خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

کاهش صادرات ایران به عراق به دلیل جنگ داخلی

asdasd
کد خبر : ۴۷۵۴۶۱

فرماندار قصر شیرین گفت: صادرات کالاهای ایرانی به کشور عراق به دلیل جنگ داخلی و اختلاف دولت خود مختار کردستان در این کشور با دولت مرکزی، کاهش یافته است.

فرامرز اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در این خصوص اظهار داشت: صادرات کالا از ایران از طریق مرز قصر شیرین (پرویزخان) به کشور عراق به دلیل جنگ‌های داخلی و اختلاف بین دولت خودمختار کردستان کاهش یافته ولی این بدان معنی نیست که به طور کامل صادرات به این کشور نداشته باشیم.

اکبری افزود: صادرات کالاهایی از قبیل پوشاک، خشکبار و مصالح ساختمانی و ... هنوز هم به کشور عراق صادر می‌شود ولی به دلیل مشکلاتی نظیر جنگ داخلی که مدت هاست گریبانگیر این کشور است، می‌توان گفت سفره مردم این کشور به دلیل کم درآمدی کوچک شده است.

وی با بیان اینکه کشورمان مرزهای دیگری نیز برای صادرات کالا دارد، افزود: مرزهای دیگری نیز امروزه برای ارتباط با کشور عراق اضافه شده مانند چذابه، شلمچه و مهران که برای تردد زوار نیز مرز مهران از اهمیت بالایی برخوردار است.

فرماندار قصر شیرین در ادامه افزود: به دلیل جنگ و درگیری داخلی در این کشور واردات کشورهای خارجی به کشور عراق کاهش یافته و ایران هم که یکی از بازارهای صادرکننده به این کشور بود که میزان صادرات اش به کشور همسایه غربی کاهش یافته است.

اکبری گفت: از دیگر مشکلات صادرات کالا به کشور عراق، عوارض بالای کالاست که هم اقیلم کردستان و هم دولت مرکزی هر دو از کامیون ها عوارض بالایی دریافت می کنند و این باعث افزایش قیمت کالای وارداتی در این کشور می شود که مردم این کشور هم توان پرداخت این پول را ندارند.

وی با بیان اینکه مرز خسروی از اهمیت بالایی برخوردار است و بخش عمده ای از صادرات کشور به عراق از طریق این مرز صورت می گیرد، گفت: از دوران باستان این مرز در مسیرجاده ابریشم قرار داشته که از کشور چین به ایران و از طریق این مرز به مدیترانه متصل می شد . تا دوره پهلوی اول این مرز تنها مرز مشترک ایران و عراق بود که از قدیمی‌ترین ، مطمئن‌ترین و نزدیک‌ترین مرز مشترک ایران با عراق محسوب می شود.

فرماندار قصر شیرین در پایان افزود: در حال حاضر یک سری رایزنی‌ها با دولت مرکزی عراق در حال انجام است تا از این مرز برای تردد زوار نیز استفاده شود که امیدواریم به نتیجه مطلوب دست یابیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز