خبرگزاری کار ایران

دریافت 10 درصد معادل ریالی برمبنای نرخ علی‌الحساب 3600 تومان برای هر دلار

سیف درخصوص نرخ دلار ۳۶۰۰ تومانی که تیتر برخی رسانه ها به این موضوع اختصاص یافته است و ممکن است سوءتفاهم‌هایی را ایجاد کند، توضیح داد: ​10 درصد معادل ریالی برمبنای نرخ علی‌الحساب 3600 تومان برای هر دلار در زمان گشایش اعتبار اسنادی دریافت می شود.

به گزارش ایلنا، ولی‌اله سیف در میزگرد ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با اشاره به بخشنامه اخیر بانک مرکزی به نظام بانکی که بر اساس آن شفافیت لازم نسبت به گشایش اعتبارات اسنادی بانکی ایجاد شده است، گفت: بر اساس این بخشنامه در لحظه گشایش اعتبار ۱۰ درصد به صورت ریالی طبق نرخ علی الحساب ۳۶۰۰ تومان برای هر دلار پیش پرداخت صورت می گیرد که تا زمان معامله اسناد نزد بانک گشایش کننده اعتبار به عنوان پیش پرداخت باقی می ماند.

وی تصریح کرد: در زمان معامله اسناد دو نرخ  در نظر گرفته می‌شود؛ یکی نرخ بازار آزاد در زمان گشایش اعتبار و دیگری نرخ بازار آزاد در زمان معامله اسناد. هر کدام کمتر بود مبنای محاسبه و تسویه حساب قرار می گیرد. به این ترتیب یک حاشیه امن برای گشایش کننده اعتبار ایجاد و دامنه ریسک محدود می شود.

رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه روند کاهشی قیمت ارز در بازار برقرار است، گفت: نرخ دلار از حداکثر سقف متداول فصلی گذشته و در حال حاضر روندی کاهشی را در پیش گرفته و بازار در این مسیر به ثبات رسیده است.

سیف خاطرنشان کرد: روند فعلی بازار ارز برای فعالان اقتصادی و بازرگانان طبیعی و عادی است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

 

کد خبر : ۴۴۴۰۴۲