خبرگزاری کار ایران

قالیباف:

دولت دستور به جمع‌‌آوری شورایاری‌ها داده است/ شهرداری نمی‌تواند پاسخگوی ضعف‌های دولت باشد

asdasd
کد خبر : ۴۶۶۸۸۹

شهردار تهران با بیان اینکه دولت دستور به جمع‌آوری شورایاری‌ها داده است، گفت: در فضای بیرون از دموکراسی حرف می‌زنند اما در عمل شورایاری‌ها را که نماد دمکراسی است، منحل می‌کنند و این انصاف نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر قالیباف در مراسم اختتامیه دومین کنفرانس جامعه مدیریت شهری (هم اندیشی) لایحه مدیریت شهری، چالش مهم داخلی موجود در کشور را ناکارآمدی و ضعف مدیریت و تمرکزگرایی در نظام اداری دانست و گفت: در رابطه مدیریت شهری باید اذعان کرد این لایحه در مرکز مطالعات شهرداری تهران پس از نشست‌های متعدد به کمک صاحبنظران ، شهرداران و اعضای شورای شهر تدوین و پس از رونمایی شهرداری تهران به وزارت کشور داده شده تا پاسخ به وضع نابسامان در نظام اداری کشور باشد.

شهردار تهران ادامه داد: اما در دولت تغییراتی در لایحه صورت گرفت که همان مشکلات گذشته دوباره مشاهده می‌شود و سایه سنگین تمرکز گرایی روی لایحه افتاده است این درحالی است که برای پیشرفت نیاز داریم دولت خود را چابک کند.

او به بیست سال تجربیات دانشگاهی در بحث تمرکزگرایی اشاره کرد و افزود: طبق فرمایش امام راحل باید دست از دخالت در امور مردم برداریم. هیچ نهادی مردمی‌تر از شهرداری نیست و تا کی شورای‌شهر و شهرداری‌ها باید پشت در خم و راست شوند تا برای قیر و آسفالت بودجه بگیرند.

شهردار تهران با تاکید بر اهمیت لایحه مدیریت شهری افزود: بهتر است حرف‌هایی که نباید بزنیم را بزنیم. افرادی که در گذشته در امور مختلف اداره کشور مسوولیت داشتند و به قول خودشان یک دهه هم در سوداگری مسکن تجربه داشته‌اند به جای آنکه جوابگو باشند با آمار و تحلیل‌های غلط در نقش اپوزیسیون صحبت کردند.

او ادامه داد: 11 سال در شهرداری تهران کار کردم و پاسخگو هستم. حاضر نیستم در نقش اپوزیسیون صحبت کنم. همه ایران تهران نیست و همه تهران شهرداری نیست. شهرداری نمی‌تواند و نباید پاسخگوی ضعف‌های دولت باشد.

شهردار تهران در نقد عملکرد دولت افزود: دولت قانون شکنی می‌کند و علاوه بر آن درآمدهای پایدار شهرداری را نیز قطع کرده است. دولت پول شهرداری را گرفته و کمترش را به ما پس می‌دهد . سه سال پیش به طور علنی اظهار کردم که اگر نگران ساخت و ساز در تهران هستید همین الان صدور هرگونه پروانه ساخت را ممنوع کنید و من خود این شهر را اداره می‌کنم.

او در ادامه شفافیت شهرداری تهران را قابل مقایسه با شهرهای بزرگ دانست و اظهار کرد طرح جامع تهران که توسط شهرداری و شورای شهر و وزارت راه و شهرسازی در سال 84شروع شد و طرح تفصیلی تهران به صورت شفاف در اختیار عموم قرار دارد. دوستان دقت کنند دغدغه ایجاد نکنند. در این شرایط سخت اقتصادی مردم نیازمند همکاری هستند نه اینکه با سخنانی غیر تخصصی و اطلاعات غلط اظهار نظر کنیم. من شان این جلسه را بالاتر  از این می‌دانم که به جزییات این مساله بپردازم.

قالیباف تمرکز زدایی را راه‌حل اداره بهتر شهرها دانست و گفت: یک دولت چابک و سبک با فراق باز به مسایل خواهد پرداخت و فرصتی می‌یابد قدرت ملی را افزایش دهد نه اینکه منتظر باشد بشکه قیر به این و آن بفروشد و درآمدزایی کند.

شهردار تهران رویکرد خود را در مدیریت شهرداری تمرکز زدا دانست و گفت: شورایاری‌ها را راه انداختیم و پشت آنها ایستادیم اما دولت در ابلاغیه‌ای جدیدا دستور به جمع آوری شورایاری‌ها داده است. در فضای بیرون از دموکراسی حرف می‌زنند اما در عمل شورایاری‌ها را که نماد دمکراسی است، منحل می‌کنند و این انصاف نیست.

او تمرکز در قدرت را آفت دانست و اظهار کرد: این اقدامات با قانون اساسی در تضاد است. راه پیشرفت ما در تمرکززدایی است. آرمان امام و خواسته مقام معظم رهبری نیز در این همین راستا است. دولت به معنای عام نباید در کارهای مردم در هیچ عرصه ‌ای دخالت کند و فقط موظف است نظارت کرده تا مردم به بیراهه نروند نه اینکه تعیین و تکلیف کند و همه کارها را خود انجام دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز