خبرگزاری کار ایران

معاون اسبق شورای عالی امنیت ملی:

تشییع آیت‌الله هاشمی بعد از امام، بزرگترین تشییع تاریخ یکصد ساله ایران است

معاون اسبق شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: تشییع جنازه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، بعد از امام، بزرگترین تشییع جنازه تاریخ حداقل یکصد ساله ایران است. حضور مردم حاکی از احترام به او و حمایت از تفکرمیانه روی در سیاست داخلی و خارجی بود.

به گزارش ایلنا، سیدحسین موسویان درگفت‌وگو با الجزیره در رابطه با جایگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مرد صلح و همکاری در روابط خارجی و توسعه و سازندگی در ایران بود.

هاشمی فرماندهی موثر توانست جنگ را به پایان برساند

او با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پیدایش نظام جمهوری اسلامی نقش مهمی ایفاء کرد و سال‌ها تبعید و زندان و شکنجه را به جان خرید، اظهار داشت: او در پروسه انتقال از نظام شاهنشاهی به نظام جمهوری اسلامی نقش مهمی داشت به گونه‌ای که مردم با سلامت و آرامش طی انتخاباتی به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی رای دادند و پروسه انتقال از یک نظام به نظامی دیگر به خوبی انجام شد.

این دیپلمات سابق کشورمان ادامه داد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بعد از استقرار جمهوری اسلامی با فرماندهی موثر توانست جنگ را به نحو شایسته مدیریت و آبرومندانه به پایان برساند.

هاشمی نقش کلیدی در ممانعت از چرخش انقلاب به سمت افراط گرایی داشت

موسویان با بیان اینکه بعد از جنگ، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نهضت سازندگی را در ایران به راه انداخت تا کشور بازسازی شود، تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بعد از ریاست جمهوری هم نقش کلیدی در ممانعت از چرخش انقلاب به سمت افراط گرایی راست یا چپ داشت به طوری که مهمترین میراث او را می‌توان طرز تفکر اعتدالی و نفی افراط‌گرایی در سیاست داخلی و خارجی دانست.

او افزود: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مجددانه تلاش کرد که کشور و ملتی معتدل و پیشرفته، شایسته دین و تاریخ ایرانی‌ها ساخته شود به نحوی که با همسایگان هم در صلح باشند.  

دومین تشییع جنازه تاریخ یکصد ساله ایران

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت اصلاحات یادآور شد: تشییع جنازه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، بعد از امام، بزرگترین تشییع جنازه تاریخ حداقل یکصد ساله ایران است. حضور مردم حاکی از احترام به او و حمایت از تفکرمیانه روی در سیاست داخلی و خارجی بود.

موسویان در پاسخ به سوالی در مورد جانشین رهبری بعد از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: مراجع ایران معمولا ۹۵ تا ۱۰۰ سال عمر می‌کنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ۷۸ سال دارند و لذا تا بیست سال آینده نیازی به بحث در مورد جایگزین رهبری نیست.

هاشمی به دنبال همکاری جمعی با همسایگان بود

او در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران با همسایگان بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی ابراز داشت: یادم هست زمانی که در آلمان سفیر بودم، گنشر وزیر خارجه وقت آلمان دیداری با آقای هاشمی داشت که رئیس جمهور وقت بودند. آقای هاشمی با ایجاد یک سیستم همکاری جمعی، مشابه اتحادیه اروپا توسط کلیه کشورهای خلیج فارس موافقت کرد.

معاون اسبق شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: بعد از این دیدار، آقای ولایتی، وزیر خارجه وقت به تمام کشورهای همسایه عرب سفر کرد و آمادگی ایران را اعلام کرد. گنشر هم به واشنگتن رفت. همسایگان عرب ما جواب مثبت ندادند و آمریکا هم مخالفت کرد.

می‌توان همکاری منطقه‌ای مدنظر هاشمی را زنده کرد

موسویان عنوان کرد: این ابتکار مهمترین میراث آقای هاشمی در روابط با همسایگان است. اگر کشورهای عرب همسایه بخواهند، می‌توان این ابتکار را زنده کرد و آقای روحانی هم موافق است و مقام معظم رهبری هم همیشه نگاه مثبت به روابط خوب و همکاری با همسایگان داشته‌اند و لذا حامی خواهند بود.

 

کد خبر : ۴۴۷۳۱۰