خبرگزاری کار ایران

یک تحلیلگر مسائل آب در گفت وگو با ایلنا:

چاه‌های مجاز و غیر مجاز هر دو بی آب هستند

آقالو گفت: در حال حاضر مشکل کشاورزی ایران، وجود بی‌شمار چاه‌های غیر مجاز نیست زیرا بین چاه مجاز و غیر مجاز تفاوتی ندارد چرا که هر دو بدون آب و در حال مکیدن آب‌های زیرزمینی هستند

نقی آقالو تحلیلگر مسائل آب در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره هدر رفت آب گفت: بی‌تردید، هدر رفتن و اتلاف منابع آب در شبکه‌های آبیاری و انتقال آب به علت استفاده از این شبکه‌ها نیست لذا باید دید، این شبکه‌ها، دچار چه نقص‌ها و مشکلاتی شده‌اند تا بتوانیم آن‌ها را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه بر‌ای آبیاری مزارع و باغات، وجود شبکه‌ها، ضروری و بدیهی است، افزود: در واقع کار اتصال سر چاه، سر قنات و دریاچه و رودخانه‌های روان تا مزارع و باغات، توسط همین کانال‌ها میسر می‌شود.

آقالو طول زیاد کانال، شکاف یا شکسته شدن کانال، خاکی بودن، باز کردن کانال در ساعات پیک تبخیر، پمپ آب بیش از زمان مقرر، مجهز نبودن مزارع به مخازن را از جمله عوامل هدر رفتن آب در طول مسیر کانال‌ها عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکل کشاورزی ایران، وجود بی‌شمار چاه‌های غیر مجاز نیست زیرا بین چاه مجاز و غیر مجاز تفاوتی ندارد، چرا که هر دو بدون آب و در حال مکیدن آب‌های زیرزمینی هستند همانگونه که سالهاست بسیاری از شهر‌ها و روستاهای ایران، مرتکب آن می‌شوند. لذا وقتی شهر پرآبی مثل نهاوند و یا استان‌های جنوبی و شمالی از بی‌آبی رنج می‌برند تکلیف استان‌های کویری و کم آب مشخص است.

کد خبر : ۴۴۴۲۱۰