خبرگزاری کار ایران

واکاوی دلایل لغو دوستانه ایران - مراکش؛

ضعف شدید دیپلماسی نزد مدیران مدعی؛ کاش فدراسیون فوتبال صفایی فراهانی داشت

آیا فدراسیون فوتبال نباید برای شیطنت احتمالی اماراتی‌ها سهمی قائل می‌شد؟ پاسخ روشن است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، این اولین بار نیست که بازی‌های دوستانه تیم ملی فوتبال ایران به بهانه‌های عجیب و غریب لغو می‌شود و با نشانه‌های ضعیفی که فدراسیون فوتبال تا کنون نشان داده احتمالا آخرین بار هم نخواهد بود. چه واضح است در فدراسیون فوتبال ضعف دیپلماسی وجود دارد اما اراده‌ای برای حل بحران یا وجود ندارد یا ظرفیت مسئولانی که در این بخش به کار گرفته شده‌اند در حدی نیست که بتواند مناقشه میان فوتبال ایران و برخی از کشورهای عربی را حل کند.

فدراسیون فوتبال مراکش رسما اعلام کرده که بازی تیم ملی این کشور با ایران که قرار بود این هفته در امارات برگزار شود، لغو شده است. قرار است مراکشی‌ها برنامه دیگری برای بازی تدارکاتی داشته باشند.

این در حالی است که فدراسیون فوتبال ایران در روزهای گذشته تلاش زیادی برای لغو نشدن این مسابقه انجام داد ولی مسئولان اماراتی به خاطر آنچه که «ترس از تجمع تماشاگران ایرانی» عنوان شده بود، از برگزاری این مسابقه طفره رفتند.

آیا با توجه به شیطنت‌هایی که بخصوص طی یک سال اخیر از سوی عربستان و همراهانش علیه فوتبال ایران وجود داشته مسئولان فدراسیون فوتبال نباید در این باره حتی درصدی را کنار می‌گذاشتند که امارات نیز مثل دیگر کشورهای عربی می‌تواند در زمین عربستانی‌ها علیه فوتبال ایران بازی کند؟ آیا این احتمال سختی بود؟ نمی‌ارزید که در این باره دوراندیشی صورت بگیرد؟ بخصوص اینکه اماراتی‌ها اساسا تصمیم داشتند اردوی تیم ملی فوتبال کشورمان را لغو کنند و اجازه ندهند که تیم کی‌روش در باشگاه ایرانیان دوبی اردوی آماده‌سازی خود را برگزار کند. فدراسیون فوتبال کشورمان قصد دارد دلیل لغو این بازی را به فیفا گزارش دهد. برخی معتقدند این گزارش شاید تبعات منفی را برای فدراسیون فوتبال امارات به همراه داشته باشد و غرامت لغو این بازی به فدراسیون فوتبال پرداخت شود. آیا این کافی است؟ مثال روشنی در این خصوص وجود دارد؛ فدراسیون فوتبال ما به مثابه همان افرادی عمل می‌کند که خود را به عمد در معرض تصادف قرار می‌دهند تا خسارت بگیرند. شاید مدیران فدراسیون فوتبال در پاسخ بگویند اصل را بر برائت اماراتی‌ها گذاشته‌اند و هرگز تصور نمی‌کردند که امارات با موضوع نخ نما شده "ترس از تجمع هواداران ایرانی" بازی دوستانه ایران – مراکش را لغو کند اما این عذر، بدتر از گناه است. مگر همین فدراسیون فوتبال و جناب آقای دبیرکل آن که همواره ادعای دلسوزی برای منافع فوتبال ملی را یدک می‌کشد، تصور می‌کردند که پس از مناقشه‌ سخت سیاسی میان ایران و عربستان، فدراسیون فوتبال این کشور به یکباره در قامت نوکر بی جیره و مواجب سعودی‌ها ظاهر شود و تلخکامی‌های سیاسی را به زمین ورزش بکشد؟ پاسخ روشن است. نه. هرگز تصور نمی‌کردند. اما بعد از اینکه متوجه این حربه شدند هم بسیار منفعل عمل کردند و هرگز نتوانستند کنفدراسیون فوتبال آسیا را مجاب کنند که سعودی‌ها تا چه حد در این زمینه زشت و زننده بازی کرده‌اند.

گفته می‌شود فیفا که متوجه اتخاذ تصمیم سیاسی عربستانی‌ها شده است قصد دارد اواخر این ماه جلسه میانجیگری بین مدیران فدراسیون فوتبال دو کشور را برگزار کند و در نهایت از آنها بخواهد که مشکلات سیاسی را وارد فوتبال نکنند. اما هیچ نشانه روشنی نمی‌بینیم که در آن جلسه مهم هم برنده بیرون بیاییم. دست کم با بضاعت بسیار اندکی که نزد رایزن‌های فوتبال ایران وجود دارد دل خوش کردن به متقاعد کردن فیفا کار بیهوده‌ای است. فراموش نکنیم که این روزها در میانه بحران سختی که برای تیم‌ ملی و تیم‌های باشگاهی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا به وجود آمده است، فوتبال ما صفایی فراهانی ندارد یا حتی مدیری با نیمی از توانمندی صفایی فراهانی ندارد که با خیال راحت به سرمربی تیم ملی و مسئولان تیم‌های باشگاهی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا بگوییم؛ این مناقشه خیلی زود حل خواهد شد. نه. با این رویه هرگز برنده نیستیم.

 

کد خبر : ۴۴۳۸۸۷