خبرگزاری کار ایران

ده‌ها نویسنده آمریکایی خواستار لغو فرمان مهاجرتی ترامپ شدند

ده‌ها نویسنده، آهنگساز و بازیگر در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکا، از او خواستند تا فرمان مهاجرتی اخیر خود را لغو کند.

به گزارش ایلنا،  ده‌ها نویسنده، آهنگساز و بازیگر از جمله «فیلیپ راث» و «مارگرت اتوود» و «آذر نفیسی» در نامه‌ای سرگشاده خطاب به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، که روز سه‌شنبه منتشر شد از او خواستند تا فرمان مهاجرتی اخیر خود را لغو کند.

در این نامه که در وب‌سایت «انجمن قلم آمریکا» منتشر شد تاکید شده است که ممنوعیت موقت صدور ویزای آمریکا برای شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان‌نشین از جمله ایران در «تضاد کامل با منافع ملی» ایالات متحده است.

این در حالی است که دولت آمریکا تاکید دارد فرمان مهاجرتی رئیس جمهور در راستای تامین امنیت مردم این کشور است، نکته‌ای که دونالد ترامپ شخصا بارها بر آن تأکید کرده است.

در نامه ۶۰ هنرمند و نویسنده آمریکایی به دونالد ترامپ از جمله به غیبت «اصغر فرهادی» کارگردان ایرانی و نامزد فیلم خارجی اسکار ۲۰۱۷، در مراسم اسکار پیش‌رو و غیبت احتمالی «عمر سلیمان» خواننده سوری، در یک مراسم انجمن جهانی موسیقی در نیویورک اشاره شده است.

در این نامه از هنرمندان، نویسندگان، آهنگسازان و فیلمسازان هفت کشور مسلمان به عنوان «پیشتازان نبرد علیه اختناق و ترور» یاد شده و آمده است که با ممنوعیت ورود این افراد به ایالات متحده، رئیس جمهور آمریکا «صداهایی لازم را ساکت و نفرت را تشدید می‌کند و همین به تقویت نزاع‌های جهانی می‌انجامد».

«زیدی اسمیت» نویسنده انگلیسی، فیلیپ راث که از او به عنوان بزرگ‌ترین نویسنده زنده آمریکا یاد می‌شود، «مارگارت اتوود» شاعر و نویسنده کانادایی، جومپا لاهیری که در ایران بسیار شناخته شده است، و آذر نفیسی، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب «لولیتاخوانی در تهران»، از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

دونالد ترامپ، چند روز پس از آغاز دوران ریاست‌جمهوری خود، در فرمانی اجرایی، صدور ویزا برای شهروندان هفت کشور مسلمان‌نشین شامل ایران، عراق، سوریه، سودان، سومالی، لیبی و یمن را برای ۹۰ روز ممنوع کرد.

در این فرمان همچنین پذیرش پناهجو توسط آمریکا برای ۱۲۰ روز و پذیرش پناهجویان سوری به شکل نامحدود متوقف شد.

این فرمان در دستگاه قضایی آمریکا با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد و فعلا به طور کامل اجرا نمی‌شود، هرچند صدور ویزای جدید ایالات متحده برای شهروندان این هفت کشور متوقف شده است.

مقابله با مهاجران و مهاجرت غیرقانونی به آمریکا، یکی از وعده‌های اصلی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته او بود.

کد خبر : ۴۶۲۷۶۹