خبرگزاری کار ایران

معجزه موسیقی معاصر با سازهای کوبه‌ای/برگزیدگان جشنواره جوان روی صحنه رفتند

asdasd
کد خبر : ۴۴۹۲۱۸

موسیقی‌دانان جوان در دو بخش معاصر و موسیقی اصیل ایرانی در تالار رودکی روی صحنه رفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پنجمین شب از سی و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با دو اجرا در تالار رودکی ادامه یافت.

در سئانس اول این تالار که از ساعت 18:30 آغاز شده بود گروه آنسامبل پرکاشن تهران از فستیوال موسیقی معاصر تهران روی صحنه رفت.

علیرضا ارجمند، ماهان ببری‌فرد، آرمین خیردان، روشنک رفانی، سینا فتح‌العلومی، عرفان فرشی‌زاده، سالار محمد اصغری و حسین محمدحسینی اعضای گروه آنسامبل پرکاشن تهران بودند که اجرای بسیار زیبایی را از موسیقی معاصر به نمایش گذاشتند.

'احسان تارخ ' مدیر این با بیان اینکه امشب آنسامبل پرکاشن تهران به نمایندگی از جشنواره موسیقی معاصر تهران در جشنواره فجر اجرا دارد، گفت:  کنسرت امشب اجرایی متفاوت نسبت به دیگر کنسرت های جشنواره موسیقی فجر است و امیدواریم از دیدن آن لذت ببرید.

سپس میلاد عمران لو مدیر هنری آنسامبل درباره این اجرا توضیح داد: اولین سازی که انسان با آن ارتباط برقرار کرد حنجره و اعضای بدن بود. آهنگسازان گوناگون در طول تاریخ کوشیده‌اند با بهره‌گیری از بدن انسان به آفرینش موسیقی‌های گوناگون بپردازند.

عمرانلو همچنین از حاضران خواست تا با ریتم خاص کف زدن‌های خود در بخش‌هایی از اجرا نوازندگان را همراهی کنند.

 ' موسیقی کف زدن' از استیو رایش اولین اجرای گروه بود.

این قطعه در حقیقت تغییر ریتم‌های مختلفی بود که اعضای گروه با کف زدن‌های هماهنگ خود ایجاد می کردند.

سپس عمران لو با معرفی قطعه بعدی گفت: استیورایش این قطعه را با تکه های چوب ساخته که به نوعی این اثر مینی مال هم برگرفته از طبیعت است.

اعضای گروه با تمرکز فراوان این قطعه را اجرا کردند.

 دوقطعه با سازهای کوبه‌ای مقدمه‌ای برای اجرای اثری از آلفرد گاریه ویچ اشنیتکه از روسیه بود.

این قطعه شامل کوارتت‌سازهای کوبه‌ای بود.

 میلاد عمرانلو سپس برای رهبری گروه و اجرای یک قطعه دیگر روی صحنه رفت.

در این قطعه در کنار سازهای کوبه‌ای نوازندگان از روش‌های مختلفی برای ایجاد صدا استفاده می‌کردند تا یک آهنگ زیبا و دلنشین را ایجاد کنند.

از اینجا به بعد قطعه‌هایی که هریک از نوازندگان نوشته بودند اجرا شد.

عمرانلو درباره اثرش گفت: من در این آهنگ مدی تازه شبیه چهارگاه ابداع کرده‌ام البته چهارگاه نیست بلکه بسیار شبیه چهارگاه است. نام این قطعه را گذشته‌ام اتودی برای پیانو و سازهای کوبه‌ای.

سپس قطعه آخر اجرا شد آرمین خیردان آهنگساز این قطعه درباره اثرش گفت: این اثر بر اساس یک باور کهن یونانی ساخته شده که وقتی کسی می‌مرد سکه‌هایی را روی چشمش می‌گذاشتند تا از رود اسمیت بگذرد و در ادامه نیز طبق این باور کهن باید مراحلی را طی می‌کرد. من این اثر را بر اساس این مراحل ساخته‌ام.

اجرای این قطعه پایان برنامه امشب آنسامبل پرکاشن تهران بود که از فستیوال موسیقی معاصر تهران برگزار شده بود. این فستیوال در اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود.

درپایان نیز میلادعمرانلو اظهارکرد: امیدوارم امشب توانسته باشیم اصوات و توانمندی های سازهای کوبه ای را برای شما اجرا کنیم و نیز امیدوارم با حمایت شما بتوانیم به راهمان ادامه دهیم.

در سئانس دوم و از ساعت 21:30 برگزیدگان جشنواره ملی جوان به سرپرستی حسین خوش‌چهره روی صحنه رفت.

حسین خوش چهره (نی)، حمید فروزان (سنتور)، مهرداد میرزایی (کمانچه)، کیارش روزبهانی (تار)، امیرحسین رئوفی (سنتور آلتو)، شایان یزدی زاده (تنبک، ضرب زورخانه و زنگوله) و ماهان ببری (سازهای کوبه یی)، اعضای گروه برگزیدگان جشنواره جوان بودند که دیشب در تالار رودکی اجرا داشتند.

  این اجرا در دو بخش برگزار شد. در بخش اول دو نوازی تار و تمبک در دستگاه ماهور بود.

کیارش روزبهانی نوازنده تار و شایان یزدی‌زاده نوازنده تنبک این اجرا را در دستگاه ماهور اجرا کردند.

در بخش دوم نیز گروه آوازی با حضور 6 نوازنده و خواننده گروه آغاز شد.

این بخش که به طور کلی در مایه همایون اجرا می‌شد، با یک قطعه بی‌کلام از ساخته‌های حسین خوش چهره آغاز شد. سپس ساز و آوازی با شعر سعدی اجرا شد که حمید فروزان با سنتور خود آواز صالحی را همراهی کرد.

اجرای گروه‌نوازی نیز همراه با ساز و آوازهای متعددی بود که توسط این گروه اجرا شد.

معجزه موسیقی معاصر با سازهای کوبه‌ای/برگزیدگان جشنواره جوان روی صحنه رفتند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز