خبرگزاری کار ایران

بهرام کاظمی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

یک بام و دو هوا در فرهنگ بیداد می‌کند/ ارشاد باید تنها نهاد ناظر باشد

مسئله توقیف فیلم مشکل گیتی به علت تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای باعث شد حمایت و اتحاد‌ بی‌سابقه‌ای بین صنوف سینمایی اتفاق بیفتد. بیانیه‌های مختلف صنوفی چون تهیه‌کنندگان و کارگردانان باعث شد در کمتر از یک هفته برخی فیلم‌هایی که با مشکل روبرو شده بودند؛ به چرخه اکران بازگردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ بهرام کاظمی درباره چگونگی رفع توقیف فیلم مشکل گیتی و اتحاد به وجود آمده در حاشیه ممنوعیت برخی فیلم‌ها گفت: در پی توقیف فیلم از طرف دادستانی تشکل‌های صنفی مختلف بیانیه‌‌هایی در حمایت و رفع توقیف فیلم دادند. قرار بود یک تجمع مقابل وزارت ارشاد برگزار شود که با وساطت مدیرعامل خانه سینما و بیان این موضوع که قصد دارند مساله را ظرف دو سه روز حل کند؛ تجمع برگزار نشد و خدا را شکر فیلم رفع توقیف شد و به چرخه اکران بازگشت.

کارگردان فیلم پادزهر درباره موضع صنوف سینما درباره موضوعاتی از این دست گفت: این حمایت تا حالا سابقه نداشته است. می‌توان گفت از معدود دفعاتی بود که اتحاد تشکل‌های صنفی عملا به‌وجود آمد و صنوف بابت این قضیه باهم متحد شدند. آقای پژمان‌فر (رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس) هم گفتند که این همه کالا دارد در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود چرا ما فقط یقه سینما را بگیریم؟!

وی ادامه داد: رئیس ارشاد و رئیس قوه قضائیه قرار است در این معضل به صورت جدی وارد شوند تا فیلم‌های دیگر به این معضل برخورد نکنند. امیدوارم جلسات به سمتی برود که مسائل سینما را تنها خود اداره ارشاد نظارت کند چون فقط ارشاد مستقیما با اهالی سینما در ارتباط است و از شرایط و چگونگی اوضاع حاکم باخبر است.

وی درباره اختیارات نهادهای دیگر در ورود به مسائل فرهنگی گفت: اگر فردی خارج از سینما ندیده و نشناخته درباره این حوزه تصمیم‌گیری کند، معضلاتی از همین دست به وجود می‌آید. درصورتی‌که ارشاد توانایی آن را دارد که مشکلات را با تشکلات صنفی و سینماگران حل کند.

کاظمی ادامه داد: نهاد‌ها و ارگان‌های دیگر باید بپذیرند که یک وزارتخانه به نام وزارت ارشاد وجود دارد که پروانه ساخت می‌دهد، پروانه نمایش می‌دهد و اینگونه است که سیاست یک بام و دو هوا اتفاق نمی‌افتد. یک بام و دو هوا در تمام مسائل فرهنگی ما وجود دارد مثلا در موسیقی هم این اتفاق افتاد که باعث مخدوش شدن روال عادی می‌شود.

وی ادامه داد: این برخورد باید انجام می‌شد؛ نه صرفا به خاطر فیلم مشکل گیتی بلکه به خاطر حمایت از سینمای مستقل. چون این معضل برای سینمای مستقل و بخش خصوصی اتفاق افتاده. من خیلی جا‌ها گفتم سینمای مستقل هم مظلوم است و هم خیلی ضعیف. بخش خصوصی عرصه‌ای است برای رقابت سالم در سینما. متاسفانه به علت تصدی‌گری دولت؛ این عرصه برای بخش خصوصی خیلی تنگ است و خیلی ناتوان به راه خود ادامه می‌دهد.

کارگردان فیلم عروس فراری درباره عرصه‌های تبلیغاتی از فیلم‌های مستند گفت: این نوع از فیلم‌ها هیچ نوع امکانی برای تبلیغ ندارند و در واقع از تبلیغات شهری و تلویزیونی محروم هستند. شما به من بگویید یک فیلم چگونه می‌تواند مخاطب خود را پیدا کند؟ مگر بدون تبلیغ، مخاطب می‌تواند فیلم را بشناسد و به سینما بیاید. استثنا هستند دوستانی که فیلم‌هایشان پخش جهانی می‌شود اما سینمای مستقل که به درآمد داخلی متکی است و با سرمایه شخصی سامان داده می‌شود؛ چه عرصه‌ای برای تبلیغ دارد؟ آنقدر تبلیغات شهری گران است که بخش خصوصی از پس هزینه‌های آن برنمی‌آید.

بهرام کاظمی ادامه داد: هر عرصه‌ای که بشود در آن تبلیغ کرد، نباید دریغ شود. مگر تبلیغ محصولات فرهنگی در رسانه‌های مختلف چه تاثیر بدی می‌تواند ایجاد کند؟ اگر این سینما مورد تایید ارشاد است، باید همه جا تبلیغ شود تا مخاطب خودش را پیدا کند. حال سینمای ما را مقایسه کنید با سینمای صنعتی دنیا. آنقدر عرصه‌های تبلیغاتی آنها متنوع و گسترده است که قبل از پیش‌تولید؛ تبلیغات شروع می‌شود. اما ما محدود به تماشاچی داخلی هستیم و هیچ امکان تبلیغاتی نداریم. دولت باید تصدی‌گری‌اش را در سینما کم کند و بگذارد بخش خصوصی به رقابت سالم بپردازد. این گونه است که سینما راه خودش را پیدا می‌کند.

کاظمی درباره همکاری شهرداری در تبلیغات شهری فیلم‌ها گفت: قیمت تبلیغات شهری بسیار بالاست. آنقدر بالا که سینمای بخش خصوصی نمی‌تواند از این تبلیغات استفاده کند.

وی ادامه داد: در این بخش باید تبلیغات را آزاد کنند. تبلیغات شهری، تبلیغات صداوسیما، مترو، اتوبوس، ‌ میادین و.... همه باید به نحوی باشد که هم قیمتش مناسب باشد و هم عادلانه بین تهیه‌کننده‌ها تقسیم شود تا همه بتواند در شرایط سالم و برابر رقابت کنند.

کارگردان شبی در تهران درباره تبلیغ در فضای مجازی نیز گفت: خیلی از فیلم‌ها از زمان تولید و پیش‌تولید در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند اما فضای مجازی کافی نیست.

کد خبر : ۴۴۳۹۳۶