خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

بیکاری و کاهش درآمد وکلای جوان آسیب‌شناسی نشده است

asdasd
کد خبر : ۴۵۳۰۲۲

رئیس‌کانون وکلای دادگستر کردستان گفت: موضوع و معضل مهمی که کمتر مورد توجه قرار گرفته و آسیب شناسی نشده است، موضوع بیکاری و کاهش درآمد وکلای جوان است.

به گزارش ایلنا، امید رشیدی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در سنندج عنوان کرد: تقبل این هزینه ها برای یک وکیل جوان با توجه به تعداد کثیر وکلا، عملا"غیر ممکن است و بعضا" برای کسب درآمد ممکن است شأن وکالت را رعایت نکنند و مورد سوء استفاده واسطه ها و کلاش های دادگستری قرار گیرند و حریم‌های اخلاقی و قانونی نقض شود.

وی اظهار داشت: طی سال گذشته پنج نفر از وکلای پایه یک عضو کانون وکلای کردستان، پروانه وکالت خود را تودیع کرده و به شغل های دیگری گرایش پیدا کرده اند. یعنی در وضعیتی که 20 نفر ظرفیت پذیرش داشته، اما 5نفر در همین سال پروانه وکالت را تودیع نموده اند.

رشیدی ادامه داد: این معضل قابل اغماض نیست و باید توسط کانونهای وکلا و صاحب نظران مورد توجه ویژه و آسیب شناسی قرار گیرد تا ضمن حمایت از وکلای جوان و ایجاد امنیت شغلی ،شأن و جایگاه وکیل دادگستری در جامعه حفظ گردد.

رئیس کانون وکلای کردستان خاطرنشان کرد: شغل وکالت دادگستری نباید با مشاغل و اصناف تجاری، قیاس گردد و چنین تصور شود که هر دانش آموخته حقوق، باید وکیل دادگستری شود .چون مسلما" (پروانه وکالت) با (پروانه کسب ) تفاوت دارد.

وی با اشاره به رفع بیکاری هزاران دانش آموخته رشته حقوق گفت: باید زمینه اشتغال جمع کثیری از آنها از طریق آزمونهای سر دفتری ، دفاتر رسمی نکاح و طلاق و آزمون قضاوت اقدام کرد.ضرورت افزایش دفاتر اسناد رسمی با توجه به ضرورت ثبت تمامی معاملات غیر منقول و لزوم ثبت روابط زوجیت، یکی از نیازهای کشور و جامعه به شمار می آید .

رشیدی مطرح کرد: این دیدگاه که ظرفیت‌های پذیرش سالانه وکلا ی دادگستری، صرفا" برای رفع بیکاری فارغ التحصیل های رشته حقوق، حذف گردد، نتیجه ای جز تولید وکیل بیکار و ایجاد زمینه فساد مالی و ارتشاء در دادگستری به دنبال نخواهد داشت.

رئیس کانون وکلای دادگستر کردستان بیان نمود: امروزه در شهرهای پر جمعیت ایران، هزاران وکیل دادگستری مشغول فعالیت هستند و طبق آمار موثق،بسیاری از وکلای جوان با معضل بیکاری و عدم درآمد و عدم امکان تأمین هزینه های اولیه مواجه هستند. بنابر این تحلیل صرف اقتصادی و تجاری و بحث از ایجاد زمینه (رقابت اقتصادی وکلا) برای کسب درآمد از طریق شغل وکالت و استفاده از تئوری‌های علم اقتصاد دراین حوزه ، بحثی باطل و مغایر ذات و شأن این شغل و سمت است.

وی در ادامه اظهار داشت : بر همین اساس،تولید برنامه زنده تلویزیونی توسط صدا وسیما و نظرخواهی اقتصادی و نظرخواهی از شخصی که در آزمون وکالت قبول نشده است و به شغل وکالت فقط بعنوان یک شغل اقتصادی و تجاری می‌نگرد و در فکر رقابت و کسب در آمد است، فقط التهاب اجتماعی و تهییج کاذب افکار عمومی را به دنبال دارد و ناشی از عدم آشنایی بانهاد وکالت و قوانین و مقررات مربوط به آن است. 

رشیدی در پایان اذعان داشت: معضل بیکاری در ایران، یک معضل فراگیر است و ارتباطی با یک شغل و یا یک رشته دانشگاهی خاص ندارد و با افزایش تعداد وکلا و یا افزایش کاذب و بی ضابطه مشاغل دیگر و یا ایجاد زمینه رقابت اقتصادی صرف و کاذب، قابل رفع نیست بلکه یک مشکل و مسئله بنیادی اقتصادی و ساختاری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز