خبرگزاری کار ایران

در همایش ایران فرهنگی در جهان امروز؛

نیلی: ایران را زمان وفور درآمدهای نفتی مانند ونزوئلا اداره کردند

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۹۱۰

مشاور اقتصادی دولت گفت: زمانی که وفور درآمدهای نفتی بود ما مانند ونزوئلا اداره شدیم و اگر شرایط ادامه پیدا می‌کرد تورم به هزار و دویست درصد می‌رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود نیلی در همایش ایران فرهنگی در جهان امروز اظهارکرد: باید اقتصاد را با هنر نزدیک کرد و اگر این‌گونه نشده کوتاهی از جانب ما بوده است. بسیاری از مشکلاتی که هنرمندان و سینماگران در آثار خود ارایه می‌کنند و نشان می‌دهند ریشه اقتصادی دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات اجتماعی امروز ریشه در معضلات اقتصادی گذشته دارد و می‌توان درباره هر کدام از این مسایل یک اثر و فیلم سینمایی ساخت.

هر سال بیش از یک میلیون نفر متقاضی کار داریم

مشاور اقتصادی دولت با اشاره به آغاز مشکلات‌اجتماعی در کشور از دهه شصت افزود: در دهه 60 در حالیکه جمعیت ایران 40 میلیون نفر بود، 9 میلیون نوزاد 0 تا 4 سال به‌دنیا آمدند در حالیکه هیچ‌کدام از زیرساخت‌ها آماده نبود. این جمعیت به مرور به بخش‌های مختلف و به‌خصوص شغل و بیکاری فشار آورد و ما هر سال بیش از یک میلیون نفر متقاضی کار داریم.

مانند ونزوئلا اداره شدیم

نیلی افزود: تا قبل از برجام و دی‌ماه سال 93 درآمد حاصل از صادرات نفت‌خام کمتر از یک‌میلیارد دلار بود اما بعد از برجام و در طول یک‌سال به بیست و چهار میلیارد دلار رسید. البته در برخی صنایع رکود عمیقی داریم و شرایط خوبی نداریم اما وضعیت‌مان بهتر از قبل است. دلیل اصلی این امر این است که زمانی که وفور درآمد نفتی بود ما مانند ونزوئلا اداره شدیم و اگر شرایط ادامه پیدا می‌کرد مانند آن کشور امروز تورم به هزار و دویست درصد می‌رسید.

وی خاطرنشان کرد: وقتی سطح درآمد در کشوری کم می‌شود اولین سبدی که هزینه و انتخاب مردم کاهش پیدا می‌کند فرهنگ و هنر است زیرا انتخاب و نیاز اولیه مردم مواد غذایی و مسکن است و وقتی این انتخاب کاهش پیدا می‌کند به صنایع مرتبط با فرهنگ و هنر فشار وارد می‌شود و برای رونق این بخش‌ها این است که قدرت اقتصادی مردم را افزایش دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز