خبرگزاری کار ایران

مهدی عسلی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

تکانه‌های ترامپ بر بازار نفت/ تاثیر استقلال نفتی آمریکا بر خاورمیانه

asdasd
کد خبر : ۴۵۰۴۰۶

مدیر کل سابق امور اوپک گفت: اگر تعرفه واردات نفت در امریکا بالا برود، واردات از اوپک کاهش یافته و کشورهای عضو اوپک که به آمریکا نفت و فراورده‌های نفتی صادر می کنند ناگزیر خواهند بود نفت خود را در بازار های دیگری عرضه کنند.

مهدی عسلی، مدیر کل سابق امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تاثیر سیاست‌های اقتصادی آقای ترامپ بر بازار جهانی نفت، قیمت آن و همچنین اوپک گفت: هنوز سیاست‌های رسمی دولت جدید امریکا در مورد انرژی اعلام نشده اما سخنان قبل و در حین مراسم شروع ریاست جمهوری نشان می دهد که ممکن است دولت جدید آمریکا  موانعی بر سر راه ورود انرژی به آمریکا ایجاد کرده و تلاش برای استقلال آمریکا از واردات انرژی را افزایش دهد.

وی افزود: رییس جمهور جدید آمریکا برای افزایش ضریب استقلال آمریکا از واردات انرژی از سویی می‌تواند از طریق تعیین تعرفه، واردات نفت و فراورده های نفتی به آمریکا را کاهش و از سوی دیگر با اجازه اکتشاف و تولید نفت و گاز در اراضی دولت فدرال آمریکا تولید نفت و گاز در این کشور را افزایش دهد. به این ترتیب در کوتاه مدت، قیمت نفت و فرآورده در آمریکا بالا می‌رود  و می‌تواند مخالفت‌هایی را ایجاد کند. با این حال این سیاست ها می تواند در میان مدت و بلند مدت شرکت های آمریکایی را تشویق  به تولید بیشتر نفت و گاز در آن کشور کرده و استقلال آمریکا از واردات نفت و فراورده های نفتی را افزایش دهد. 

افزایش تعرفه برای جلوگیری از واردات نفت

عسلی تصریح کرد: اگر تعرفه واردات  نفت خام و فراورده های نفتی در امریکا بالا برود، واردات از اوپک کاهش یافته و کشورهای عضو اوپک که به آمریکا نفت و فراورده های نفتی صادر می کنند (به خصوص عربستان سعودی و ونزویلا) ناگزیر خواهند بود نفت خود را در بازار های دیگری عرضه کنند و طبیعتا قیمت نفت در بازارهای دیگر مانند بازار نفت  آسیایی و کشورهایی مانند چین و هند  پایین می آید و در مقابل قیمت نفت در داخل آمریکا بالا می رود و ممکن است بازار دوگانه ای در کوتاه مدت بوجود آید که موجب آشفتگی در بازار و کاهش قیمت نفت برای صادر کنندگان  شود.

وی ادامه داد: با این حال تصور نمی رود سیاست اعمال تعرفه های بالا بر واردات نفت و فراورده ها به آمریکا بلافاصله و بدون تمهید مقدمات لازم انجام شود زیرا هزینه سوخت  تولید کالاها و خدمات را در آمریکا افزایش خواهد داد و می تواند رقابت پذیری اقتصاد آمریکا را کاهش دهد. بنابراین این سیاست ها تدریجی و با فراهم کردن مقدمات لازم خواهد بود.

سیاست زیست محیطی ترامپ و بازار نفت

مدیر کل سابق امور اوپک یادآور شد: از طرفی باید دید که اظهارات قبلی  آقای ترامپ در مسایل محیط زیست شامل نادیده گرفتن تعهداتی که بر اساس معاهده  کاپ 21 پاریس بر عهده آمریکا قرار گرفته است  تا چه حد تبدیل به سیاست می شود.

عسلی بیان کرد: کشورهای عضو اوپک جمعا حدود 3.6 میلیون بشکه نفت و فراورده در روز  به امریکا صادر می‌کند که ونزوئلا و عربستان از جمله صادرکنندگان اصلی هستند، بنابراین ایجاد محدودیت ها در واردات نفت و فراورده  به آمریکا بر  رابطه این دو کشور با امریکا  اثر می گذارد.

تداوم خودنمایی شیل ها در بازار نفت

وی با اشاره به برنامه تولید از منابع نفت شیل  اظهار داشت: با افزایش نسبی قیمت نفت و تصمیمات اوپک در خصوص کاهش تولید نفت و نیز همکاری برخی از کشورهای تولید کننده نفت غیر اوپک مانند روسیه تولید از  منابع نفت غیر متعارف (نفت شیل) در آمریکا شروع به افزایش کرده وپیش بینی شده است حدود  200 هزار بشکه در روز به تولید نفت غیر متعارف آمریکا  در سال جدید میلادی اضافه می شود.

مدیر کل سابق امور اوپک با بیان اینکه دوره حفاری و تولید از نفت غیر متعارف کوتاه تر از نفت متعارف است، توضیح داد: باید دید افزایش تولید نفت غیر متعارف آمریکا در سال نو میلادی تا چه حدی است و آیا می تواند تاثیر کاهش تولید اوپک و غیر اوپک بر قیمت های نفت را خنثی کند یا خیر؟ البته افزایش تولید 200 هزاربشکه ای با در نظر گرفتن کاهش تولید تقریبا 1.5 میلیون بشکه ای اوپک و غیر اوپک از یک سو و افزایش تقاضا برای نفت در جهان در حد 1.2 میلیون بشکه در روز نمی تواند قیمت نفت در سال نو میلادی  را کاهش دهد اما با توجه به حجم عظیم انبارهای نفت کشورهای توسعه یافته و نیز چین می تواند از تقویت بیشتر بازار و افزایش قیمت نفت به حدود 60 دلار و بیشتر جلوگیری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز