خبرگزاری کار ایران

با حضور معاون رئیس‌جمهور؛

تعدادی اصله نهال در آرادکوه کهریزک کاشته شد

asdasd
کد خبر : ۴۶۸۳۹۵

به مناسبت هفته گرامیداشت منابع طبیعی و درختکاری، تعداد اصله نهال در منطقه آراد کوه بخش کهریزک غرس شد.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا، معاون‌رئیس‌جمهور و رئیس سازمان‌حفاظت محیط‌زیست در مراسم گرامیداشت هفته منابع طبیعی و درختکاری در منطقه آرادکوه بخش کهریزک که با حضور دکتر محمدرضا عارف، مهندس سهیلا جلودارزاده و همچنین رئیس سازمان منابع طبیعی، جمعی از مدیران کل استان تهران و نمایندگان مردم تهران در مجلس دهم برگزار شد، با بیان اینکه هر استان و منطقه ای در کشور دارای چالش های محیط زیستی خاص خود است، گفت: در این میان تهران از جمله استان هایی است که به دلیل دشواری ها و پیچیدگی های خاص خود با معضلات بسیار گسترده تری در حوزه محیط زیست رو به رو است.

معصومه ابتکار ضمن بیان این موضوع که تمرکز جمعیتی بسیار بالا در تهران از جمله دلایل اصلی معضلات محیط زیستی استان است، اظهار کرد: تمامی مطالعات نشان می‌دهد که ظرفیت زیستی تهران در سال 1375 به پایان رسیده و هر آنچه در حوزه های مختلف جمعیت، اقتصاد، صنعت و سایر حوزه ها پس از این تاریخ در تهران بارگذاری شده است، بهره کشی از طبیعت بوده و منجر به افزایش شکنندگی طبیعت و محیط زیست تهران شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: بحران‌های مختلف محیط زیستی تهران همچون آلودگی‌های آب و هوا از آثار همین بهره کشی و بارگذاری بیش از ظرفیت زیستی است.

وی با اشاره به آمار موجود در این زمینه، گفت: آمارها نشان‌می‌دهد بیش از 30 درصد فعالیت‌های اقتصادی کشور در تهران با مساحتی حدود یک درصد مساحت کل کشور بارگذاری و مترکز شده و این به معنی اتخاذ سیاست‌های نادرست و ناپایدار توسعه ای برای تهران است که تبعات محیط زیستی بسیاری را به همراه داشته و از همین رو تهران نیازمند تصمیم گیری و برنامه ریزی ویژه در حوزه محیط زیست و باید سیاست های تمرکز زدایی و ایجاد محدودیت های جدید به طور جد برای تهران در دستور کار قرار گیرد.

ابتکار اشاره ای هم به بازدید اخیر خود از شهرستان پاکدشت از توابع استان تهران داشت و گفت: به رغم وضعیت بسیار نگران کننده محیط زیستی در این منطقه، شاهد شکل گیری مجتمع های عظیم مسکونی و افزایش جمعیت در آن هستیم و این در حالی است که به رغم عدم انتشار آمار آخرین سرمشاری انجام شده، آمارهای سال های گذشته نشان می دهد تنها طی 35 سال در استان های البرز، تهران و قزوین با 25 میلیون نفر جمعیت مهاجر روبه رو بوده ایم.

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر این موضوع که روند بارگذاری در استان تهران باید متوقف شود، تصریح کرد: اگرچه سیاست عدم بارگذاری صنایع و فعالیت های آلاینده در شعاع 120 کیلومتری پیش از انقلاب به تصویب رسیده اما به دلیل عدم اراده جدی برای تحقق آن، شاهد چنین شرایطی در تهران و بسیاری دیگر از کلانشهرها و شهرهای کشور هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به دلیل جاذبه هایی که در تهران ایجاد کردیم همچون ارزش افزوده و ارزش زمین، همه واحدهای صنفی، صنعتی و اقتصادی می خواهند تنها در تهران فعالیت کنند و از این رو باید با سیاست گذاری صحیح و یکپارچه نگری و پرهیز از بخشی نگری، این روند بارگذاری را متوقف کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ دلیلی ندارد برای محدوده شعاع 120 کیلومتری معافیت مالیاتی داشته باشیم، گفت: اتفاقا باید برعکس باشد و سیاست های سخت گیرانه مالیاتی حداقل شعاع 120 کیلومتری داشته باشیم. یعنی اگر کسی می خواهد در این محدوده فعالیت کند، باید بهای آن را نیز بپردازد و البته این بها، محیط زیستی است.

ابتکار افزود: خوشبختانه در بحث مالیات های سبز و اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده، دولت به این موضوع توجه کرده و برای نخستین بار در کشور شاهد تصویب مالیات سبز در هیات دولت هستیم که برای اجرایی شدن آن نیازمند حمایت نمایندگان از این مصوبه در مجلس هستیم.

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر ضرورت رشد و توسعه اقتصادی برای کشور، تصریح کرد: اما این رشد نباید به قیمت تخریب و آلودگی محیط زیست باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: به همین دلیل جهان حرکت در مسیر اقتصاد و رشد اقتصادی سبز را برگزیده است و امروز شاهد کشورهایی هستیم که همراه با رشد اقتصادی بسیار بالا، موفق به حفظ محیط زیست و ارتقاء شاخص های محیط زیستی و توسعه انسانی خود شده اند.

وی ادامه داد: حتی امروزه بسیاری از کشورهای جهان معتقدند که می توان از طریق اعمال و اجرای سیاست های درست محیط زیستی، اشتغال ایجاد کرد و حتی با رشد مشاغل سبز، وضعیت و کیفیت محیط زیست را نیز بهبود بخشید.

ابتکار ضمن یادآوری سیاست ها و برنامه ها و اقدام های دولت یازدهم در حوزه اقتصاد و اشتغال سبز، ابراز امیدواری کرد: این اقدام ها با همکاری مجلس دهم و به ویژه با حضور افراد شاخصی همچون محمدرضا عارف و سایر اعضاء فراکسیون امید و همه نمایندگان مجلس به نتیاج مثبت برسد.

معاون رئیس جمهور افزود: پس از کارهای خوبی که در برنامه ششم و بودجه 96 برای محیط زیست صورت گرفت، مجلس با تسریع در زوند تصویب لایحه هوای پاک و سایر لوایح محیط زیستی ارائه شده به مجلس می تواند به محیط زیست کمک کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به اقدام های دولت یازدهم برای بهبود کیفیت هوا در شکور به ویژه در کلانشهرها و مناطق صنعتی به واسطه جمعیت 35 نفری ساکن در آن ها داشت و گفت: به رغم آنکه برنامه های محیط زیست به ویژه در حوزه مقابله با آلودگی هوا بلند مدت است ولی به دلیل انجام فعالیت هایی همچون ارتقاء استاندارد خودروها به یورو 4، حذف بنزین آلوده پتروشیمی و توزیع بنزین استاندارد یورو 4، خروج موتورسیکلت ها کاربراتوری، حذف سوخت مازوت از نیروگاه ها و کاهش شدید مصرف آن از 45 درصد در سال 92 به حدود 8 درصد در سال 95، شاهد بهبود چشمگیر کیفیت هوا در کشور هستیم.

وی ادامه داد: حدود 40 اقدام در این زمینه انجام شد که یکی از مهم ترین های آن راه اندازی سیستم یکپارچه معاینه فنی و اتصال 440 مرکز معاینه فنی کشور به آن که مجهز به دوربین پلاک خوان و ثبت اطلاعات خودروها است نیز انجام شد که دعوت می کنم حتما از این طرح مهم و بزرگ بازدید داشته باشید. زیرا معاینه فنی درست در کاهش آلودگی هوا بسیار تاثیر دارد و حتی ما نباید اجازه بدهیم در کلانشهری که دارای مشکلات عدیده ای در زمینه آلودگی هوا است، خودرو بدون معاینه فنی تردد کند.

ابتکار با یادآوری آخرین آمار ارائه شده توسط راهنمایی و رانندگی در زمینه تعداد خودروها و موتورسیکلت های در حال تردد در تهران، گفت: در حال حاضر 8 میلیون و 600 هزار خودرو و موتورسیکلت در تهران در حال تردد است که از این میزان حدود 3 میلیون مربوط به موتورسیکلت ها است.

معاون رئیس جمهور افزود: وقتی می گوییم آلودگی هوا در تهران کاهش پیدا کرده است و تعداد روزهای سالم و پاک از 196 روز در سال 92 به 266 روز در سال 95 رسیده و 70 روز هوای سالم و پاک بیشتری را تا 16 اسفندماه 1395 تجربه کردیم در حالی است که حتی تعداد خودروها و موتورسیکلت ها چند برابر افزایش یافته است و وضعیت آب و هوایی خوبی نیز در سالجاری نداشتیم تا جایی که تقریبا به جز ماه های بهمن و اسفند که وضعیت بارندگی بهتر شد، بقیه ماه ها تقریبا در تهران، خشکسالی داشتیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: مشارکت مردم، تغییر الگوی حمل و نقل از حمل و نقل شخصی به حمل و نقل عمومی به ویژه در کلانشهرها، توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی، توسعه فضای سبز و کمربند سبز در سراسر کشور و به ویژه در کلانشهر تهران برای مقابله با آلودگی هوا باید در دستور کار قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به کمپین سه شنبه های بدون خودرو، گفت: این کمپین و همچنین توسعه استفاده از دوچرخه سواری به ویژه در نسل جوان، تمرینی برای کاهش استفاده از خودرو شخصی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآوری کرد: در همین زمینه، خروج 40 هزار تاکسی فرسوده از سیستم حمل و نقل عمومی اجرایی شده است و برنامه ریزی برای خروج اتوبوس ها و مینی بوس های فرسوده نیز به زودی اجرایی خواهد شد.

ابتکار تاکید کرد: اگر تنها آمار تهران را ارائه دادم و در خصوص تهران صحبت کردم به دلیل این بود که مراسم ویژه این استان بود. ولی باید بگویم روند بهبود کیفیت هوا در کل کشور است و به طور نمونه در اصفهان تعداد روزهای سالم و پاک، افزایشی سه برابری داشته و در شیراز هم هیچ روز ناسالمی طی سال جاری نداشته ایم.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همه تلاش خود را می کنیم تا با وجود مشکلات و موانع و مسائل موجود به موفقیت های بیشتری در زمینه بهبود کیفیت هوا کشور برسیم. چون در مقابل مردم متعهدیم و بهره مندی از محیط زیست و هوای سالم را حق مردم می دانیم.

محمدرضا عارف نیز با انتقاد از اینکه با بخشی‌نگری و نگاه‌های کوتاه مدت در زمینه محیط زیست از اولویت ها غافل مانده ایم، گفت: در ارتباط با محیط زیست و منابع طبیعی باید تعارف را کنار گذاشت. 

 رئیس مجمع نمایندگان تهرا ن با تبریک هفته منابع طبیعی، گفت: به طور قطع نامگذاری های این چنینی با توجه به اولویت های یک کشور صورت می گیرد و مهم این است که بدانیم کشور ما با چه چالش هایی روبرو است.

وی با بیان اینکه سرانه کشور از نظر جنگل یک سوم سرانه دنیا و از نظر مرتع یک ششم است، تصریح کرد: متاسفانه آنچنان که باید و شاید به حل معضل تخریب های زیست محیطی پرداخته نمی شود و متاسفانه کشور ما با بی آبی و خشکسالی مواجه است لذا به طور قطع مهمترین چالش آینده کشور آب است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه سرانه مصرف آب در کشور 100 تا 150 درصد بالاتر از اروپا است، گفت: متاسفانه در کشاورزی هیچ عزمی برای کاهش مصرف آب یا افزایش بهره وری نداشتیم و این وضعیت نگران کننده است؛ به گونه ای که 87 درصد آب را به صورت غرقابی صرف برخی محصولات می کنیم که این موضوع هیچ توجیهی ندارد.

عارف با انتقاد از اینکه دخایر استراتژیک آب کشور حداقل 90 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است، افزود: با این اوصاف هیچ ذخایری برای آیندگان باقی نمی ماند.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران با انتقاد از اینکه با بخشی نگری و نگاه های کوتاه مدت در زمینه محیط زیست از اولویت ها غافل مانده ایم، تصریح کرد باید در ارتباط با  محیط زیست و منابع طبیعی تعارف را کنار گذاشت؛ وضعیت محیط زیست نگران کننده است و رفع مشکلات این حوزه عزم ملی می خواهد.

وی با بیان اینکه مجلس و دولت به تنهایی نمی توانند وضعیت محیط زیست کشور را بهبود ببخشند، ادامه داد: با منابع محدود نمی توان مشکلات را حل کرد و هیچ راهی جز درگیر کردن مردم و حمایت از تشکل های مردمی در این بخش نداریم.

عارف افزود: متاسفانه در رابطه با تشکل های مردمی هم راهبرد جدی برای حمایت نداریم و برای آنها مانع تراشی می کنیم و با روش های مختلف جلوی فعالیت آنها را می گیریم؛ درحالیکه باید در این رابطه به مردم و تشکل های مردمی میدان داد.

این نماینده مردم در مجلس دهم از تخریب باغات تهران انتقاد کرد و گفت: تعداد باغات را نمی توان با 50 سال گذشته مقایسه کرد و متاسفانه با تخریب روز افزون آنها مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه ریزگردها و گردوغبار هشداری جدی است، تصریح کرد: اگر در این باره اقدام نکنیم و هوشیار نباشیم با شدت هرچه روزافزون‌تر ریزگردها مواجه خواهیم شد و حتی با فجایع و بحرانی هایی بدتر از ریزگردها روبرو می شویم.

نماینده مردم تهران یادآور شد: اگر عزم جدی در نهادهای حاکمیتی به ویژه دولت و مجلس صورت گیرد می توان با همکاری مردم از تخریب محیط زیست جلوگیری کرد.

عارف ادامه داد: طرحی را در حوزه منابع طبیعی در سال 78 داشتیم که در گذشته زمینه نهایی کردن این طرح وجود نداشت اما در حال حاضر زمینه مطرح شدن دوباره آن فراهم است و باید پیگیری شود.

رئس مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه وضعیت آب بحرانی است، خطاب به مسئولان محیط زیست گفت: امیدواریم به این مسائل پرداخته شود؛ به طور قطع منابع طبیعی و محیط زیست جزو اولویت مجلس و نمایندگان تهران است بهتر است در این رابطه شما راهکارها را به ما ارائه دهید؛ انتظار می رود با همکاری هم بتوان گامی بلند در جهت بهبود وضعیت محیط زیست برداشت.

در ادامه خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم با بیان اینکه برای اولین بار نمایندگان تهران یک روز را به مساله منابع طبیعی اختصاص دادند، گفت: کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک کمربند جهانی واقع شده است و 90 درصد عرصه های طبیعی کشور و جز بخشی از مناطق شمالی، غرب کشور و زاگرس دیگر مناطق کشور وضعیت مناسبی ندارند که انسان هم در بخشی از این وضعیت و چالش نقش دارد.

جلالی با بیان اینکه 14.3 میلیون هکتار جنگل، حدود 84 میلیون هکتار مرتع و 32میلیون هکتار بیابان در کشور وجود دارد، افزود: سرانه ما نسبت به جهان از نظر جنگل حدود 2 هزار متر مربع و درجهان حدود 6 هزار متر مربع است.

وی ادامه داد: از نظر بیابان سرانه کشور 4300 متر مربع و سرانه موجود در جهان 2 هزار متر است یعنی ما بیش از دو برابر بیابان های جهان را دارا هستیم. 

رئیس سازمان جنگل ها با بیان اینکه پدیده تغییر اقلیم و گرمایش زمین دو مساله حاد را برای جهان و کشور ما بوجود آورده است، تصریح کرد: علت اصلی بحث افزایش غفلظت گاز کربنیک است که باعث شده این پدیده به وجود آید؛ سرانه گازکربنیک ما 9 تن و میانگین جهانی حدود 6 تن است و این به دلیل مصرف بالای انرژی فسیلی و گرمایش زمین هم ناشی از این موضوع است.

جلالی با بیان بر اساس آمار دانشمندان حدود 8 میلیارد هکتار سطح جنگل های جهان بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر به 4 میلیون هکتار کاهش پیدا کرده است. 

وی با بیان اینکه کمبود آب شیرین و بیابان زایی دو بحران عظیم کشور است، تصریح کرد: سطح سفره های زیرزمینی رو به کاهش است و در طول سال های بعد از انقلاب در مدیریت منابع آب به درستی نتوانستیم عمل کنیم؛ از کل اعتبارات منابع آب کمتر از نیم درصد صرف آب های زیرزمینی شده است با وجودی که 55 درصد مصرف ما از آب های زیرزمینی بوده است.

جلالی ادامه داد: به طور متوسط 18 متر در کل کشور سطح آب سفره های زیرزمینی پایین آمده است و چون دیده نمی شود کسی به آن توجهی ندارد.

وی با بیان اینکه مساله بیابان زایی مساله ای بسیار مهم است، گفت: حدود 25 درصد کشور بیابانی است و  حدود 8 میلیون هکتار بیابان زدایی انجام شده است

رئیس سازمان جنگل ها یادآور شد: اگر بیابان زدایی انجام نمی گرفت با بحران ریزگردها و طوفان های شن و فرسایش بادی مواجه بودیم.

جلالی با بیان اینکه 7.5 میلیون هکتار کانون های بحرانی در کشور وجود دارد، افزود: 800 هزار هکتار در خوزستان است و به دلیل خشکی تالاب ها، هور و ایجاد سدها و خشکسالی بوده است.

رئیس سازمان جنگل ها ادامه داد: از چالش های عمده پیش رو  این است که جامع نگری در مسائل نداریم؛ دستگاه های اجرایی انتزاعی کار می کنند و این باعث می شود نتیجه ای حاصل نشود؛ تمامی ما در مسائل زیست محیطی نقش داریم و باید پاسخگو باشیم.

وی تاکید کرد: انتظار می رود بتوان با عنایت و توجه نمایندگان اعتباری را برای بیابان زدایی تهران اختصاص داد تا دیگر شاهد تکرار طوفان های شن در تهران نباشیم.

انتهای پیام/
روح الله حسین زاده
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز