خبرگزاری کار ایران

پیکر رکن‌الدین خسروی تشییع شد؛

آلزایمری‌ها غریب و تنها از دنیا می‌روند+فیلم و عکس

asdasd
کد خبر : ۴۵۲۶۰۸

مراسم تشییع پیکر رکن‌الدین خسروی با حضور هنرمندان، صبح امروز (هشتم بهمن) در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تشییع پیکر رکن‌الدین خسروی با صحبت‌های ایرج راد، اکبر زنجانپور، علی مرادخانی و فرزانه نشاط‌خواه همراه بود؛ صدیق تعریف و کاظم جمشیدی در فراق او آواز خواندند و گروه کر هنرمندان شامل ایرج راد، بهزاد فراهانی، شکرخدا گودرزی او را با سرودی بدرقه کردند.

علی رفیعی، گوهر خیراندیش، صدیق تعریف، رویا تیموریان، آتیلا پسیانی، فرخ نعمتی، سهراب سلیمی، ایرج راد، عطالله کوپال، حمیدرضا نعیمی، حمید پورآذری، اصغر همت، بهزاد فراهانی، مهرانه مهین‌ترابی، مسعود دلخواه، خسرو احمدی، بهروز بقایی، اتابک نادری و نصرالله رادش تعدادی از هنرمندان حاضر در مراسم تشییع پیکر رکن‌الدین خسروی بودند.

کسی که انگیزه‌ای برای تئاتر نداشت در نزد خسروی جایگاهی نداشت

ایرج راد در مراسم تشییع رکن‌الدین خسروی گفت: رکن‌الدین خسروی با صبوری کارهای ارزشمندی را بنا نهاد؛ چه اداره هنرهای دراماتیک و چه تدریس. او علاقه‌مند به کسانی بود که عاشق تئاتر بودند. کسی که انگیزه‌ای برای تئاتر نداشت جایگاهی هم در نزد رکن‌الدین خسروی نداشت. تئاتر برای او مقدس بود و همه چیز بود.

راد ادامه داد: تمرین‌های سخت خسروی برای برخی طاقت‌فرسا بود؛ چه کارهای کارگاهی روی یک نقش و متن، و چه کار ارتباطی هنرمندان روی صحنه. آنچه روی صحنه می‌آورد یک دانشگاه بود. او بزرگان تئاتر را در کنار دانشجویانش روی صحنه قرار می‌داد.

این هنرمند خاطرنشان کرد: ما پیکر عزیزی را اینجا داریم که زحمات فراوان و بی‌شماری برای هنر و فرهنگ و آموزش نسل‌های این کشور کشید و تمام توان خود را گذاشت و در خارج از کشور هم همچنان می‌شنیدیم که دلواپس تئاتر و حرکت‌های تئاتری ایران بود.

راد یادآور شد: رکن‌الدین خسروی به کسانی که به دیدارش می‌رفتند توصیع می‌کرد سعی کنید تئاتر همچنان بر پای خود بایستد و حرکت سازنده‌ای انجام دهد.

همین که خبر درگذشت خسروی رسید؛ آشفته‌حالی را در تئاتری‌ها دیدم

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم گفت: چه خوب است که رکن‌الدین خسروی این سعادت را داشت که دوستانش اینگونه هنگام درگذشتش برای او ارزش قایل شوند. همین که خبر درگذشت رکن‌الدین خسروی رسید آشفته‌حالی را در تئاتری‌ها دیدم. تلاطمی در آنها بود که عشق و دوستی سالیان دور را نشان می‌داد.

او ادامه داد: این برای من که دورادور شاهد کارهای این هنرمند بودم جالب است که هرکدام از دوستان، صحبت‌ها و خاطراتی از رکن‌الدین خسروی دارند که از او به عنوان یک مرد بی‌بدیل در این حوزه یاد می‌کنند. و از او نام نیک و هستی دائمی و جاودان باشد. از این منظر باید به رکن‌الدین خسروی تبریک گفت.

مرادخانی با بیان اینکه «خدا رحمت کند کسی را که اینگونه یادگاری به جا گذاشته است» گفت: از خانه تئاتر، سفارت لندن، آقای تخت روانچی و دیگرانی که تلاش کردند این مرد بزرگ با بزرگی به کشور خودش بیاید تشکر می‌کنم. نام رکن‌الدین خسروی ماندگار است و آثار او نیز ماندگار می‌ماند.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آثار رکن‌الدین خسروی از تفاوت دیدگاه و جامعه‌شناسی خسروی حاکی است و لازم سات از او مستندهای زیادی ساخته شود.

مرادخانی با بیان اینکه اسباب تاسف است که بزرگان را از دست می‌دهیم، گفت: امیدوارم کسانی که اکنون هستند و کار می‌کندد را عزیز بداریم. این غم‌ها خواهد گذشت اما غم فراق همیشه با ما خواهد بود.

پس از صحبت‌های علی مرادخانی، کاظم جمشیدی آوازی را در غم فراق رکن‌الدین خسروی خواند.

تو را با فراموشی پایانِ راهت به یاد نمی‌آوریم

الهام پاوه‌نژاد در ادامه این مراسم گفت: سال 1369 من این شانس را داشتم که با مکانی روبرو شوم و زندگی حرفه‌ای‌ام را جایی شروع کنم که از نگاه من و دیگر عزیزانی که آنجا درس می‌خواندند؛ یک بهشت است، با فرشته‌های زیاد و دلسوزی که تک تک ما را به مسیری که باید، هدایت کردند.

پاوه‌نژاد ادامه داد: ما آخرین دوره هنرجویان مرکز آموزش هنر نیاوران بودیم.

در بخشی از نامه هنرجویان مرکز آموزش هنر نیاوران که توسط پاوه‌نژاد خوانده شد؛ آمده بود: تو را (رکن‌الدین خسروی) با فراموشی پایان راهت به یاد نمی‌آوریم؛ بلکه با بیداری همه عمرت به خاطر می‌سپاریم که این بیداری، شایسته یک عمر بیداری است.

تمام آلزایمری‌های دنیا کسانی هستند که به مهمانی تنهایی می‌روند

در ادامه مراسم؛ اکبر زنجانپور از دوست قدیمی خود این چنین یاد کرد: رکن‌الدین خسروی یک تئاتری بود و هنرمند تئاتر عرصه‌ای را انتخاب می‌کند که با جمع سر و کار دارد و حرفش را با جمع می‌زند. جمع باید باشد تا حرفش را بزند، اگر جمع نباشد نمی‌تواند حرف بزند. تمام آلزایمری‌های دنیا الان کسانی هستند که به مهمانی تنهایی رفتند؛ خسروی به تنهایی رفت و کم کم این تنش‌ها از او جدا شد.

این هنرمند تئاتر ادامه داد: این حالت‌هایی که در رکن‌الدین خسروی بود و به دنبال کشف حقیقت بود؛ از او جدا شد و تک و تنها شد و در مملکت غریب ماند و چون غریب بود و هم‌صحبت حرفه‌ای نداشت؛ اینطور شد.

زنجانپور ادامه داد: برای همه کسانی که اینجا هستند و سخت کار می‌کنند و پای حرفشان ایستادند خیلی سخت می‌گذرد. برای همه آرزوم موفقیت دارم؛ باید یاد او را زنده نگاه داریم.

این هنرمند با اشاره به ایفای ٢٣ نقش در اثری از رکن‌الدین خسروی و در کنار بهروز بقایی، گفت: این ٢٣ نقش افریقایی بود و همه متعجب بودند که چطور من این نقش را ایفا می‌کنم؛ می‌خواهم بگویم نمی‌دانم رکن‌الدین خسروی چه کرد که این نقش‌ها در من حلول کرد. خسروی من و بهروز بقایی را ساخت.

 صدیق تعریف در فراق دوستش خواند

پس از صبحت‌های اکبر زنجانپور، صدیق تعریف، هنرمند آواز و موسیقی روی صحنه آمد و آوازی با شعر «بگذار تا بگریم» از سعدی، خواند.

پس از این آواز، الهام پاوه‌نژاد پیام فرزانه نشاط‌خواه را قرائت کرد که در آن آمده بود: «آن مرد آمد. آن مرد با اسب سفید آمد. آن مرد با قلمی در دست، عینکی بر چشم، بی‌عصا و با کلاهی بر سر آمد تا کلاه در برابر آدمی از سر بردارد تا یاد دهد حقیقت زندگی را. چه را و چگونه را. در بی‌چراغی جستجو کند نور را و بیاموزاند حقیقت انسان را.

آن مرد آمد، بی‌کلاه، بی‌عینک، بی‌عصا، با قلم تا بر فراز ابرها بنویسد: آی آدم‌ها...»

پس از این پیام بلافاصله، صدای رکن‌الدین خسروی در سالن تالار وحدت طنین‌انداز شد که شعر آی آدم‌های نیما یوشیج را می‌خواند و هنرمندان و حاضران در مراسم تشییع او را به گریه انداخت.

پایان‌بخش مراسم تشییع رکن‌الدین خسروی، اجرای سرودی توسط گروه کر هنرمندان بود که چهره‌هایی همچون ایرج راد، بهزاد فراهانی و شکرخدا گودرزی در آن حضور داشتند.

حجت‌الاسلام دعایی، بر پیکر رکن‌الدین خسروی نماز خواند تا پیکر این هنرمند به قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) منتقل شود.

مراسم ختم روز یکشنبه در مسجد نور در میدان فاطمی

همچنین مراسم ختم رکن‌الدین خسروی، روز یکشنبه، از ساعت 10 تا 11.30 در مسجد نور میدان فاطمی برگزار می‌شود.

پیکر رکن‌الدین خسروی (نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر) نیمه‌شب ششم بهمن، در میان استقبال هنرمندانی که از شاگردان و دوستان او بودند، وارد تهران شد. سیمین داوودی، همسر رکن‌الدین خسروی پیکر همسرش را در این سفر از لندن تا تهران، همراهی می‌کرد.

رکن‌الدین خسروی، که چندی بود از بیماری آلزایمر رنج می‌برد، حدود ده روز پیش، در سن ۸۸ سالگی درگذشت. خسروی متولد سال  ۱۳۰۸ و دانش آموحته هنر نمایش بود. او از بنیانگذاران اداره هنرهای دراماتیک در ایران بود و در شکل‌گیری تئاتر دانشگاهی نقش زیادی داشت.

خسروی در مدت فعالیت هنری خود بیش از ۲۰ نمایش در داخل و خارج از کشور روی صحنه برد و در سال ۸۹ مراسم بزرگداشتی برای او توسط خانه تئاتر برگزار شد. این هنرمند به مدت بیست سال ساکن لندن بود و در این کشور فعالیت هنری خود را دور از وطن ادامه می‌داد.

آلزایمری‌ها غریب و تنها از دنیا می‌روند+فیلم و عکس

آلزایمری‌ها غریب و تنها از دنیا می‌روند+فیلم و عکس

 

آلزایمری‌ها غریب و تنها از دنیا می‌روند+فیلم و عکس

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز