خبرگزاری کار ایران

شیرزاد نجفی مطرح کرد:

برداشت بی رویه گیاهان دارویی در لرستان

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۸۹۲

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری لرستان گفت: برداشت بی رویه از گیاهان دارویی در مناطقی همچون نورآباد، الشتر و خرم آباد بسیار بالاست بطوریکه طی سال جاری میزان 19 هزار کیلوگرم گیاهان دارویی از گونه های موسیر و آویشن کشف و ضبط شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، شیرزاد نجفی در نشست خبری با رسانه ها که در محل سالن اجتماعات کمیته امداد برگزار شد، افزود: در راستای حفاظت از جنگل های استان به عنوان مهمترین سرمایه ها و منابع طبیعی اقدامات زیادی انجام شده از جمله اینکه در سال جاری تعداد 400 دیده بان حفاظتی در نقاط حساس جنگلی از افراد بومی ، محلی و عشایر منطقه به کار گرفته شد.

وی اظهار کرد: لرستان با یک میلیون و 217 هزارهکتار جنگل به طور شبانه روزی باید توسط نیروهای محافظت و جنگل بانی برای پیشگیری از آتش سوزی مورد محافظت قرار گیرند.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان با اشاره به اینکه میزان برداشت از جنگل های زاگرس بیشتر از رویش در آنهاست گفت: سرانه رویش در جنگل های بلوط زاگرس به ازای هر هکتار یک مترمکعب است در حالیکه سرانه میزان استفاده یک خانوار عشایری از جنگل ها 36 متر مکعب در هر هکتار است.

نجفی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات جنگل های استان پدیده خشکیدگی است گفت: در منطقه زاگرس بیش از یک میلیون هکتار از جنگل ها دچار این پدیده شده اند که هنوز علت قطعی آن مشخص نشده و برخی آن را از پیامدهای تغییر اقلیم ، ریزگردها و گرم شدن کره زمین می دانند.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان اضافه کرد: کارشناسان منابع طبیعی بر این باورند که اگر بتوان بیماری خشکیدگی بلوط را در کانون های این بیماری کنترل کرد در مجموع می توان پراکنش خشکیدگی درختان بلوط را کاهش داد.

وی افزود: در لرستان نیز 550 هزار هکتار از جنگل ها دچار پدیده خشکیدگی شده اند.

***سالانه 2 هزار هکتار از جنگل های لرستان دچار حریق می شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری لرستان گفت: آتش سوزی های عمدی و غیرعمدی جنگل ها یکی از چالش های مهم این استان است و سالانه به صورت میانگین 2 هزار هکتار از جنگل های استان دچار حریق می شود.

وی اظهار داشت: امسال برای اولین بار در مقایسه با سال های گذشته میزان آتش سوزی های جنگل های لرستان کاهش یافت به طوری که تنها در 880 هکتار از اراضی جنگلی آتش سوزی رخ داد در حالی که طی سال های گذشته میزان حریق جنگل ها بیشتر از این میزان بوده است.

نجفی اظهار داشت: 98 درصد آتش‌سوزی‌ جنگل‌های لرستان به دست انسان‌ها صورت می‌گیرد که قسمتی از آن عمدی و قسمتی دیگر غیرعمدی است.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان افزود:  تاکنون 11 نفر که اقدام به آتش‌سوزی جنگل‌ها نموده‌اند به مراجع قضایی معرفی‌شده‌اند.

وی تصریح کرد: تعدادی از این افراد به جرم آتش‌سوزی جنگل، چندین سال است که در زندان هستند.

*** کمبود نیروی انسانی برای محافظت از جنگل ها

شیرزاد نجفی تاکید کرد: بنا بر استاندارهای جهانی برای محافظت از هر یکهزار هکتار جنگل باید یک نیروی انسانی باشد در حالی که این الگو در کشور بصورت یک تن به ازای هر 13 هزار هکتار و در لرستان نیز بصورت یک نیرو به ازای هر 27 هزار هکتار است.

نجفی با اشاره به اینکه شعار هفته درختکاری (15 تا 21 اسفند) با عنوان همیار طبیعت باشیم ، گفت: امسال 10 هزار تن همیار طبیعت در لرستان شده اند که مشخصات کامل آنها به منظور انجام اقداماتی در راستای حفظ منابع و سرمایه های طبیعی استان در اداره کل منابع طبیعی لرستان ثبت شده است.

***اجرای طرح برخورد با فروشندگان زغال "بلوط" در لرستان 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: با فروشندگان و تهیه‌کنندگان زغال درخت بلوط برخورد می‌شود و طی هماهنگی با دادستان محترم استان و نیروی انتظامی از هفته آینه طرح جمع‌آوری زغال در سطح استان آغاز می‌شود و با افراد متخلف برخورد قانونی به عمل می‌آید.

وی با بیان این که هر کیسه زغال 50 هزار تومان جریمه دارد، تصریح کرد: این مبلغ ناچیز در صورتی است که "فائو" جریمه هر اصله درخت بلوط را 800 میلیون تومان عنوان کرده است.

وی همچنین یکی از اقدامات فرهنگی اداره کل منابع طبیعی در سطح استان را، به به‌کارگیری 10 هزار نفر همیار طبیعت عنوان کرد.

15 تا 21 اسفند ماه به عنوان هفته منابع طبیعی نام گذاری شده است که بطور همزمان درسراسر کشور اقداماتی در این راستا انجام می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز