خبرگزاری کار ایران

صلاح‌الدین فرخی مطرح کرد:

وضعیت شاخص‌های مرگ و میر نوزادان در بوکان

کارشناس مسئول بهداشت خانواده مرکز بهداشت بوکان از روند بهبود شاخص مرگ و میر کودکان بوکانی به نسبت اهداف برنامه توسعه‌ای کشوری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از بوکان، صلاح‌الدین فرخی ظهر چهارشنبه در سومین جلسه کمیته بررسی مرگ و میر کودکان اظهار داشت: شاخص مرگ و میر کودکان بوکانی به نسبت اهداف برنامه توسعه‌ای روند رو به بهبودی دارد.

وی افزود: شاخص مرگ و میر نوزادان در شهرستان بوکان ۵.۱۸ در هزار تولد زنده و میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال۷.۸۶ در هزار تولد زنده است در حالیکه در نورم کشوری به ترتیب ۹.۵ و ۱۳.۸ است.

کارشناس مسئول واحد بهداشت خانواده مرکز بهداشت بوکان ادامه داد: شاخص مرگ کودکان زیر ۵ سال نرم کشوری ۱۵.۶ مرگ در هر هزار تولد زنده است و  شاخص مرگ و میر کودکان ۵۹-۱ ماهه نرم کشوری ۶.۱ در هر هزار تولد زنده است.

وی با بیان اینکه این شاخص‌ها در بوکان از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است و به ترتیب ۸.۸۳ و ۳.۶۵ مرگ در هر هزار تولد زنده است، گفت: سوانح وحوادث و ناهنجاری مادرزادی و کروموزومی از علل اصلی مرگ و میر کودکان زیر۵ سال شهرستان بوکان است.

فرخی به اهداف برنامه سلامت کودکان در برنامه ششم توسعه(تا سال ۱۳۹۹) اشاره کرد و اظهار داشت: تا سال ۱۳۹۹ باید شاخص مرگ نوزادان در هر یک هزار تولد زنده از ۹.۵ فعلی به کمتر از ۷، شاخص مرگ شیرخواران از ۱۵ فعلی به کمتر از ۱۰.۵، شاخص مرگ کودکان زیر ۵ سال از ۱۷ فعلی به کمتر از ۱۲ برسد و هدف کلی هم افزایش امید به زندگی از ۷۴ به ۷۸ سال است.

به گزارش ایلنا، در این جلسه یک مورد واقعه فوت کودک زیر پنج سال که در آبان‌ماه بر اثر حادثه ترافیکی و تصادف با وسیله نقلیه درمسیر جاده بوکان سقز روی د اده بود مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اهمیت استفاده از صندلی مخصوص کودک و بستن کمربند ایمنی برای حفظ سلامت و جان کودکان به تمامی خانواده‌ها، بهره‌گیری از وسایل حمل و نقل بویژه در جاده های برون شهری از دیگر موارد مورد تاکید در این نشست بود.

کد خبر : ۴۴۰۲۶۹