خبرگزاری کار ایران

سکوت ایستاده نقاشان برای آتش‌نشانان/ جواد بهرامی مسافر فابرکاستل شد

asdasd
کد خبر : ۴۵۰۲۲۹

آیین اختتامیه ششمین دو سالانه نقاشی دامون‌فر ویژه جوانان زیر ۲۵ سال، در سالن سینمای شماره سه پردیس ملت با حضور چهره‌های شاخص جامعه هنری و بیش از ۴۰۰ نفر از هنرمندان جوان، عصر جمعه اول بهمن ماه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، علی ضیا که مانند دوره گذشته اجرای این برنامه را به عهده داشت این مراسم را با ستایش آتش‌نشانان آغاز کرد و از نقاشان خواست این حماسه را در قاب هنر ماندگار سازند.

سیف‌الله پویاراد،  مدیر دوسالانه نقاشی دامون‌فر نخستین سخنران این آیین بود،  او از حاضران تقاضا کرد به احترام آتش‌نشان‌های حادثه ساختمان پلاسکو، از جای برخیزند و ایستاده یک دقیقه سکوت کنند.

 پویاراد پس از اعلام حضور ۱۳۴۰ هنرمند با ۳۰۵۰ اثر در ششمین دوره و تشریح روند داوری،  آثار هنرمندان جوان نقاش را تامل برانگیز ارزیابی کرد و گفت : هنرمندان به ویژه هنرمندان جوان آیینه  شفاف از جامعه خود هستند ما باید جامعه را به دست جوانان بسپاریم تا آینده را رقم بزنند بنابراین مسئولان باید به حرف‌های نهفته در این تابلوهای نقاشی توجه کنند و آنها را مورد بررسی قرار دهند.

او خواستار تمهیدات و مشوق‌هایی از سوی دولت و مجلس شد تا بخش‌های خصوصی حضوری پررنگ در عرصه هنر ایفا کنند.

سپس آیدین آغداشلو، رییس شورای داوری ششمین دوسالانه  نقاشی دامون‌فر روی صحنه آمد،  او با تاکید بر اینکه قضاوت و داوری کار آسانی نیست، اضافه کرد: عمده‌ترین بنیاد انتخاب سلیقه است و داوران  در کنار تخصص و اعتبار کاری خود سلیقه خودشان را برای انتخاب آثار اعمال می‌کنند بنابراین اگر هیات داراون یک جشنواره را تغییر دهیم ممکن است آثار دیگری به مراحل نهایی راه پیدا کنند پس شرکت کنندگان نباید ناامید شوند که آثارشان انتخاب نشده است.

آغداشلو برگزاری جشنواره‌های متعدد در زمینه نقاشی را امیدوارکننده تلقی کرد و گفت: هر جشنواره نقاشی در هر سطح و کیفیتی قابل ستایش و قدردانی است زیرا به مردم که صاحبان اصلی هنر هستند نشان می‌دهد که برای هنر سعی و تلاش می‌شود.

او گفت: در این مدت به اقصی نقاط ایران سفر کردم در سنندج، تبریز، شیراز، رشت.... جوانان نقاشی دیدم که استعدادهای شگرف داشتند آنها باید کار کنند و کار کنند و به آینده امیدوار باشند، آنها باید بدانند آغداشلو هم در بیست سالگی‌اش نمی‌توانست آثارش را بفروشد.

وی در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: هنرمندان جوان باید برای رسیدن به موفقیت در کنار تلاش فراوان؛ صبر و حوصله  پیشه کنند. بسیاری از هنرمندان ۲۰ ساله از دوران ۲۰ سالگی من بهتر هستند و اگر همینطور ادامه دهند آینده درخشانی خواهند داشت.

در ادامه پیام تصویری کنت جدید فابرکاستل پخش شد و یورگن بران مدیر بخش خاورمیانه  «فابرکاستل » روی سن آمد؛  او ضمن تشکر از سیف‌الله پویا راد گفت: حدود ۴۰ سال می‌شود که با پویاراد همکاری داریم وی نماینده رسمی شرکت ما در ایران است. برگزاری و حمایت از دو سالانه نقاشی دامون‌فر جز اهداف ما است زیرا ما از خلاقیت برای زندگی حمایت می‌کنیم.

