خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل توسعه منابع آب و نیرو در گفت و گو با ایلنا مطرح کرد:

اعلام 2 راهکار برای حل موضوع افزایش رسوب سد دز

asdasd
کد خبر : ۴۶۸۹۹۴

رضازداه گفت: ایجاد مخزن و سازه جدید در بالادست هم منافع خودش را دارد و هم برای سد دز ایجاد اطمینان می کند و کار اصولی تری است.

محمدرضا رضازاده مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به لزوم ترمیم برخی سدهای قدیمی اظهار داشت: یکی از دلایلی که ما معتقدیم باید سد بختیاری در بالادست رودخانه بختیاری در استان لرستان  احداث شود پر شدن مخزن سد دز با رسوب است.

وی افزود: در حال حاضر رسوبات این سد به حدی بالا آمده که نزدیک دریچه آبگیری نیروگاه قرار گرفته و اگر با این روند پیش برود نیروگاه سد دز تا 15 سال دیگر از کار می افتد و امکان عبور آب را نخواهد داشت مگر اینکه ارتفاع دریچه را بالاتر قرار داده و دریچه جدیدی ایجاد کنند.

رضازداه تصریح کرد: در حال حاضر  دو طرح عمده برای حل این موضوع داریم که یکی احداث سد بختیاری در بالادست است که موجب می شود رسوب به مخزن سد دز وارد نشود.

وی خاطرنشان کرد: با احداث سد بختیاری قدرت مدیریت آب در حوزه دز افزایش پیدا کرده و همچنین عمر مفید سد دز بالا می رود.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به اینکه کار مطالعاتی افزایش ارتفاع سد دز نیز در حال انجام است، بیان کرد: طرح افزایش ارتفاع سد دز و احداث دریچه آبگیر نیروگاه در رقوم بالاتر توسط سازمان آب وبرق خوزستان دنبال می شود که به نظر می رسد این طرح پیچیدگی های زیادی دارد اما فعلا کار مطالعاتی آن انجام می شود.

وی یادآور شد: در دنیا هم افزایش ارتفاع سد سابقه داشته است اما بالاخره اگر بخواهیم سازه ای را که عمر بالاتر از 50 سال دارد، افزایش ارتفاع داده و دریچه نیروگاه را در رقوم جدید ایجاد کنیم، باید دقت مان را بالا ببریم اما ایجاد مخزن و سازه جدید در بالادست هم منافع خودش را دارد و هم برای سد دز ایجاد اطمینان می کند و کار اصولی تری است.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز