خبرگزاری کار ایران

در پیامی؛

یونسی درگذشت آیت‌الله واعظ‌زاده را تسلیت گفت

به دنبال درگذشت آیت الله علامه محمد واعظ‌زاده خراسانی، از پیشگامان تقریب مذاهب اسلامی و نخستین دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام واقلیت‌های دینی و مذهبی، با صدور پیامی این ضایعه را به خانواده این علامه و حوزه و دانشگاه تسلیت گفت.

به گزارش ایلنا، در بخشی از پیام حجت الاسلام و السلمین علی یونسی آمده است: ایشان حدود هفتاد سال در راه تقریب مذاهب و انسجام میان مسلمانان کوشید و درآثار علمی خود و نیز در عرصه عمل به تقریب وفادار ماند. آن مرحوم نه تنها در اندیشه و عمل خود از سختگیری و تعصب بری بود بلکه همواره کوشید تا اهل سنت و شیعیان را از فرقه‌گرایی و تعصب پرهیز دهد.

متن کامل این پیام به شرح زیر است:

 إِذَا مَاتَ الْعَالِم ثُلِمَ فِی الْإَسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ ءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَة

درگذشت استاد فرزانه، روحانى نواندیش، علامه محمد واعظ‌زاده خراسانی به راستی مصداق بارز روایت معصوم است که آسیب آن برای جامعه و مسلمانان را هیچ امری جایگزین نتواند شد.

 مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده فقیه، متکلم، قرآن‌پژوه و اسلام‌شناسی فرهیخته بود‌، و از شاگردان برجسته آیت‌الله العظمی بروجردی و یار و یاور امام و رهبری بود. ایشان حدود هفتاد سال در راه تقریب مذاهب و انسجام میان مسلمانان کوشید و درآثار علمی خود و نیز در عرصه عمل به تقریب وفادار ماند. آن مرحوم نه تنها در اندیشه و عمل خود از سختگیری و تعصب بری بود بلکه همواره کوشید تا اهل سنت و شیعیان را از فرقه‌گرایی و تعصب پرهیز دهد.

مرحوم استاد واعظ‌زاده با شناخت کامل از آموزه‌های دینی، یافته‌های بشری و آگاهی از مسائل دنیای اسلام با تواضع، گذشت و شجاعت، عمر پر برکت خود را برای تقریب و انسجام جهان اسلام صرف کرد و در این راه هرگز از اذیت و آزار افراطیون دلسرد و پشیمان نگشت و هیچگاه دچار افراط و تفریط نیز نشد.

 اینجانب رحلت این مجاهد اندیشمند، عالم وارسته و استاد فرهیخته حوزه و دانشگاه را به حوزه و دانشگاه و خاندان معزز ایشان تسلیت می‌گویم و از درگاه پروردگار متعال، برای آن مرحوم علو درجه و رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

کد خبر : ۴۴۰۲۹۷