خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر بهداشت:

استفاده از چای داغ، سرطان مری را افزایش می دهد

کد خبر : ۴۶۸۶۵۲

معاون وزیر بهداشت گفت:استفاده از چای داغ، سرطان مری را افزایش می دهد.

به گزارش ایلنا به نقل ازروابط عمومی بیمارستان آیت ا... روحانی(ره) بابل ، همایش علمی سرطان مری با حضور دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، دکتر ربیعی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل ، اساتید برجسته کشور و بابل ، دانشجویان، دستیاران با محوریت بررسی راه های شناخت و درمان این بیماری پنج شنبه 19 اسفند 1395 در سالن همایش های بین المللی دکتر خالق نژاد بیمارستان روحانی بابل برگزار شد.
 رضا ملک زاده معاون وزارت بهداشت در این همایش با بیان اینکه سرطان مری از جمله بیماری های شایع در کشورهای در حال توسعه است، اظهار کرد: هر ساله ۳۳۵هزار نفر به خاطر ابتلا به سرطان مری در جهان جان خود را از دست می دهند که ۹۰درصد از این میزان سهم کشورهای در حال توسعه است.
وی با اشاره بر اینکه این نوع از سرطان بیشتر در میان مردان دیده می شود، خاطرنشان کرد: تنها در ایران و چین ، زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند.
این مسئول همچنین افزایش سرطان روده بزرگ و کم شدن آمار کلی سرطان مری نسبت به دهه های قبل را نشان از تغییر سبک زندگی دانست و گفت: در آمریکا از سال ۱۹۳۰ به بعد سرطان بدون هیچ برنامه ریزی کاهش پیدا کرد که بعدها با تحقیقات انجام شده متوجه شدند استفاده از یخچال، باعث آن بوده است.
دکتر رضا ملک‌زاده اظهار کرد: شیوع بیماری سرطان مری در ایران به‌ویژه در شمال شرق ایران در 30 سال گذشته کاهش یافته است.
وی افزود: علت کاهش بیماری سرطان مری بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی به‌ویژه در روستاها بوده است.
معاون تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه علت 35 درصد سرطان‌ها چاقی است، ادامه داد: 70 درصد مردم ایران اضافه وزن دارند که باید رعایت لازم را در خصوص سلامتی داشته باشند.
 ملک‌زاده با اشاره به 10 عامل اساسی در بروز سرطان مری که باید از کودکی از آن دوری کرد، یادآور شد: مصرف چای داغ، تریاک، قلیان و دخانیات، عدم مصرف سبزیجات و میوه‌جات کافی، مصرف آب آشامیدنی ناسالم، عدم تحرک کافی و چاقی مفرط و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان مهمترین عوامل خطر بروز سرطان مری هستند.
وی با اشاره به اینکه چای با گرمای بیش از ۷۰ درجه می تواند بافت مری را با مشکلات فراوان رو به رو کند، گفت: مردم با تغییر رژیم غذایی خود و نخوردن نوشیدنی های داغ می توانند در جلوگیری از ایجاد این بیماری نقش موثری داشته باشند.
این مسئول ادامه داد: 50 درصد سرطان‌هایی که تشخیص به‌موقع داده شود با روش‌های ترکیبی قابل درمان است.
در پایان این مراسم با دکتر ملک زاده حضور معاون وزیر و دکتر ربیعی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل و دیگر مسئولین به مناسبت هفته منابع طبیعی، 15 اصله نهال نارنج در حیاط بیمارستان روحانی کاشته شد.
 

لازم به ذکر است در کنفرانس یکروزه سرطان مری علاوه بر حضور دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ، با حضور دکتر فرخ سعیدی و دکتر شادمهر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با استقبال اساتید دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار گردید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز