خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

بدخلقی و بدبینی در جامعه اپیدمی شده است/ داستان ویراستاری که می‌خواست دلقک سیرک باشد

asdasd
کد خبر : ۴۶۲۵۳۵

حمید پاک‌نیا با اشاره به داستان نمایش «فریدون فرمانی فراهانی» گفت: شخصیت اصلی نمایش مثل خیلی از آدم‌هایی است که در شهرهای بزرگ ایران زندگی می‌کنند و به واسطه بدشانسی‌هایشان و ناکامی‌هایی که در زندگی داشتند به زندگی بداخلاق و بدبین شده‌اند.

حمید پاک‌نیا در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره این نمایش گفت: داستان مردی سی و چند ساله به اسم «فریدون فرمانی فراهانی» است که یک صبح تا غروب او را می‌بینیم که روز مهم زندگی اوست چون ظهرش قرار است برای دادخواست طلاق  همسرش به دادگاه برود.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تشریح کرد: فریدون، آدمی است که هیچ ویژگی خاصی ندارد که بتواند به آن اتکا کند، یک آدم کاملا معمولی است که شبیه آن را هزار بار و هر روز می‌بینیم، خودش در جایی از نمایش می‌گوید شما من را هر روز می‌بینید و بدون اینکه بهم توجه کنید از کنارم می‌گذرید.

پاک‌نیا ادامه داد: فریدون به دلیل همین بدبینی و بدخلقی و ناکامی، در زندگی دچار مشکلاتی شده که بزرگترین‌اش این است که همسرش می‌خواهد از او جدا شود و دیگر دوستش ندارد، روزی که می‌خواهد به دادگاه برود می‌گوید از امروز می‌خواهم خودم را تغییر دهم و خوش‌بین باشم تا بتواند همسرش را دوباره برگرداند اما مجموعه بدبیاری‌ها دوباره برای او اتفاق می‌افتد.

او خاطرنشان کرد: در این مسیر آنجایی که فریدون خیلی از تصمیم این روزش ناامید می‌شود کاراکتری وارد نمایش می‌شود که دلقکی است که رویای کودکی و نوجوانی فریدون است؛ فریدون همیشه می‌خواسته دلقک سیرک و شعبده‌باز شود اما نتوانسته و به جایش کارمند و ویراستار شده است. این رویا را می‌بینیم و این شخصیت همراه فریدون می‌شود و به او کمک می‌کند و حالش را بهتر می‌کند. فریدون دوباره یاد رویاهایش می‌افتد و نمایش با تغییر واقعی فریدون جلو می‌رود نه تغییری که خودش فکر می‌کرده می‌تواند ایجاد کند.

پاک‌نیا یادآور شد: واقعیت این است که وضعیتی که این نمایش دچار آن است همان وضعیتی است که همه به آن دچاریم و نمود این ضرب‌المثل است که وقتی یک سیب را می‌اندازی بالا هزار چرخ می‌خورد تا به زمین برسد. من فکر می‌کنم در مسیر زندگی، همه‌ی اتفاقات آن تحت اختیار آدمی نیست اما اینکه آن آدم چطور به آنها نگاه کند در اختیار خود شخص است.

کارگردان نمایش «فریدون فرمانی فراهانی» ادامه داد: تغییری که در فریدون ایجاد می‌شود تغییر درستی در نوع نگاهش به زندگی است؛ می‌گوید همسر و زندگی‌ام را از دست داده‌ام و دیگر چیزی ندارم غیر از این دلقک. می‌فهمم که خیلی هم ناراحت نیستم. درواقع به این مفهوم نزدیک است که اگر به دنیا بخندی دنیا هم به تو می‌خندد. من فکر می‌کنم همین‌طوری است.

پاک‌نیا با بیان اینکه «آدم‌هایی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند و می‌توانند دچار این اتفاق شده باشند بخش زیادی از دلایلش به خاطر شرایط است.» گفت: فشار محیط خیلی وقت‌ها اجازه نمی‌دهد آدم به آن چیزی که می‌خواهد برسد. کسی که می‌خواسته خلبان باشد در نهایت می‌شود کارمند و کسی که دوست داشته دلقک باشد ویراستار می‌شود.

او خاطرنشان کرد: معتقدم مساله این است که آدم از شرایطی که در آن قرار دارد لذت ببرد و هرجایی که احساس کرد می‌تواند شرایط را تغییر دهد و در حد توانش تمام تلاش‌اش را بکند و شرایط را واقعا تغییر دهد.

پاک‌نیا یادآور شد: خیلی از آدم‌ها دچار این قضیه هستند و حدس می‌زنم تماشاگرانی که می‌آیند و زندگی فریدون فرمانی فراهانی و رویاهایش را می‌بینند انگار دارند خودشان و زندگی‌شان را می‌بینند.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان با اشاره به اینکه نمایش خیلی متکی به روایت کاراکتر اصلی است؛ گفت: نوعی از نمایشنامه است که موقعیت‌ها زنده می‌شود و فریدون با تماشاگران صحبت می‌کنند. در این اثر وحدت زمانی داریم؛ نمایش هفت صبح شروع می‌شود و حدود هفت عصر تمام می‌شود. اما با پرش زمانی و زمان غیرواقعی و سرعت بالاتر. اما وحدت مکان نداریم.

پاک‌نیا ادامه داد: فریدون مرتب به جاهای مختلف می‌رود. صحنه تغییر یافته‌ای ایجاد کردیم که همه مکان‌ها را بسازد. مثل خشکشویی، اداره ثبت‌احوال، آسانسور، مترو و... این خیلی به ما کمک می‌کند که بدون اینکه بخواهیم دکور پر و پیمانی داشته باشیم و تاریکی بدهیم کار را پیش ببریم.

او با بیان اینکه «این دکورها کمک می‌کنند تا نمایش تک‌پرده‌ای را با شرایط سخت سالن که باید دکور به صورت پرتال باشد و هر شب جمع شود به این نحو اجرا کنیم.» گفت: دکور ما سه کوسیک تو خالی است که آدم‌هایی که در مسیر امروز فریدون به داستان اضافه می‌شوند درون این کیوسک‌ها قرار می‌گیرند؛ این کیوسک‌ها در هر صحنه مکان صحنه را می‌سازند.

سینا کرمی، مهدی سفاری، سجاد باقری، آرین لطفعلیان، حمید پاک‌نیا بازیگران نمایش «فریدون فرمانی فراهانی» هستند که به نویسندگی و کارگردانی حمید پاک‌نیا از امشب (4 اسفند) در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه رفته و تا 23 اسفند اجرا می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز