خبرگزاری کار ایران

تاسف سازمان ملل از خشونت علیه روهینگیاها

گزارشگر ویژه سازمان ملل از اقدامات خشونت‌بار و تبعیض‌آمیز «دل‌خراش» علیه روهینگیاها در میانمار ابراز تأسف کرده و خواستار پایان سرکوب اقلیت مسلمان در این کشور شده است.

به گزارش ایلنا، «یانگی لی» گزارشگر ویژه سازمان ملل در میانمار در یک سفر چهار روزه به بخش‌هایی از بنگلادش، با اعضاd جامعه روهینگای میانمار که از خشونت‌های به وقوع پیوسته در مناطق مرزی در اوایل ماه اکتبر گریخته بودند، دیدار کرد. 

لی درخصوص شرایط حقوق بشر در این منطقه گفت:« میزان خشونت‌هایی که این خانواده‌ها شاهد آن بودند و تجربه کرده‌اند، بسیار گسترده‌تر از آن است که من از ابتدا تخمین می‌زدم.»

این مقام سازمان ملل با برشماری برخی از این خشونت‌ها، به مواردی از جمله بریدن گلوی افراد، تیراندازی به آنان، آتش‌زدن خانه‌هایی که افراد در آن محبوس بودند و کودکانی که به درون آتش انداخته شده‌اند، اشاره کرد.

لی میانمار را به ادامه تبعیض علیه مسلمانان روهینگیا متهم کرد و از مقام‌های این کشور خواست تا درباره نقض گسترده حقوق بشر بررسی شود و از بازگرداندن روهینگیاها به میانمار ممانعت به عمل آید.

کمی پیشتر دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر با انتشار گزارشی در این خصوص مصاحبه‌های خود را با افرادی که مورد خشونت‌های وحشیانه‌ای قرار گرفته بودند را منتشر کرد. 

در این گزارش آمده است: «من از دولت میانمار می‌خواهم به سرعت نسبت به توقف و جلوگیری از اقدامات تبعیض‌آمیز اقدام کنند تا از این طریق از هرگونه نقض جدی خشونت‌ها جلوگیری کرده و در خصوص اقدام‌های انجام گرفته نیز تحقیقاتی انجام دهد.»

کد خبر : ۴۶۴۶۶۷