وی افزود: فابرکاستل فیلم این جشنواره را هر بار  در سراسر جهان نشان داده تا مردم دنیا با هنرمندان ایرانی آشنایی پیدا کنند. ما نفر اول در ششمین دو سالانه نقاشی دامون‌فر را به آلمان دعوت خواهیم کرد تا با نحوه کار شرکت ما آشنا شود و یک گالری نقاشی برایش در آلمان برپا می‌کنیم.

سپس سید علی احمدی مدیرعامل موسسه تصویر شهر روی صحنه آمد، او گفت: با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،  و با اجازه از هیات داوران قصد داریم از پنج هنرمند  ششمین دو سالانه نقاشی دامون‌فر تقدیر کنیم و از اولین نمایشگاهی که بر پا می‌کنند یک اثر را خریداری کنیم. این اسامی عبارتند از : بهناز جهان، سمانه صالحی، میلاد آیتی، نیلوفر حسینی‌منش و نیلوفر فلاح فر.

در ادامه به سنت همیشگی دامون‌فر از یکی از بزرگان توسعه دهنده هنر تجلیل شد؛  برای ششمین دوره استاد محمد ابراهیم جعفری انتخاب شده بود؛ غلامرضا نامی درباره مقام هنری این هنرمند سخن گفت و با یادآوری ۴۰ سال دوستی با او، جعفری را نقاشی لطیف و شاعری خوب خواند؛  سپس  فیلم کوتاهی از زندگی این هنرمند ساخته علیرضا عامری پخش شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت؛ لوح سپاس از استاد محمد ابراهیم جعفری را پویاراد و آغداشلو اهدا کردند و جعفری حاضرین را به شعری زیبا درباره جاودانگی عشق میهمان کرد.

در ادامه مراسم تقدیر از هیات داوران گلناز فتحی، پویا آریان‌پور، فرح اصولی، بهنام کامرانی و معصومه مظفری انجام شد.

 بیانیه هیات داوران را معصومه مظفری  قرائت کرد؛ در این بیانیه کوتاه آثار این دوره خوب ارزیابی شد.سپس تقدیر شدگان و برگزیدگان اعلام شدند:

در بخش نقاشی دیجیتال از آرزو طالبی و صادق فرهادیان  تقدیر شدند.

و در بخش نقاشی از بهناز فاطمی جهمانی، ندا میرحسینی، عرفان جمشیدی، فربد الکایی، امیرحسین اکبری و میلاد محمودی  تقدیر به عمل آمد.

در ادامه جایزه جذاب آرای مردمی که از طریق سایت جشنواره به انجام رسید توسط پریا پویاراد اعلام شد که " صادق فرهادیان"  حائز عنوان نقاش  منتخب  مردمی  شد.

مقام دوم به طور مشترک و هم سان  به  چهار نقاش : شقایق مشهدی، نیلوفر نادری، مریم قاسمی و شیلا جلیل هیراد اهدا شد.

در ادامه با حضور آغداشلو و پویاراد " جواد بهرامی"  به عنوان مقام نخست  ششمین  دو سالانه نقاشی دامون‌فر و برنده جایزه سفر به آلمان و شرکت در آکادمی فابرکاستل معرفی شد.

از جذابیت‌های این مراسم پخش کلیپ‌های خوش ساخت،  حضور چهره‌های هنری و اقتصادی کنار هم و البته شوخی‌های علی ضیا بود، او که مراسم را با حزن بابت حادثه پلاسکو آغاز کرد در ادامه فضایی مفرح فراهم آورد که جمعیت جوان حاضر در سالن بارها به آن واکنش مثبت نشان داد.

دوسالانه دامون‌فر به همت گالری دامون‌فر با همکاری کویلو، برند ایرانی آلمانی، فابرکاستل آلمان،  کانسون و پ ب او فرانسه از ۲۴ دی ماه در سینما گالری پردیس ملت آغاز به کار کرده که بخش نمایشگاهی آن تا چهارم بهمن ماه دایر خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز