خبرگزاری کار ایران

محمد هاشمی:

سیاست باید متناسب با عدالت و عقلانیت باشد

asdasd
کد خبر : ۴۶۳۱۵۷

حقوقدان مطرح کشور سیاست را تابع حقوق خواند و گفت: سیاست باید متناسب با عدالت و عقلانیت باشد لذا حقوق شهروندی حالت شعاری پیدا کرده در حالی که باید باب شعوری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد هاشمی در همایشی که با حضور حقوقدانان، وکلا، قضات، مدیران و نمایندگان مجلس به مناسبت سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری ایران و روز وکیل مدافع در سنندج برگزار شد با بیان اینکه 4 اصل زمینه ساز تحقق حقوق شهروندی است، افزود: کرامت انسانی یکی از اصول بنیادین نظام جمهوری اسلامی ایران است که همواره مورد تاکید و توجه همگان قرار گرفته است.

وی گفت: آزادی که دنباله رو کرامت انسانی است این مطلب را مورد توجه قرار می دهد، هیچ کس حق ندارد حق الهی که آزادی است را از انسان سلب کند .

حقوقدان مطرح کشور برابری را اصل سوم خواند و اظهار داشت: همه انسان ها با هم برابر اند و نابرابری های ایجاد شده اختلافات طبقاتی را سبب می شود و برادری به عنوان اصل چهارم همراهی و دلسوزی همگان را در نظر دارد.

هاشمی وضعیت حقوق بشر را به لحاظ ساختاری مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: نحوه حقوق انسانی به شیوه ابتکاری، مطالبه ای و ترکیب هر دو انجام می شود.

وی ابراز داشت: حق و تکلیف در کنار هم قرار می گیرند و حق همبستگی اقتضا می کند کلیه افراد رعایت همبستگی متقابل را داشته باشند.

به گفته هاشمی یکی از آزادی های وجودی آزادی تشکل و گروه در کشور است.

حقوقدان مطرح کشور سیاست را تابع حقوق خواند و گفت: سیاست باید متناسبک با عقلانیت و عدالت باشد لذا حقوق شهروندی حالت شعاری پیدا کرده در حالی که باید باب شعوری داشته باشد.

وی احقاق حقوق شهروندی را نیازمند تدابیر ویژه از سوی دولت دانست و اضافه کرد: سیاست‌های دولت درباره نقض حقوق شهروندی بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد لذا ساماندهی مناسب در این راستا ضروری است.

هاشمی مشارکت وکیل را زمینه ساز دادرسی عادلانه دانست و ادامه داد: یکی از اوصاف ما اجتماع پذیری است و انسان ها بر اساس خواسته ها و بایسته ها متشکل می شوند و حق تشکل را بیان می کنند.

وی استقلال وکلا را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: اصل اول برای ایجاد تشکل خود جوشی است و کسی حق ممانعت از ایجاد تشکل را ندارد و استقلال وکلا جامعه را به سمت عدالت سوق می دهد.

هاشمی خاطرنشان کرد: متاسفانه اقتدار گرایی گریبانگیر جامعه ی ما شده از این جهت تدوین قانون کانون وکلا از سوی قوه قضاییه شایسته نیست و می طلبد سازوکار جدی در این راستا ترتیب داده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز