خبرگزاری کار ایران

وزیر دادگستری:

مسامحه در زمان انتخابات جایز نیست/انتخابات را تبدیل به میدان تسویه‌حساب جناحی نکنیم

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۵۷۶

وزیر دادگستری گفت: پیروزی یا شکست یک فرد یا گروه در انتخابات نباید باعث شود عده‌ای دست به تهمت زدن، دادن نسبت‌های ناروا و یا خدای ناکرده، دروغ پردازی و شایعه پراکنی بزنند؛ نباید با کینه‌ورزی و بغض و بدبینی، انتخابات را تبدیل به میدان کشمکش و تسویه حساب سیاسی و جناحی کنیم.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی با اشاره به در پیش بودن ایام انتخابات و لزوم احترام به قانون و اخلاق‌مداری از سوی همگان اظهار کرد: گاه در ایام انتخابات، برخی فکر می‌کنند که رفع القلم است و حساب و کتابی در کار نیست؛ این در حالی است که اتفاقاً برعکس، به دلیل حساسیت بالا، رعایت ضوابط، اصول اخلاقی و شرعی در مسایل اجتماعی در این ایام، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

او افزود: در برخی موارد ممکن است سخت گیری کمتری اعمال شود، اما در زمان انتخابات به هیچ عنوان مسامحه جایز نیست؛ چرا که حساسیت موضوع بالا و صحنه بسیار حساس است.

انتخابات نقطه عطف بروز شخصیت اجتماعی افراد است

وزیر دادگستری گفت: «بلوغ اجتماعی، اخلاقی و معرفتی باید در شرایط حساس و نقاط عطف بروز پیدا کند و انتخابات در تاریخ همه جوامع، یکی از این نقاط عطف است؛ شخصیت های اجتماعی و خوبی ها و بدی ها در اینجا بروز و ظهور پیدا می کند؛ انتخابات میدان ارایه خوبی و بدی و ارزش ها و ضد ارزش ها و آشکار شدن لغزش ها و ثبات قدم ها است».

او با انتقاد از برخی موضع گیری‌های غیرمنطقی و نقدهای غیرمنصفانه در ایام پیش از انتخابات بیان کرد: پیروزی و یا شکست یک فرد یا گروه در انتخابات نباید باعث شود، عده ای دست به تهمت زدن، دادن نسبت های ناروا و یا خدای ناکرده، دروغ پردازی و شایعه پراکنی بزنند؛ نباید یکدیگر را تضعیف کرده و با کینه ورزی و بغض و بدبینی، انتخابات را تبدیل به میدان کشمکش و تسویه حساب سیاسی و جناحی کنیم.

اساس تمدن اسلامی بر محبت است

پورمحمدی، بدبینی و عناد را منطقی به دور از تمدن و فرهنگ اسلامی دانسته و تصریح کرد: ما آمده ایم تمدن اسلامی بسازیم و این تمدن اساسش بر محبت است و اصولا رشته ارتباط هستی و دین و روابط سالم اجتماعی محبت است؛ محبت بر اساس خوب دیدن و خوب فکر کردن است و نمی شود با نگاه پر از بغض و به دور از محبت، انتظار محصول خوب داشته باشیم؛ اگر به دنبال اصلاح جامع باشیم، چاره کار محبت است و حتی مجازات را نیز می توان از نگاه محبت اعمال کرد.

او با اشاره به ایام شهادت و سپس میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، گفت: این حضرت، کانون محبت است و به همین دلیل کانون دیانت قرار گرفته است؛ موجودی که مملو از محبت است، نقطه کانونی توجه قرار گرفته و این امر حاوی پیام بسیار مهمی است و ما نیز باید مناسبات خود را بر این اساس و در پیروی از سیره فاطمی قرار دهیم.

لزوم نقد منصفانه با پرهیز از نگاه بدبینانه

وزیر دادگستری در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم منصفانه بودن نقدها در خصوص عملکرد دستگاه های مختلف اظهار کرد: نباید همه چیز را با بدبینی و سوء ظن ارزیابی کرد؛ چرا که با وجود جمعیت ۸۰ میلیونی و علیرغم همه مشکلات و کاستی های موجود، به لطف خداوند و بر اساس آمار رسمی و قضاوت حتی دشمنان نظام اسلامی، دستاوردهای خوبی در بخش های مختلف داشته ایم.

او رشد تولید محصولات کشاورزی را نمونه ای از این دستاوردها دانسته و توضیح داد: با وجود خشکسالی چند سال اخیر از سال ۱۳۹۲ تا کنون از ۹۷ میلیون تن محصول کشاورزی به ۱۱۸ میلیون تن رسیده ایم و بر اساس آمار، در سایر حوزه ها نیز رشد وجود داشته است؛ حتی در خصوص اعتراضات به رشد قیمت ها نیز بر اساس نمودارها در مورد ۱۲ شاخص اساسی که مورد بررسی قرار گرفته در ۹ شاخص، کاهش رشد قیمت داشته‌ایم.

پورمحمدی در خاتمه تاکید کرد: انسان ها و دولت ها رفتنی بوده، اما ارزش ها، خوبی ها، حقایق، تمدن و ملت، ماندگار هستند و اینها باید ملاک توجه قرار گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز