خبرگزاری کار ایران

دبیر علمی جایزه کتاب سال مطرح کرد؛

افول و ایستایی کیفیت آثار/امیدواریم مسیر فرهنگ باز و بازتر شود+عکس‌ها

asdasd
کد خبر : ۴۵۶۸۲۱

مهدوی‌راد گفت: یکی از مشکلاتی که این روزها گریبان ناشران و صنعت نشرمان را گرفته سرقت الکترونیکی آثار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی مهدوی‌راد (دبیر علمی جایزه کتاب سال) در آیین اختتامیه و اهدای جوایز برگزیدگان سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال در توضیح آماری این دوره از کتاب سال گفت: جایزه کتاب سال سی و چهارم بنا به سنت همیشگی کتاب‌‌های سال گذشته یعنی سال ۹۴ را بررسی کرد. در سال ۹۴ ، ۴۵ هزار عنوان کتاب منتشر شده است که از این تعداد ۸۸۲ عنوان به مراحل داوری رسیدند و نهایتا نیز ۱۸۲ عنوان در مرحله آخر توسط ۴ داور ارزیابی شدند. در بخش جهانی کتاب سال نیز ۲۵۰۰ عنوان کتاب مورد بررسی قرار گرفت که مجدد ۱۸۲ عنوان به مرحله نهایی رسید.

مهدوی‌راد افزود: سال گذشته هم عرض کردم که ما از لحاظ کمیت و تعداد عنوان‌های منتشر شده در کشور کاستی نداریم و کم و بیش رشد هم داشته‌ایم اما کیفیت آثارمان یا ایستاست یا اندکی افول هم داشته. البته منکر تعداد قابل توجهی از کتاب‌های مفیدی که منتشر می‌شود؛ نیستم.

دبیر علمی جایزه کتاب سال سپس با اشاره به برخی از مشکلاتی که حوزه نشر و ناشران با آن مواجهند؛ گفت: یکی از مشکلاتی که این روزها گریبان ناشران و صنعت نشرمان را گرفته سرقت الکترونیکی آثار است. این مساله باعث می‌شود تا فروش و ویزیت نسخه اصلی کتاب‌ها در کتابفروشی‌ها به شدت کاهش پیدا کنند و حتی به صفر برسند. باید این مشکل با تعیین یک روال قانونی مشخص برای نشر الکترونیک از پیش پای ناشران برداشته شود.

او در پایان تاکید کرد: امیدوارم فرهنگ، دانش و پژوهش آن چنان که داعیه آن را داریم و شایسته ملت ماست و همچنین وقتی خود را ام‌القرای فرهنگ می‌دانیم؛ مورد توجه قرار بگیرد. امیدوارم فرهنگیان و اهالی قلم بیش از پیش مورد احترام قرار گیرند و انشاالله مسیر فرهنگ باز و بازتر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز