خبرگزاری کار ایران

مشاور معاون اجرایی رئیس جمهور در گفتگو با ایلنا:

بانک و بیمه خصوصی با حمایت هاشمی تاسیس شد/ ارز چند نرخی در دولت سازندگی از بین رفت

مشاور معاون اجرایی رییس جمهور گفت: آزادسازی اقتصادی و تقویت بخش خصوصی از دوره اول ریاست جمهوری هاشمی آغاز شد و کشور که در شرایط اقتصاد کوپنی بود با آزادسازی اقتصادی رو به رو شد.

محسن بهرامی‌ارض‌اقدس، مشاور معاون‌ اجرایی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص نقش هاشمی‌رفسنجانی در تقویت بخش خصوصی پس از دهه 60 اظهار داشت: آقای هاشمی رفسنجانی در شرایطی سکان امور اجرایی کشور را بعد از پذیرش قطعنامه598 و پایان جنگ عهده‌دار شد که 4 استان جنوبی و جنوب غربی کشور با خاک یکسان شده بود و نقاط دیگر میهن اسلامی در اثر حملات هوایی رژیم صدام آسیب جدی دیده بود.

وی افزود: در آن زمان کارخانجات تعطیل بودند و تولید زمین‌گیر شده بود. به خصوص‌تولیداتی که در جهت نیازهای جنگ فعال بودند. فضای کسب و کار همچنان تحت تاثیر شرایط جنگ بود و بسیاری از زیرساخت‌های کشور از بین رفته بود.

مشاور معاون اجرایی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در آن زمان نیروگاه‌ها کفاف مصرف برق را نمی‌دادند و خانه‌ها شاهد خاموشی‌های مکرر بود و برق به اندازه کافی نبود زیرا سدهای کشور به اندازه کافی نبودند و در بسیاری از شهرها آب شرب مصرفی با مشکل مواجه بود .

 وی ادامه داد: سیمان، فولاد، آلومینیوم، محصولات پتروشیمی ، نفت و واحدهای پایین دستی نفت به شدت از دانش فنی و تکنولوژی روز آن زمان دور مانده بودند و به دلیل روابط غیرعادلانه بین المللی که در فضای جنگ بین ما و کشورهای توسعه یافته و ابرقدرت‌ها برقرار بود عملا همه آنها از کشور متخاصم ( عراق ) حمایت می‌کردند و همه از دشمنان ایران بودند .

سرمایه های انسانی و مادی در زمان جنگ صرف دفاع از مرزها شد

بهرامی گفت: در آن زمان دانش فنی و تجهیزات را به ما نمی‌دادند و هر جا می‌توانستند کارشکنی می‌کردند، ما در زمینه های مختلف صنعتی ، اقتصادی و بازرگانی و به ویژه موضوع نفت، بسیار عقب ماندگی داشتیم و سرمایه های انسانی و مادی ما در دوران جنگ، صرف دفاع از مرزهای جغرافیایی و عقیدتی کشور شده بود.

وی ادامه داد: بسیاری از نیروهای مدیریتی کشور در شرایط بسیار نامناسبی از جهات مختلف قرار داشتند به ویژه در حوزه اقتصاد، صنعت، بازرگانی، نفت و دانش فنی .

  سکان اجرایی کشور در دوران سختی به آقای هاشمی داده شد

مشاور معاون اجرایی رئیس جمهور تصریح کرد: در آن شرایط، سکان اجرایی کشور با توجه به کفایت آیت الله هاشمی‌رفسنجانی به ایشان سپرده شد.

وی افزود: انتخاب ایشان بعد از افتخاراتی بود که در دوران دفاع مقدس کسب کرده بودند و در سمت فرماندهی جنگ پایان پیروزمندانه‌ای را برای جنگ تدارک دیدند. ایشان از عناصر اصلی شکل دهی مذاکرات قطعنامه 598 و آتش بس بودند، مردم هم با توجه به شناخت از ایشان آیت الله را به عنوان رییس جمهور انتخاب کردند.

وی گفت: در شرایطی که کشور بدهکار بود و نفت زیادی پیش‌فروش شده بود و با کشورهای دیگر قطع رابطه بودیم کلیه بدهی‌ها استمهال شد و در زمان ایشان بازسازی کشور آغاز شد.

بهرامی تصریح کرد: دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی به دوران سازندگی در کشور مشهور شد و همه زیرساخت‌ها با توجه به محدودیت امکانات، بازسازی شدند و کشور از نظر تعداد  سدهای ساخته شده رکورد برجا گذاشت. همچنین میزان تولیدات محصولات زیربنایی نظیر مس، فولاد، آلومینیویم، سیمان و محصولات پتروشیمی افزایش یافت.

تولید ناخالص ملی در دوره آقای هاشمی افزایش یافت

مشاور معاون اجرایی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: کارخانجاتی نظیر ایدرو و ایمیدرو در زمان ایشان در اوج فعالیت خود قرار گرفتند و بسیاری از طرح های اولویت دار در کشور اجرا شدند به گونه‌ای که تولید ناخالص ملی در دوره آقای هاشمی افزایش یافت و با این ارقام بخشی از بدهی‌های کشور پرداخت شد و تراز تجاری کشور و فاصله صادرات به واردات کمتر شد و بخش عمده ای از نیازهای وارداتی تامین شدند.

وی گفت: حجم واردات کم شد و متقابلا با تولید کالاهای صادرات محور به میزان صادرات کشور اضافه شد. در همین زمان و در میانه راه، بحث آزاد سازی اقتصادی که یکی از ضرورت های آن زمان بود مطرح شد.

 اولویت آقای هاشمی تقویت بخش خصوصی و آزاد سازی اقتصاد بود

بهرامی گفت: آزادسازی اقتصادی و تقویت بخش خصوصی از دوره اول ریاست جمهوری ایشان آغاز شد و کشور که در شرایط اقتصاد کوپنی بود با آزادسازی اقتصادی رو به رو شد. دولت را کوچک کردند و کارها به بخش خصوصی واگذار شد.

وی ادامه داد:  حمایت‌های رهبری مقدمه خصوصی‌سازی واقعی را در دوره اول ریاست جمهوری ایشان رقم زد و بعدها همین سیاست را در مجمع تشخیص مصلحت دنبال کردند و اثرگذاری آن در ابلاغیه سیاست های اصل 44 قانون اساسی بروز و ظهور یافت.

 بساط ارز چند نرخی زمان هاشمی برچیده شد

بهرامی‌گفت:  اولین بانک و بیمه بخش خصوصی با حمایت هاشمی تاسیس شدخصوصی تاسیس شد و  و زمینه واگذاری بنگاه‌های واقعی به بخش خصوصی فراهم شد. بحث یکسان سازی نرخ ارز برای اولین بار در دولت هاشمی مطرح شد و بساط ارز چند نرخی که گرفتاری زیادی به وجود آورده بود برچیده شد.

کد خبر : ۴۴۷۰۱۹