خبرگزاری کار ایران

محمدجواد ظریف:

ایران، روسیه و ترکیه بر راهکار سیاسی به عنوان راه‌حل بحران سوریه تاکید کردند

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: در نشست مسکو بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، وحدت ملی و جلوگیری از انشقاق سوریه تاکید شد و سه طرف بر اعمال راهکار سیاسی به عنوان راه‌حل مسائل این کشور اذعان داشتند.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان امروز قبل از سفر منطقه‌ای رئیس جمهور به سه کشور ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان ضمن تشریح نتایج نشست سه جانبه روز گذشته در مسکو به همراه وزرای خارجه روسیه و ترکیه گفت: در دو ماه قبل نیز در اجلاس سه جانبه‌ای در مسکو با آقای لاوروف مذاکراتی انجام و مقرر شد با ترکیه اجلاس مشترک داشته باشیم تا درباره سوریه هماهنگ عمل کنیم.

برخی کشورهای منطقه با کوته‌بینانه به دنبال گزینه نظامی در بحران سوریه هستند

او افزود: برخی کشورهای منطقه با دیدگاه کوته‌بینانه به دنبال گزینه نظامی در قبال بحران سوریه هستند که در نشست مسکو، این دیدگاه محکوم و بر گفت‌وگوهای سیاسی تاکید شد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، وحدت ملی و جلوگیری از انشقاق سوریه تاکید شد و سه طرف بر اعمال راهکار سیاسی به عنوان راه حل مسائل این کشور اذعان داشتند. 

ایران، روسیه و ترکیه برای آتش در سوریه تلاش می‌کنند

ظریف اضافه کرد: در خصوص این هماهنگی با مقامات ترکیه نیز در تهران جلساتی داشتیم و هر سه کشور تلاش می‌کنند برای آتش بس و کمک‌رسانی انساندوستانه بتوانیم گفت‌و‌گوهای سیاسی در سوریه داشته باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: پیش از این برخی کشورهای منطقه در خصوص مسئله سوریه درپی درگیری و راه‌حل نظامی بودند که دیدگاه کوته‌بینانه‌ای بود؛ ما تلاش کردیم در اجلاس حمایت از سوریه - راه حل سیاسی - مصوب شود که با مخالفت عربستان به تصویب نرسید. 

مردم کفریا از دو سال پیش تحت محاصره هستند 

ظریف با اشاره به صدور بیانیه مشترک در پایان نشست سه جانبه دیروز در مسکو گفت: در این اجلاس بر ضرورت کمک‌رسانی انسانی به همه مناطق سوریه تاکید شد.

وی افزود: جامعه بین‌المللی و کشورهای غربی بیشتر این بحث را مطرح می‌کردند که گروه‌های تروریستی تحت فشارند و حمایت‌ها را به سمت گروه‌های مسلح می‌بردند در حالی که مردم کفریا از بیش از دو سال پیش تحت محاصره هستند و از طریق هوایی به آنان کمک‌رسانی می‌شود.

ایران چهار سال پیش موضوع آتش بس را مطرح کرده بود

ظریف همچنین گفت: در این مذاکرات درباره گروه‌های مسلح برای رسیدن به راه‌حل پیشنهادی دادند در حالی که ایران چهار سال پیش موضوع آتش بس را مطرح کرده بود که این موضوع برای تصمیم‌گیری در جلسات بعدی پیگیری می‌شود و امیدواریم به نتیجه برسیم.

کد خبر : ۴۴۰۱۴۴