خبرگزاری کار ایران

چند راهکار برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها؛

کاهش 35 درصدی هزینه‌ها با مصرف بهینه انرژی گرمایشی

بخش خانگی با متوسط مصرف 41 میلیارد و 387 میلیون مترمکعب در طی 9 سال و 41 درصد از کل مصرف انرژی کل کشور، بیشترین مصرف گازطبیعی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایلنا، سازمان بهره‌وری انرژی ایران اعلام کرد؛ با اجرای راهکارهای کاهش مصرف انرژی گرمایشی دربخش ساختمان، مصرف انرژی دراین بخش حدود 35 درصد کاهش می‌یابد.

بخش خانگی با متوسط مصرف 41 میلیارد و 387 میلیون مترمکعب  در طی 9 سال و 41 درصد از کل مصرف انرژی کل کشور، بیشترین مصرف گازطبیعی را به خود اختصاص داده است.

بر همین اساس با اجرای تعدادی از راهکارهای کاهش مصرف انرژی گرمایشی در بخش ساختمان‌ها از جمله عایق کاری سامانه تاسیسات و لوله‌ها، عایق کاری جداره خارجی ساختمان و نصب پنجره‌های دوجداره استاندارد علاوه بر ایجاد فضای مناسب برای زندگی ساکنین و افزایش سطح رفاه، مصرف انرژی دراین بخش حدود 35 درصد کاهش یابد.

بر اساس این گزارش، نصب پنجره‌های دوجداره با قاب‌های فلزی عایق شده، چوبی و یا UP.V.C استاندارد باعث به حداقل رساندن نفوذ هوا از بیرون به داخل ساختمان و جلوگیری از اتلاف انرژی می‌شود این پنچره‌ها علاوه بر اینکه عایق صوتی خوبی هستند باعث کاهش اتلاف انرژی تا 70 درصد، کاهش بار حرارتی (گاز) در زمستان و همچنین کاهش بار برودتی (برق) در فصل تابستان و جلوگیری از ورود گرد و غبار و کاهش آلودگی‌های صوتی نیز می‌شوند.

بنابراین گزارش، عایق کاری نقش بسیار مهمی در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنکی آن در تابستان دارد، به طوری که به کمک عایق کاری می‌توان دمای داخلی یک ساختمان را در زمستان 5 درجه گرم‌تر و در تابستان تا 10 درجه خنک‌تر نگه داشت. بر اساس یافته‌های فنی هر چه میزان مقاومت حرارتی عایق بالاتر باشد، آن عایق حرارت کمتری را از خود عبورخواهد داد.

به اعتقاد کارشناسان سابا، درزبندی درب و پنچره‌های ساختمان یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از اتلاف انرژی دراین بخش به شمار می‌رود که معمولاً اولین اقدام با درزبندی منافذ یا مکان‌های غیرمتحرک آغاز می‌شود که بیشترین اتلاف را به خود اختصاص داده‌اند. بهتر است درزگیرهایی انتخاب شوند که علاوه بر منعطف بودن، طول عمربالایی نیز داشته باشند.

 

کد خبر : ۴۴۸۲۰۰