خبرگزاری کار ایران

نهاوندیان اعلام كرد:

پمپاژ قوی نقدینگی به اقتصاد/فاز دوم هدفمندی باید درشرایط ثبات اقتصادی عملیاتی شود

asdasd
کد خبر : ۴۵۸۲۴

میزان درآمدحاصل از هدفمندی یارانه ها از28 آذرماه 89 تا 31خرداد91، 30 هزار میلیارد تومان و میزان مصارف 62 هزار میلیارد تومان بوده که این ارقام نشان دهنده کسری 32 هزار میلیارد تومانی است.

 رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت:فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها باید با بررسی و ارزیابی جامع عملکرد فاز اول صورت بگیرد و این قانون در شرایط ثبات اقتصادی عملیاتی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد نهاوندیان با اعلام این مطلب اظهار داشت: روز گذشته مردم با شعار استقلال و آزادی تجدید عهد کردند که این دو مقوله در اقتصاد نیز بسیار مهم است و فعالان اقتصادی باید بتوانند با حفظ استقلال و آزادی خود در راه پیگیری اهداف سند چشم انداز ایران گام بردارند.

او با بیان اینكه میزان وحدت و انسجام باید در بخش اقتصاد کشور بیش از گذشته باشد،خاطرنشان كرد:باید  از ورود عوامل تفرقه انگیز که منجر به ایجاد بدبینی میان فعالان اقتصادی می شود، جلوگیری کنیم و مشکلات خود را با گفتگو برطرف کنیم.
نهاوندیان تصریح كرد: دستور نخست جلسه امروز میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور بود که از سال 73 شروع شده و امروز حجم آن به بیش از چهار میلیارد دلار رسیده است.
به گفته وی، صادرات خدمات فنی و مهندسی رشد دو مرحله ای داشته است که مرحله اول از سال 73 تا 81 بوده است، اما از سال 81 تاکنون به دلیل تصویب مقررات موثر رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی به 45 درصد رسیده است.
نهاوندیان شورای گفت و گو تصریح کرد: اتخاذ و تصویب مقررات موثر موجب شده تا 70 شرکت ما در بازارهای جهانی حضور موثری داشته باشند و سهم یک درصدی خود از صادرات 400 میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی در دنیا را به دست بیاورند و برآورد می شود ارزش صادرات این بخش به 20 میلیارد دلار نیز افزایش بیابد.

سخنگوی شورای گفتگو متذکر شد: یکی از اقداماتی که باید در مرحله اول قانون هدفمندی یارانه ها اجرا می شود پرداخت 30 درصد از منابع درآمدی این قانون به بخش تولید بود که هنوز محقق نشده است و همین امر برای بخش تولید چالش هایی را ایجاد کرده است و ارقامی که برای این بخش در نظر گرفته شده در حال حاضر عملیاتی نشده است.
به گفته نهاوندیان، منابع حاصل از افزایش قیمت ها بسیار کمتر از آنچه که در بودجه پیش بینی شده، محقق گشت.

میزان درآمدحاصل از هدفمندی یارانه ها از28 آذرماه 89 تا 31خرداد91، 30 هزار میلیارد تومان و میزان مصارف 62 هزار میلیارد تومان بوده که این ارقام نشان دهنده کسری 32 هزار میلیارد تومانی است.
وی با اشاره به افزایش نقدینگی کشور از 164 به 424 هزار میلیارد تومان در سال جاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد پمپاژ قوی نقدینگی به اقتصاد هستیم،در حالی که دسترسی تولید به نقدینگی کمتر از گذشته بوده و حتی آنها با مشکلات جدی در این بخش مواجه هستند.
به گفته این فعال اقتصادی، ایجاد هماهنگی در سیاست های اقتصادی و افزایش حمایت های اعتباری از سوی صندوق ضمانت صادرات موجب می شود تا ما زودتر به صادرات 20 میلیارد دلاری در بخش خدمات فنی و مهندسی دست بیابیم.
دبیر شورای گفتگو با تاکید بر ضرورت ارزیابی عملکرد فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها تصریح کرد: فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها باید با بررسی و ارزیابی جامع عملکرد فاز اول صورت بگیرد و این قانون در شرایط ثبات اقتصادی عملیاتی شود.

به گفته وی اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها اگر بدون بررسی جامع نسبت به عملکرد فاز اول صورت بگیرد، قطعاً اقدام عاقلانه ای رخ نداده است.



نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز