خبرگزاری کار ایران

دکتر شریعتمداری از نگاه مسئولان

مراسم تشییع و تدفین مرحوم دکتر علی شریعتمداری، عضو فقید شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر عباس ماهیار استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی، روز ۵ شنبه محل این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این مراسم که جمع کثیری از جامعه حوزی و دانشگاهی کشور در آن حضور داشتند، دکتر دانش آشتیانی وزیر آموزش و پروش با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم دکتر شریعتمداری گفت: مرحوم دکتر شریعتمداری کار خود در حوزه تعلیم و تربیت را از معلمی در مدارس آغاز کرد و به همین دلیل بر تمام اجزای حوزه تعلیم و تربیت کاملا تسلط داشت.

حوزه تعلیم و تربیت به امثال دکتر شریعتمداری همیشه نیاز دارد

وی افزود: حوزه تعلیم و تربیت و آموزش و پروش به عنوان یک حوزه اجرایی مهم کشور به نخبگانی مانند مرحوم دکتر شریعتمداری همیشه نیاز داشته و دارد.

آموزش و پرورش به نظریه‌پردازی و کار نظری محتاج است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حساسیت حوزه تعلیم و تربیت ادامه داد: مدیریت در آموزش و پرورش به حوزه نظریه‌پردازی و کار نظری در دانشگاه محتاج است.

دکتر دانش آشتیانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خدمات علمی مرحوم دکتر شریعتمداری گفت: آن مرحوم در تدوین سرفصل‌های آموزشی رشته‌های زیر مجموعه علوم تربیتی نقش به سزایی داشت و می‌توانیم ایشان را از بنیانگذاران آموزش تعلیم و تربیت بدانیم.

روند تربیت فرهیختگانی مانند دکتر شریعتمداری استمرار و تداوم داشته باشد

عضو ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: باید روند تربیت دانشمندان و فرهیختگانی مانند دکتر شریعتمداری استمرار و تداوم داشته باشد، چون حوزه تعلیم و تربیت به این افراد نیازمند است.

حداد عادل: تجلیل از دکتر شریعتمداری تجلیل از علم و فرهنگ است

در ادامه این مراسم، دکتر غلامعلی حداد عادل نیز طی سخنانی با اشاره به ابعاد شخصیتی مرحوم دکتر علی شریعتمداری گفت: جمعیتی که امروز برای تشییع مرحوم دکتر شریعتمداری و مرحوم دکتر ماهیار در اینجا حضور یافته‌اند در حقیقت برای تکریم علم و دانش آمده‌اند چون تجلیل از این افراد در حقیقت تجلیل از علم و فرهنگ و دانش است.

وی با اشاره به سابقه آشنایی خود با دکتر شریعتمداری افزود: در سال ۱۳۴۵ که بنده برای ادامه تحصیل به دانشگاه شیراز رفتم، چند سالی بود که مرحوم دکتر شریعتمداری با فشار دستگاه امنیتی رژیم پهلوی از این دانشگاه به دانشگاه اصفهان تبعید شده بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همه ما دانشجویان در آن زمان نام مرحوم دکتر شریعتمداری را به عنوان یک استاد دانشگاه مبارز می‌شنیدیم.

دکتر شریعتمداری با تمام توان در خدمت انقلاب اسلامی قرارگرفت

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان حود گفت: در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ما مرحوم دکتر شریعتمداری را در دانشگاه تهران دیدیم که به عنوان یک استاد دانشگاه فاضل، دارای تالیفات علمی، متدین، دنیا دیده و متخصص با تمام توان در خدمت انقلاب اسلامی و نهضت حضرت امام خمینی (ره) قرارگرفته است.

وی افزود: دغدغه نسبت به انقلاب اسلامی و سربلندی ایران با همه وجود مرحوم دکتر شریعتمداری عجین شده بود.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی در اشاره به سابقه مبارزاتی مرحوم دکتر شریعتمداری ادامه داد: آن مرحوم مانند شهید چمران، شهید عراقی و... به اقتضای زمانه خود مبارزه را در نهضت ملی شدن صنعت نفت آغاز کرد و با شکست این نهضت و با درس آموزی از این تجربه با آغاز نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) با تمام توان در خدمت این نهضت درآمدند.

همه به تدین و سلامت نفس ایشان گواهی می‌دهند

دکتر حداد عادل با اشاره به ابعاد شخصیتی مرحوم دکتر شریعتمداری گفت: همه کسانی که با آن مرحوم آشنا بوده‌اند به تدین، سلامت نفس، وجدان کاری و توان علمی ایشان گواهی می‌دهند.

وی با اشاره به لزوم درس آموزی از درگذشت امثال مرحوم دکتر شریعتمداری افزود: امروز مرحوم دکتر شریعتمداری با اعمال خود در درگاه الهی است و این راهی است که همه ما بایدد آن را بپیماییم.

معاون وزیر علوم: مرحوم دکتر شریعتمداری در حوزه علمی و اجرایی پیشکسوت بود

 به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه این مراسم دکتر تسلیمی معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم طی سخنانی گفت: مرحوم دکتر شریعتمداری هم در حوزه علمی و هم کار اجرایی پیشکسوت بود.

وی افزود: آن مرحوم از ابتدای تشکیل ستاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دو نهاد مهم انجام وظیفه کرد و خدمات فراوانی به دانش و علم کشور ارائه داد.

معاون وزیر علوم ادامه داد: دکتر شریعتمداری خوشفکر، متدین، اندیشند و دارای نوآوری بود.

همچنین در این مراسم تعدادی از اساتید دانشگاه و همکاران مرحوم دکتر شریعتمداری و مرحوم دکتر ماهیار به بیان خاطرات خود از این دو چهره علمی و فرهنگی کشور پرداختند.

در انتهای این مراسم و پس از اقامه نماز بر پیکر مرحوم دکتر شریعتمداری توسط آیت الله رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیکر ایشان برای تدفین به بهشت زهرا (س) انتقال یافت.

گفتنی است در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان مطالعه و تدین علوم انسانی دانشگاه‌ها، دکتر عبدالله جاسبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ دکتر صادق واعظ‌زاده عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر رضا داوری اردکانی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، سردار سرلشکر دکتر رحیم صفوی مشاور عالی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)، دکتر مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر حسین نمازی دبیر فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، حجت الاسلام و المسلمین دعایی سرپرست موسسه اطلاعات و جمع کثیری از اساتید حوزه و دانشگاه حضور داشتند.

کد خبر : ۴۴۷۳۲۱