خبرگزاری کار ایران

نماینده تهران در گفت و گو با ایلنا مطرح كرد:

عدم امكان تبدیل تهران به پایتخت سیاسی

asdasd
کد خبر : ۴۶۰۱۰

هر انتقالی هزینه‌های زیادی دارد و سوال اینجا است که آیا هزینه‌های انتقال پایتخت از تهران در نظر گرفته شده است یا نه/ مهم‌ترین معضل کنونی عدم برنامه ریزی در افق ۱۴۰۴ است که در آن تعیین نشده است شهر تهران قرار است چه مقدار جمعیت داشته باشد.

ایلنا: نماینده مردم تهران در مجلس گفت:‌ دوستان معتقدند باید از صِفر جای دیگری را عَلم کنیم و با برنامه ریزی آن را به پایتخت تبدیل کنیم و تهران تنها به عنوان پایتخت سیاسی باقی بماند اما با توجه به ساختارهای فرهنگی، اقتصادی و نظامی این مساله قابل قبول نیست.

حسین طلا در گفت‌وگو با ایلنا درباره مطرح شدن مجدد جابجایی پایتخت از تهران در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: این موضوع در بیست سال گذشته بار‌ها از سوی کمیسیون‌های مختلف مجلس، دولت‌ها و حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده است، این بار نیز توسط کمیسیون عمران و یکی از نمایندگان اصفهان مطرح شد اما سوال اینجاست آیا این پیشنهاد عملی می‌شود یا نه.

وی با بیان اینکه باید برنامه ریزی برای انتقال پایگاه اقتصادی و پایتخت صنعتی داشته باشیم، تاکید کرد: هر انتقالی هزینه‌های زیادی دارد و سوال اینجا است که آیا هزینه‌های انتقال پایتخت در نظر گرفته شده است یا نه.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه باید جذابیت‌های تهران را کاهش دهیم، گفت: با این کار تعداد مراجعات کاهش می‌یابد و از سویی باید جذابیت شهرستان‌ها و ایجاد اشتغال را افزایش دهیم شهرستان‌های ما باید برنامه ریزی شوند تا علاوه بر ایجاد اشتغال مراکز مورد نیاز مردم نیز بر آن‌ها ایجاد شود چراکه بسیاری از رفت و آمدها به تهران به دلیل نیازهای  درمانی به افراد فوق تخصص و یا رونق بخشیدن به کسب و کارشان است.

طلا با بیان اینکه خیلی‌ها معتقدند بازار بزرگ اقتصاد در کشور در تهران قرار گرفته است، تصریح کرد: نکته مهم در مورد تهران این است که آیا جمعیت نهایی برای تهران پایتخت لحاظ شده است یا نه چرا که هر روز شاهد مهاجرت تعدادی از افراد به تهران هستیم برای نمونه هم اکنون نیم میلیون نفر دانشجو در تهران حضور دارند چرا تنها دانشگاه‌های مادر باید در تهران باشد.

وی با بیان اینکه اگر به تمامی پارامتر‌ها توجه کنیم می‌توانیم با برنامه ریزی مشکل شهر تهران حل کنیم، گفت: برخی از دوستان معتقدند باید از صِفر جای دیگری را عَلم کنیم و با برنامه ریزی آن را به پایتخت تبدیل کنیم و تهران تنها به عنوان پایتخت سیاسی باقی بماند اما با توجه به ساختارهای فرهنگی، اقتصادی و نظامی این مساله قابل قبول نیست.

نماینده مردم تهران درباره اینکه آیا سایر شهرستان‌های ما ظرفیت لازم را برای پایتخت شدن دارند یا نه، تاکید کرد: هر استان و شهرستان ما دارای ظرفیت خاصی است اگر بخواهیم از بعد آلودگی به این موضوع نگاه کنیم باید بگویم بیشتر استان‌های بزرگ و شهرستان‌های ما با این مساله مواجه هستند، آلودگی در راستای جمعیت فراوان و ترافیک به وجود می‌آید شهر تهران قربانی افزایش جمعیت و افزایش درآمد قرار گرفته است.

طلا با اشاره به اینکه از نظر فیزیکی شهر تهران بسته شده است اما از نظر جمعیت با برج سازی در حال افزایش است، گفت: روزی که سرمایه گذاری‌ها در زمینه صنعت صورت گرفت و کشاورزی به فراموشی سپرده شد باید به مشکلاتی موجود در شهر‌ها فکر می‌کردیم.

وی ادامه داد: برای شهر تهران حریم فعالیت صنعتی در ۱۲۰ کیلومتری تعریف شده است تهرانی که ۱۰ میلیون جمعیت دارد هزینه‌های خود را ازچه محلی باید تامین کند از محل خدمات، دلالی یا واسطه‌گری. وقتی تولید نباشد تورم افزایش می‌یابد. مهم‌ترین معضل کنونی عدم برنامه ریزی در افق ۱۴۰۴ است که در آن تعیین نشده است شهر تهران قرار است چه مقدار جمعیت داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز