خبرگزاری کار ایران

علی‌اف در نشست خبری با روحانی:

رابطه نزدیک ایران و آذربایجان، هدیه‌ای برای کشورهای منطقه است

asdasd
کد خبر : ۴۶۶۲۸۵

رئیس جمهور آذربایجان تاکید کرد: روابط ایران و آذربایجان برای تمامی کشورهای منطقه مفید است و این رابطه نزدیک میان دو کشور، هدیه‌ای برای کشورهای منطقه است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، الهام علی‌اف در نشست خبری مشترک خود با رئیس جمهور ایران، ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی حسن روحانی گفت: خوشحالم که در خاک کشور دوست و برادر، جمهوری اسلامی ایران هستم و در سه سال گذشته، سه مرتبه از جمهوری اسلامی ایران بازدید کرده‌ایم.

براساس اشتراکات روابط‌مان را توسعه داده‌ایم

او افزود: در طول سه سال گذشته نیز هشت مرتبه با رئیس جمهور روحانی دیدار داشته‌ام که نمونه‌ای از گسترش روابط ایران و آذربایجان است و نشان می‌دهد که روابط دو کشور با غرور پیشرفت می‌کند.

رئیس جمهور آذربایجان با بیان اینکه روابط تهران و باکو متکی بر تاریخ، فرهنگ و دیانت است، اظهار داشت: براساس این اشتراکات است که توانسته‌ام ارتباطات خوبی با یکدیگر داشته‌ایم و در تمامی سازمان‌های بین‌المللی از همدیگر حمایت کنیم.

رویکرد ایران در مناقشه قره‌باغ براساس عدالت و انصاف است

علی‌اف با تاکید بر اینکه از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در جهت حل مناقشه قره‌باغ قدردانی می‌کنم، تصریح کرد: در این مدت رویکرد ایران در رابطه با این موضوع براساس تمامیت ارضی، عدالت و انصاف است و باید به تمامیت ارضی کشورها احترام گذاشت.  

رشد هفتاد درصدی حجم تجارت آذربایجان و ایران

او با بیان اینکه در سال گذشته حجم تجارت آذربایجان و ایران هفتاد درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: این مسئله نتیجه توافقات میان دو کشور و اجرایی شدن تمامی اسنادی است که میان دو کشور امضا شده یا در حال اجرا شدن است.

رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به دو دیدار گذشته با همتای ایرانی خود ابراز داشت: در این مدت، 18 سند میان ایران و آذربایجان به امضا رسیده است که امروز هم 2 سند دیگر امضا شد. از ایران جهت شروع سرمایه‌گذاری در آذربایجان تشکر می‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران در تاسیس راه آهن آستارا - رشت سرمایه‌گذاری می‌کند.

کریدور شمال به جنوب تاثیر بسزایی در کشورهای منطقه دارد

علی‌اف با یادآوری حضور سال گذشته‌ خود در ایران بیان کرد: من سال گذشته در همین سال گفتم که راه آهن آذربایجان را در این سرزمین اجرا خواهیم کرد که موفق هم شدیم و حتی ساخت راه آهن آستارا به آذربایجان نیز شروع شده و امروز مشاهده کردیم که راه آهن به راه افتاد و قطار از مرز دو کشور عبور کرد.

او افزود: می‌دانیم که کریدور شمال به جنوب مسئله مهمی است و تاثیر بسزایی در کشورهای منطقه دارد و شاهد افزایش دیدارهایی دوجانبه و سه‌جانبه منطقه‌ای هستیم.

رابطه ایران و آذربایجان برای تمامی کشورهای منطقه مفید است

رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به دیگر همکاری‌های تهران و باکو یادآور شد: در زمینه برق و انرژی پیشرفت داشته‌ایم و خطوط برق دو کشور به یکدیگر متصل شده و تبادل در حال انجام است. همچنین ایران یکی از سرمایه‌گذاران چاه دنیز است و امروز نیز درخصوص حفاری مشترک تبادل نظر داشتیم.

علی‌اف با اشاره به فعالیت‌های کمیسیون‌های مشترک اقتصادی دو کشور عنوان کرد: کمیسیون مشترک بسیار فعال است و دستورات دو کشور را به موقع انجام می‌دهد. روابط ایران و آذربایجان برای تمامی کشورهای منطقه مفید است و این رابطه نزدیک میان دو کشور، هدیه‌ای برای کشورهای منطقه است.

دعوت از روحانی برای سفر به باکو

او با بیان اینکه امسال در آذربایجان سال همبستگی اسلامی اعلام شده است، گفت: تلاش می کنیم همبستگی جهان اسلام را تحکیم کنیم و به منافع و فرهنگ خود علاقه داریم. دو ماه دیگر اجلاس فرهنگی در باکو برگزار می‌شود که وسیله‌ای برای همبستگی جهان اسلام خواهد بود. امیدواریم وزرشکاران ایرانی در مسابقه همبستگی اسلامی شرکت کرده و موفقیت‌هایی به دست آورند.

رئیس جمهور آذربایجان با بیان اینکه کشورش برای گسترش روابط با ایران ارزش بالایی قائل است، اظهار داشت: سفر امروز برای روابط دوجانبه بسیار موثر است و بار دیگر از مهمان‌نوازی رئیس جمهور روحانی تشکر می‌کنم و در همین جا از ایشان برای بازدید از آذربایجان دعوت می‌کنم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز