خبرگزاری کار ایران

«بوطیقای ژیژک» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۴۵۰۱۰

«بوطیقای ژیژک» (چهار مقاله و شرح آن‌ها) نوشته «محمدصادق صادقی‌پور» توسط انتشارات «ققنوس» منتشر شد.

ایلنا: «بوطیقای ژیژک» (چهار مقاله و شرح آن‌ها) نوشته «محمدصادق صادقی‌پور» منتشر شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، «روانکاوی و سینما، فلسفه و سینما، سیاست و سینما و مطالعات سینمایی» عناوین چهار مقاله بلند این کتاب است.
در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: این کتاب شامل چهار مقاله نسبتاً مفصل از ژیژک است که به بررسی چهار رکن اندیشه این فیلسوف انتقادی معاصر در حوزه فلسفه، روانکاوی، سیاست و سینما می‌پردازد. نویسنده این کار را از خلال ترجمه متن کامل این چهار مقاله کلیدی ژیژک و شرحی بر هر کدام از آن‌ها انجام داده و مفاهیم مغلق فلسفی را به مدد رسانه سینما و با استفاده از گفتمان روانکاوی ساده‌تر و قابل فهم‌تر می‌کند. در واقع نوعی به کارگیری مفاهیم عامه‌پسند در تشریح مطالب فلسفی.
اسلاوی ژیژک در اوایل دهه ۱۹۷۰ همراه دیگر همفکرانش به گروهی از اندیشمندان فرانسوی مانند لاکان، دریدا، آلتوسر و فوکو علاقه‌مند شدند و شروع به ترجمه و انتشار افکار آنان کردند. سه قطب اصلی دستگاه تحلیلی ژیژک سه اندیشمند اروپایی یعنی هگل، مارکس و لاکان است. ژیژک فیلسوفی رادیکال است که پارادایم‌های ژاک لاکان در روانکاوی، هگل در فلسفه و کارل مارکس را در سیاست در دستگاه فکری منحصر به فرد خود ترکیب کرده و پیچیدگی ذاتی آن‌ها را با آوردن مصداق‌هایی از فرهنگ عامه و سینما ساده‌تر کرده است.
در بخشی از کتاب و در مقاله «سیاست و سینما»؛ فانتزی به مثابه مقوله‌ای سیاسی می‌خوانیم:
«چند سال قبل، زمانی که برملا شدن رفتار خصوصی «غیر اخلاقی» و در مظان اتهام قرارگرفتن مایکل جکسون (رفتارهای جنسی وی با پسران کم سن و سال) ضربه شدیدی به سیمای پی‌تر پنی معصومانه او وارد کرد که تا مقامی فرا‌تر از تفاوت‌ها (یا دغدغه‌ها) ی جنسی و نژادی ارتقاء یافته بود، برخی از شارحان باریک بین و هوشمند سوالی واضح را پرسیدند: «این همه الم شنگه برای چیست؟» آیا این به اصطلاح سویه تاریک مایکل جکسون نیست که همه این اوقات در مقابل چشمان ما بوده، در ویدئوکلیپ‌هایش و با خشونتی آیینی که به صورت الگوی آن‌ها در آمده و همچنین اشباع شدن آن‌ها با اداهای ززنده؟ این پارادوکس دقیقا تز لاکان را به تصویر می‌کشد که بر اساس آن «ناخودگاه بیرون است» نه پنهان در اعماقی مرموز و فهم ناپذیر. یا با نقل شعار فیلم پرونده‌های مجهول: حقیقت آن بیرون است.» چنین توجهی به برون بودگی مادی به نحو بسیار ثمربخشی در تحلیل ستیزندگی‌های ذاتی یک بنای شکوه‌مند ایدئولوژیک اثبات می‌شود...»
این کتاب در ۲۰۰ صفحه و با تیراژ ۱۱۰۰ نسخه توسط انتشارات «ققنوس» با قیمت ۷ هزار تومان راهی بازار نشر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز