ای است که برای ساختن دو آسانسوری که در تهران می دهیم. چرا؟چه دلیل دارد که برای آبادان اینها را تعریف نکردیم. اینها را در نظر نگرفتیم و اگر پیگیری کنیم می گویند در سیاستگذاری های کلان توجهی به آبادان و شهرها و بنادر کوچک نشده است.

وی گفت: صدور مجوز تجاری برای بنادر چوئبده و اروندکنار برای خارج کردن وضعیت نابسامان اقتصادی لازم  و ضروری و حیاتی است. ما این موضوع را باید در نظر بگیریم که چنانچه بخواهیم یک وضعیت اقتصادی خوبی در منطقه پایدار داشته باشیم، موضوع استقرار بانک های خارجی در منطقه آزاد برای ایجاد توسعه پایدار جزئی از موئلفه های موثر و اولویت گذار در منطقه می باشد. با توجه به اینکه در اروندکنار، چوئبده و منیوحی، جمعیت بسیار پائین است، وجود پتانسیل مساحت زمین، عدالت محوری در جامعه، موضوع تسری دادن منطقه آزاد به آن مناطق اروندکنار، چوئبده و منیوحی لازم و ضروری است زیرا از نظر امنیتی، موانع طبیعی مانند دریا وجود دارد که می توانیم در خصوص مسائل امنیتی کنترل بسیار خوبی داشته باشیم.

مختار در پایان افزود: معضلاتی که وجود دارد، در سازمان مالیاتی کشور است. در منطقه آبادان و خرمشهر چالش ها و تناقض های بسیار زیادی در موضوع اخذ عوارض و مشکلات دیگر داریم و در بین شرکت ها و اصناف، اینها را شاهد هستیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز