خبرگزاری کار ایران

عصر امروز انجام شد؛

بازدید صالحی‌امیری و آخوندی از جشنواره تجسمی فجر/تاکید وزیر ارشاد بر صدور هنر ایرانی

asdasd
کد خبر : ۴۵۲۷۹۹

وزرای ارشاد و راه و شهرسازی از نهمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدرضا صالحی‌امیری در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مختلف هنری فجر اظهار کرد: امروز در موزه هنرهای معاصر که نماد موزه‌های ایران است با حضور آقای آحوندی وزیر راه و شهرسازی که از علاقه‌مندان دائمی این حوزه هستند و با شور و شوق فراوانی به بازدید آمدند و نشاط و شور فراوانی به همکاران ما دادند.

او ادامه داد: هنرهای نه‌گانه تجسمی بخشی از هویت ملی ایرانیان است و سابقه خیلی طولانی دارد. منابع خطی که ما در کتابخانه ملی داریم، تذهیب که قدمت طولانی دارد همچنین هنر مجسمه‌سازی، نقاشی و خط، گرافیک و ... که بخشی از هویت ایرانیان است و چیزی که امسال برای من جذابیت داشت حضور نسل جوان و 45 درصد آثار برای نسل جوانی است که برای اولین بار در جشنواره حاضر شدند و حضور فعال شهرستانی ها در جشنواره بسیار پررنگ است همچنین آثار فاخری در جشنواره ارائه شده است.

وزیر ارشاد با ارائه آماری درباره آثار ارسال شده به جشنواره تجسمی گفت: خوشبختانه نسبت به سال گذشته حدود سی در صد رشد داشتیم که این نشان می دهد جشنواره هر سال رشد بهتری نسبت به سال گذشته داشته و جایگاه خود را پیدا می کند

وی با اشاره به اقتصاد هنر گفت: فراموش نکنیم این حوزه در اقتصاد فرهنگ بی‌تاثیر نیست. در حراجی تهران که اخیرا برگزار شد بیش از 12 میلیارد و در حراجی ابتدای سال هم بیش از 20 میلیارد تومان آثار تجسمی فروخته شد و هر سال این جنبه از هنر در حال تقویت شدن است و از همین رو بای توجه بیشتری برای تقویت این حوزه داشته باشیم.

صالحی‌امیری تاکید کرد: هنرهای تجسمی یکی از کانون‌های اصلی اقتصاد فرهنگ است و ما هم در وزارت ارشاد و هم در حوزه‌های مخاطب تلاش داریم تا سرمایه‌گذاری بیشتری در این حوزه داشته باشیم و از همه سرمایه‌گذاران به‌خصوص بانک‌ها دعوت می‌کنیم تا برای سرمایه‌گذاری در این حوزه حضور داشته باشند. نسل جوان با سلایق جدید وارد این حوزه شده و باید آن را تقویت کنیم.

او ادامه داد: مهمتر از اقتصاد فرهنگ، بحث دیپلماسی فرهنگی است. وقتی آثار ایرانی از ایران خارج شده و روی دیوارهای هنردوستان خارجی قرار می‌گیرد در حقیقت پیام فرهنگ ایرانی را با خود منتقل می‌کند و ارزش اقتصادی را برای ما ایجاد می‌کند و این مسئله برای ما بسیار اهمیت دارد. ما نباید به گفت‌وگو و تعامل فرهنگی فکر کنیم بلکه باید به انتقال و فروش آثارمان نیز فکر کنیم. هویت هنرهای تجسمی ما توانایی خروج از مرزهای کشورمان را دارد، چنانچه در حراجی‌های کریستیز در منطقه هنرمندان ما نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

وزیر ارشاد تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم با حمایت‌های لازم، هنرمندان تجسمی ما بتوانند از مرزهای کشور عبور کنند چراکه این حوزه، حوزه بسبار مهمی در دنیاست و برآوردها نشان می‌دهد هزار و 200 میلیارد دلار ترنوبر هنرهای تجسمی در دنیاست و ما متاسفانه در این اقتصاد سهم بسیار ناچیزی داریم و نیازمندان هستیم تا سرمایه‌گذاری و جهش جدی را در این حوزه ایجاد کنیم.

صالحی امیری در پایان گفت: امیدواریم آقای آخوندی که از دوستداران این حوزه هستند با ایجاد کمپینی از هنرمندان، حرکتی را برای اقتصاد حوزه هنرهای تجسمی انجام دهند.

در ادامه نیز عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: همیشه نگاهم به شهر این است که شهر یک سازمان اجتماعی است و جنبه انسانی شهر از جنبه کالبدی آن برایم مهمتر است، اگرچه متاسفانه روزگاران اخیر شهر به کالبد تنزل پیدا کرده و جنبه انسانی آن رو به نزول است.

او با اشاره به نهمین جشنواره هنرهای تجسمی ادامه داد: نمایشگاه‌هایی شبیه جشنواره فجر، یک بیان هنرمندانه از زندگی نسل ماست و معتقدم هیچ بیانی از این نمی‌تواند گویاتر باشد که فهم این نسل از زندگی چیست و چه اندیشه‌ای دارد.

وزیر راه افزود: من برای اینکه فهمی پیدا کنم از انعکاس واقعی آنچه زیر پوست شهر اتفاق می‌افتد و درباره زندگی و تحولات اجتماعی به نمایشگاه‌ها می‌آیم چراکه هنر قوی‌ترین بیانی است که از روزگار ما برای نسل‌های آینده باقی می‌ماند. از طرفی نکاتی که در این نمایشگاه‌ها وجود دارد برای ما مسئولان بیشتر تکان‌دهنده است. اگر بتوانیم عمق مطلبی را که هنرمند می‌خواهد بیان کند درک کنیم و در واقع اینجا بیان مجدد شعر حافظ است که می‌گوید از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر...

در این بازدید علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد، عباس آقایی دبیر نهمین جشنواره و جمشید حقیقت‌شناس دبیر اجرایی جشنواره دو وزیر دولت یازدهم را همراهی کردند.

نهمین جشنواره هنرهای تجسمی از سوم تا بیست و هفتم بهمن در موزه هنرهای معاصر و فرهنگسرای نیاوران در حال برگزاری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز