خبرگزاری کار ایران

معاون حقوقی قوه‌قضاییه:

هر خانواده باید یک وکیل داشته باشد/ باید از بازداشت خودسرانه جلوگیری شود

asdasd
کد خبر : ۴۶۲۶۰۴

معاون حقوقی قوه‌قضاییه بابیان اینکه ما نیاز به قانون جامع در حوزه وکالت داریم، گفت: نهاد وکالت باید یکپارچه شود و وجود دو نهادی که همدیگر را قبول ندارند، درست نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ذبیح الله خداییان در همایش نقش و تاثیر مرکز امور وکلا قوه قضائیه با بیان اینکه تحقیقات مقدماتی، دوران دادرسی و بعد از آن از مراحل دادرسی منصفانه است گفت:دادرسی منصفانه آن است که حق را تامین کند، ما می گوییم در مرحله تحقیقات مقدماتی متهم باید یک وکیل داشته باشد و از بازداشت خودسرانه جلوگیری شود.

او خاطر نشان کرد: در تمام این مراحل، دسترسی به وکیل وجود دارد تا حق متهم و بزه دیده تضمین شود و این موضوع در اسناد ملی و بین المللی مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون حقوقی  قوه‌قضاییه افزود:در سطح ملی مهمترین قانون ما، قانون اساسی است و در اصل ۳۵ گفته شده که اصحاب دعوا در تمام دادگاه‌ها می‌توانند وکیل داشته باشند و در ماده واحده مصوب مجمع تشخیص مصلحت نیز گفته شده تمام دادگاه‌ها مکلفند وکیل را بپذیرند.

خداییان با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ سال وکالت به مفهوم خاص در کشور ما وجود داشته است، اظهار کرد:  در قانون آئین دادرسی کیفری مصوب سال ۹۲، موضوع وکالت به طور ویژه دیده شده. در ماده ۴۸ این قانون مقرر شده فرد به محض تحت نظر قرار گرفتن باید وکیل داشته باشد و حتی باید به فرد تفهیم شود که می تواند وکیل داشته باشد.

او تاکید کرد: در این قانون به شکل چشم‌گیری به موضوع وکالت پرداخته شده و حضور وکیل یکی از ارکان مهم دادرسی منصفانه است. حضور وکیل باعث جلوگیری از طرح دعاوی واهی و افزایش ورودی پرونده‌ها می‌شود. اقناع افکار عمومی از دیگر آثار حضور وکلاست. احکامی که در جلسه دادگاه آن وکیل حضور داشته، بیشتر مورد پذیرش طرف دعوا قرار می‌گیرد.

معاون حقوقی قوه قضائیه همچنین گفت: هیچ کس منکر استقلال وکیل نیست و اینکه می‌گفتند قوه قضائیه به دنبال سلب استقلال وکلاست، درست نیست. اگر می‌خواهیم استقلال وکلا را تامین کنیم، نیاز به پشتوانه قانونی داریم. در مورد وکالت پیش‌بینی شده که وکیل در موضع دفاع از امتیازهای شغل قضاوت برخوردار است. آنچه استقلال وکیل را تامین می کند، سلامت نفس وکیل است. اگر شخصی خدا ترس باشد، قطعا از دفاع از حق عدول نمی کند.

او تاکید کرد: لایحه جامع وکالت توسط قوه قضائیه و با همکاری این مرکز تهیه شد اما در مجلس شورای اسلامی، کلیات آن رد شد. تهیه این لایحه در برنامه پنجم به قوه قضائیه تکلیف شد و خود مجلسی که آن را رد کرد، تهیه این لایحه را به قوه قضائیه تکلیف کرده بود.

خداییان عنوان کرد: امروز در بحث وکالت با قوانین پراکنده مواجه هستیم و نقص قانونی وجود دارد  ما نیاز به قانون جامع در حوزه وکالت داریم. نهاد وکالت باید یکپارچه شود و وجود دو نهادی که همدیگر را قبول ندارند، درست نیست.

او افزود: اگر آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه سخت تر  از آزمون کانون وکلا نباشد کمتر نیست و از نظر سواد هم وکلای مرکز مشاوران  از  وکلای کانون چیزی کم ندارند.

معاون حقوقی قوه‌قضاییه تاکید کرد: معتقدم هر خانواده باید یک وکیل داشته باشد. وکیل نباید فقط در دعوای حقوقی و قضایی باشد و باید به طرف اجباری کردن وکالت در دعاوی قضایی برویم. وکیل باید مانند پزشک خانواده شود. می گویند ماده ۱۸۷ زمان دار بود و نباید جذب وکیل ادامه می‌یافت. با پیش بینی بندی مبنی بر اختصاص دادن ۳۰ درصد از جذب خود به خانواده شهدا و ایثارگران به تمام این حرف ها و حدیث ها پایان داده شد.

معاون حقوقی قوه قضائیه تاکید کرد: هدف قوه قضاییه و وکلا احقاق حق است. ما در کنار هم هستیم و باید به رسالت خود جامه عمل بپوشانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز