خبرگزاری کار ایران

نادری‌پور در نشست خبری هفتمین بی‌ینال مجسمه‌سازی عنوان کرد:

بی‌ینال مجسمه‌سازی حق انجمن است نه یک امتیاز

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۳۱۱

نشست خبری هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی با حضور هلیا دارابی (دبیر همایش)، نگار نادری‌پور (رییس هیات مدیره انجمن مجسمه‌سازان)، کورش گلناری (دبیر دوسالانه همایش)، بهداد لاهوتی (دبیر اجرایی) و مجید ملانوروزی (مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی) صبح امروز دوشنبه نهم اسفندماه در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید ملانوروزی درابتدای این نشست با بیان اینکه یکی از اهداف دولت یازدهم واگذاری و واسپاری کارهای اجرایی به انجمن‌ها است،‌اظهارکرد: یکی از اهداف ما در دولت یازدهم واسپاری کارهای اجرایی به انجمن‌ها بود تا بتوانیم بهتر سیاست‌گذاری، نظارت و برنامه‌ریزی داشته باشیم و کارهای اجرایی را به انجمن‌ها بسپاریم از همین‌رو برگزاری جشنوارهایی مانند بی‌ینال مجسمه‌سازی و جشنواره فجر را نیز به انجمن‌ها سپردیم.

او با اشاره به دلایل به تعویق افتادن هفتمین بی‌ینال مجسمه‌سازی ادامه داد: از آنجا که هیات مدیره انجمن مجسمه‌سازان در حال تغییر بود برگزاری این بی‌ینال به تعویق افتاد و ما در دوره جدید انجمن حجم که با ترکیب جوانی مشغول به فعالیت است بی‌ینال را دنبال می‌کنیم. امیدواریم با آشنایی که این افراد در انجمن حجم با خوانش جدید هنر دارند و همچنین ارتباط مناسبی که با مجسمه‌سازان دارند بتوانیم به نگاه‌های جدیدتری برسیم.

در ادامه گلناری با بیان اینکه تاکنون مکان مناسبی برای هنرهای تجسمی در کنار موزه هنرهای معاصر ایجاد نشده، گفت: متاسفانه ما نسبت به کشورهای همسایه‌مان کاری در این زمینه نکرده‌ایم و از همین‌رو موزه هنرهای معاصر مکانی بود که ما توانستیم با فراغ خاطری برنامه‌هایمان را با سیاستگذاری درست پیش ببریم.

او ادامه داد: سمت و سوی بی‌ینال هفتم به سمت فرهیخته‌ای پیش رود و هنرمندان مجسمه‌ساز ناب‌ترین ایده‌های خود را با توجه به تم فراخوان هفتمین بی‌ینال درباره مجسمه‌سازی معاصر و مکان‌بندی و ویژه موزه ارائه دهند. خوشبختانه موقعیت فصلی و موقعیت زمانی فضای باز موزه هنرهای معاصر در اختیار ما قرارداده شده است تا هنرمندان در یک موقعیت بیرونی و داخلی ایده‌هایشان را تداعی کنند.

دبیر دوسالانه همایش با بیان اینکه رسانه مجسمه در کنش با مکان یک رابطه دو سویه دارد گفت: ما از هنرمندان انتظار داریم تا در موزه هنرهای معاصر به جایگاه ویژه مکانی توجه کنند و پاسخ‌هایی را که درباره تم خواستیم و نسبت به محورهای فراخوان برای ما ارسال کنند.

در ادامه بهداد لاهوتی با بیان اینکه اصغر فرهادی به همه نشان داد که زبان هنر قوی‌تر از زبان سیاست است گفت: فراخوان هفتمین بی‌ینال مجسمه‌سازی امروز منتشر می‌شود و سه ماه فرصت است تا هنرمندان از تاریخ 5 تا 25 خرداد در این بی‌ینال ثبت‌نام کنند. در این سه ماه نیز همایش‌های مختلفی خواهیم داشت که در رابطه با تم فراخوان خواهد بود.

او ادامه داد: یکی از مهمترین تفاوت‌های بی‌ینال با دوره ‌های گذشته آن در این است که شرکت‌کنندگان حتما باید روی تم کار کنند و بخش آزاد نداریم همچنین از شرایط ثبت‌نام این بی‌ینال شرکت در حداقل دو بی‌ینال ملی، دارا بودن جایزه یکی از جشنواره‌های هنری، عضویت در انجمن مجسمه‌سازان، فارغ‌التحصیل مجسمه‌سازی و برگزاری یک نمایشگاه انفرادی مجسمه‌سازی یا چند رسانه‌ای است.

دبیر اجرایی همچنین بیان کرد: در پنجم تیرماه 96 اسامی هنرمندان راه‌یافته اعلام خواهد شد و هنرمندان دوماه فرصت دارند تا آثار خود را آماده کنند . هیچ محدودیتی در فضا و متریال و شیوه بیانی وجود ندارد. افتتاحیه بی‌ینال نیز روز 14 شهریور ماه برگزار می‌شود و اختتامیه آن بیستم مهر ماه است اما نمایشگاه تا پایان مهرماه ادامه دارد.

سپس هلیا دارایی با بیان اینکه بیانیه فرهادی نشان داد که قدرت نوشتار بیش از خود اثر است گفت: در کنار هفتمین بی‌ینال هنری به تولید متن و اندیشه نیز خواهیم پرداخت و در کنار دوسالانه همایش‌هایی برگزار خواهد شد که با هدف گسترش و تداوم فضای اندیشه در مجسمه سازی است. این همایش‌ها وسیع‌تر از یک برنامه دو روزه یا یک روزه برنامه‌ریزی شده است و در طول این بازه وسیع همایش همراه دو سالانه خواهد بود.

او ادامه داد: هفتمین دوسالانه را در سه حوزه آموزشی، پژوهشی و تعامل و تبادل نظر برگزار می‌کنیم در بخش آموزشی5 درس‌گفتار داریم که در موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود در بخش پژوهشی به نگارش و انتشار مقالات علمی و تخصصی خواهیم پرداخت و با حضور متخصصان امر و پژوهشگران به صورت یک همایش دو روزه در زمان برگزاری بی‌ینال برگزار می‌شود بخش دیگر که به تعامل و ارتباط مربوط می‌شود شامل نشست‌های ماهانه خواهد بود که به صورت پنل با حضور هنرمندان برگزار خواهد شد.

دبیر همایش هفتمین بی‌ینال مجسمه‌سازی گفت: با توجه به اینکه ما در  شرایط و وضعیت ویژه‌ای در زمان و مکان در حال هنر آفرینی هستیم اشاره ما به وضعیت به عنوان درون مایه دوسالانه است. ما در شرایطی قرار گرفته‌ایم که تسلل و تبار مندی اندیشه غرب را پشت سر نگذاشته‌ایم و تجربه را نداریم اما در عین حال رابطه خود را با سنن خود تا حدودی از دست داده‌ایم و این رابطه گسسته است بنابراین هنرمند امروز در شرایطی به خلق اثر می‌پردازد که در پی یافتن راهی است که ارتباط ثمربخش با گذشته خود و همچنین پیوند با دیگر فرهنگ‌ها داشته باشد.

دارابی ادامه داد: از نظر ما بهترین فردی که برای این نوع اندیشه و ذهنیت وجود داشت داریوش شایگان است. آرای او جهانی است اما ریشه در فرهنگ ما دارد او در پی ترمیم وضعیتی است که هنرمند ایرانی در آن قرار دارد و سعی می‌کند این پیوند‌ها را باز یابد و ارتباطات را برقرار کند.

او درباره تم فراخوان گفت: تم ما مسئله وضعیت است و ما از هنرمندان انتظار نداریم که با رجوع به متون خاصی این کار را بکنند یا برداشت واژگانی از مسئله داشته باشند این درون‌مایه افقی است که آثار در آن افق به نوعی خلق می‌شوند و هنرمندان ما به طور طبیعی در این وضعیت قرار دارند همچنین افقی است برای خوانش آثار و آثار در این افق خوانش خواهند شد بنابراین نگاه ما در این افق بسته نیست البته هدف ما این است که اشاره‌ای به بدنه کاری شایگان داشته باشیم و آثارش با توجه به قدرت کارکردشان در خلق هنر خوانش شوند.

ملانوروزی درباره صحبت‌های خانم دارابی توضیح داد: وضعیت انسان شرقی به گونه‌ای است که صد سال است با فضای جهان غرب در حالت تعادل، گفتگو و مقابله است. اگر چه ما تمدن چند هزارساله‌ای داریم اما در فضای معاصر زندگی‌ می‌کنیم. از آنجا که هر فیلسوفی نظراتش در حال تغییر است شایگان هم از این قضیه مستثنی نیست و نظراتش قبل و بعد از خروج از ایران با هم متفاوت است.

او ادامه داد: باید مشخص شود که کدام یک از کتاب‌های این اندیشمند مورد توجه این فراخوان است. حوزه مجسمه‌سازی بیشتر از دیگر حوزه‌ها غرب‌زده است و از ایتالیا و اروپا برداشت شده است و ما تاثیرات هخامنشی تا قاجار را از دست دادیم و مهمترین موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که هنرمند شرقی با تمدن چند هزارساله  چگونه می‌تواند در عین حال اثری را برای عصر معاصر ارائه دهد.

در ادامه نگار نادری‌پور با بیان اینکه بی‌ینال‌ها موضوع جدیدی در ایران نیست گفت: بی‌ینال‌ها فرصت مغتنمی برای رویارویی اندیشه‌ها است و گفتگو در قالب دستاوردهای هنری است. اولین بی‌ینال مجسمه‌سازی در سال 1337 برگزار شد اما سال‌هاست که با چالش روبروست و انجمن‌ها به عنوان برگزار کننده‌گان این مراسم در تامین بودجه تعیین جا و نحوه مشارکت با متولیان هنر دچار مشکلات زیادی هستند.

او ادامه داد: بدون شک ترتیب و توالی جز ماهیت دوسالانه ها است و وجود دبیرخانه دائمی منجر به ظهور و پیشبرد حرکت‌های موثر و ماندگار خواهد شد در این صورت بی‌ینال هفتم مجسمه‌سازی نه به عنوان اتفاق بلکه به عنوان یک رویداد در زنجیره‌ای از رویدادهای همسو و منظم در جهت اعتلا و پیشبرد اهداف موثرتر نقش خواهد داشت.

رییس انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران تاکید کرد: بی‌ینال هفتم بدون تلاش هیات‌های مدیره های قبلی انجمن قطعا قابل اجرا نبود اما باید بگویم که انجمن برگزاری بی‌ینال را حق بدیهی و طبیعی خود می‌داند نه یک امتیاز. این بی‌ینال فضایی برای حضور آثاری که در فضاهای شهری و گالری‌ها امکان حضور کمتری دارند.

پوستر دو سالانه توسط فرهاد فزونی طراحی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز