خبرگزاری کار ایران

عصر امروز انجام شد؛

دیدار صالحی‌امیری با نخست‌وزیر الجزایر/تاکید بر گسترش همکاری‌های همه‌جانبه

asdasd
کد خبر : ۴۷۳۲۰۵

وزیر ارشاد کشورمان و نخست‌وزیر الجزایر روز چهارشنبه دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایلنا، وزیر فرهنگ و ارشاد در این دیدار گفت معتقدیم روابط فرهنگی زیر ساخت روابط سیاسی و اقتصادی است. ایران و الجزایر به عنوان 2 کشور با پیشینه فرهنگی و تمدنی غنی می‌توانند روابط گسترده‌تری داشته باشند.

وی ادامه داد: در زمینه تولید آثار سینمایی ، موسیقیایی، فرهنگی و هنری آمادگی همکاری داریم. زمینه همکاری گسترده فراهم است. عده‌ای از خناسان امکان دارد به این روابط رو به گسترش بر چسب بزنند و آن را تخریب کنند. اگر با برگزاری گفت وگوهای علمای 2 کشور موافقت بفرمایید می‌تواند بسیار کارساز باشد.

صالحی امیری در این دیدار در الجزایر صورت گرفت، گفت که سینمای ایران در سطح جهانی جایگاه بسیار برجسته ای دارد در ایران برنامه ریزی و سرمایه گذاری گسترده ای برای تولید آثار سینمایی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی فعالیت‌های متنوعی از جمله اوقاف، حج و زیارت،ارتباطات اسلامی، امور دینی، سینمایی، فرهنگ و هنر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد : تعبیر دکتر روحانی این است که در الجزایر عقلا حاکم هستند و برای اجرایی شدن توافقات فی مابین تاکید دارند.

وی تصریح کرد : از نقش موثر جنابعالی در تحکیم روابط قدر دانی می کنم. زمینه های جهش در روابط فراهم شده است. دلایل زیادی برای همکاری داریم و دلیلی برای عدم همکاری نداریم.

صالحی امیری گفت که انتظار داریم برای گشایش روابط بانکی مساعدت فرمایید .انتظاریم داریم در خصوص اجلاس اتحادیه عرب در امان اردن از صدور بیانیه علیه ایران پیشگیری کنید. از رای منفی شما در خصوص حقوق بشر قدردانی می کنم.

وی اظهار کرد: قطعا انقلاب الجزایر از مهم ترین رویداد های قرن است و ثابت کردید که ملت بزرگی هستید آن موقع تسلیم نشدید و از این به بعد هم نخواهید شد.

وزیر ارشاد تصریح کرد : همه ما موحد و پیرو رسول اکرم (ص) هستیم . اطمینان داشته باشید اگر در محاسبات منطقه ورود نمی کردیم امروز با یک وضع وخیم تری مواجه بودیم . مسیری که رهبر معظم انقلاب اسلامی از روز اول ترسیم کردند ، تغییر نکرد. بسیاری از گروه های تروریستی که به انها در ایران ضربه زدیم توسط برخی کشورهای عربی منطقه تسلیح شده بودند. برای تحکیم مناسبات اقتصادی انتظار داریم کمیته پیگیری تشکیل شود .

نخست وزیر الجزایر نیز گفت که متاسفانه عقب ماندگی فکری دامن گیر جهان اسلام شده است . خوشبختانه روابط ما با ایران بدون هیچ مشکلی پیش می رود . عربستان سعودی از ما خواست که در ائتلاف انها وارد شویم، اما نشدیم

سلال ادامه داد: ما از گسترش روابط فرهنگی استقبال می کنیم، ما در گذشته سینمایی خوبی داشتیم ولی متاسفانه افول کرده است که امیدواریم با مساعدت شما تقویت شود.در این بخش مشکل آموزش نیروی انسانی و تکنیک داریم. گرایش های فکری سینمایی ما متاسفانه تحت تاثیر اروپا است. بزرگان سینمای الجزایر اکثرا در اروپا زندگی می کنند. متاسفانه سینما در اروپا در دست یهودیان است.

نخست وزیر الجزایر ادامه داد: در خصوص هنرهای زیبا پیشرفت هایی داشتیم ولی متاسفانه در سایر قسمت ها عقب هستیم. شما در زمینه فناوری های نوین به ما کمک کنید. تبادل فرهنگی خیلی موثر است.

وی تصریح کرد: ملت الجزایر با عمق فرهنگ ایرانی اشنا هستند . ما هیچ محدودیتی برای روابط فرهنگی با شما نداریم . از طریق ما می توانید در کشورهای منطقه ما هم تاثیر بگذارید.

نخست وزیر الجزایر با توجه به سخنان صالحی امیری درباره مشکلاتن بانکی گفت که در مورد مسائل بانکی تصور می کردم مشکلات حل شده است. در این خصوص بارها دستور داده ام . یکی از دلایل اقتدار ما عدم بدهی خارجی است. هیچ برخورد منفی در خصوص روابط اقتصادی نداریم بلکه راغب هستیم این روابط گسترده تر شود.

وی درباره سیاست خارجی الجزایر گفت که در خصوص تروریسم سیاست خارجی ما کاملا مشخص است. از وضعیتی که در سوریه و عراق وجود دارد متاسف هستیم . همیشه در کنار سوریه هستیم. مشکل سوریه اسراییل است. سیاست شما صحیح است، ایران باید قدرت سیاسی و اقتصادی اش را بالا ببرد.

وی ادامه داد: ما در تلاش هستیم که فرهنگ خودمان را حفظ کنیم ؛شما عمق فرهنگ خودتان را حفظ کردید و این قابل ستایش است. به عنوان دولت الجزایر اعلام می‌کنم ما برای گسترش روابط فرهنگی با شما آمادگی داریم. سیاست عبدالعزیز بوتفلیقه درباره ایران ثابت است. هیچ غباری روی روابط ایران وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز